6

Schuifraam trilt

Maddy22
Maddy22
#Ontwerp · 3 jaren geleden

Hallo ,

We wonen in een gelijkvloers  appartement met schuifraam naar de tuin gericht. Bij volledige vergrendeling van het schuifraam is er niks aan de hand, maar op het ogenblik dat de kruk in onvergrendelde toestand is ( de deur is dan verschuifbaar maar nog niet open) onstaat er een laag trillend geluid. Schuif je de deur wat open dan verdwijnt het gebrom.

Vooraf dank aan iedereen die me hierover wat wijzer maakt,

Mvg Marc

Alle reacties

0
Watcher
Watcher
20 143 Andere particulier
3 jaren geleden

Weet het niet, maar is je raam pas geplaatst? Op wat steunt de kader van het raam? Heb ooit ontdekt dat een raam enkel op isolatie stond, deed ook raar. Alles moeten uitbreken en ytong steen als drager , sindsdien geen problemen meer. Ook de constructie rondom kan een rol spelen. Was gelukkig garantie

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden
Volgens verschillende bronnen wordt een raam of schuifraam opgehangen aan de doken in de muur langs opzij. En wordt er niet gesteund op de ondergrond. Qua trillingen . Indien enkel bij ontgrendelde stand dan is dit een resonantie. Je schuifraam begint dan in die positie mee te trillen met een andere geluidsbron die een bepaalde frequentie heeft waardoor het raam mee gaat trillen. Vergelijk het met een snaar die opgespannen staat en wordt aangeslagen bij bepaalde akkoorden , de andere snaar zal meetrillen ( bv stemmen van gitaar) Kijk dus even na welk toestel een constant geluid maakt. Mollen verjager ? Zoemer ? Diepvries, ijskast, TV .....
0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Hmm, ik denk niet dat de bedoeling is dat een schuifraam onderaan niet steunt en enkel aan de zijdoken ophangt.

Misschien dat je dat bij kleinere of minder zware ramen kunt riskeren maar het gewicht van een schuifraam plus de krachten die er op inwerken bij openen en sluiten vragen een solide ondersteuning onderaan.

Als het daar niet helemaal goed zit zou dit wel eens de reden van de trilling kunnen zijn.

Sowieso denk ik niet dat je het normaal mag vinden dat een raam gaat zoemen onder invloed van bijvoorbeeld een ijskast of een tv.

0
Watcher
Watcher
3 jaren geleden

Een raam moet ook altijd steunen op iets anders krijg je zoiets als zwetend raam. Veel prutsers besteden weinig aandacht aan de constructie vh buitenschrijnwerk. Of de aannemer doet het zelf om te besparen, nog meer miserie.heb het 2 x gezien bij SOD. 1 opgelost, ander half opgelost

0
Maddy22
Maddy22
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Hallo,

Graag wil ik iedereen bedanken die een reactie geplaatst heeft. Het lijkt erop dat het inderdaad resonantie kan zijn. Omdat we in een seniorenresidentie wonen ( nog maar pas) blijken er op de gelijkvloerse  verdieping heel wat technische installaties te zijn voor pompen en dergelijke. Mag ik veronderstellen dat dit geen  probleem is voor het schuifraam of kan dit op termijn voor ergere problemen zorgen?

Nogmaals dank aan iedereen

Marc,

0
Watcher
Watcher
3 jaren geleden

Als het trilogie, kanbhet volgens min op termijn ook loskomen

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag