Na isoleren van hellend dak met glaswol

4

Na isoleren van hellend dak met glaswol

Herman1952
Herman1952
#Isolatie · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste,

Mijn dochter heeft recentelijk een nieuw (hellend) dak laten plaatsen met 10 cm PURplaten. We zouden dit dak langs binnen bijkomend willen isoleren door glaswol of rotswol tussen de kepers te plaatsen (7cm), alvorens dit af te werken met gyproc platen.

De opbouw is: Dakpannen-Latten-Onderdak-PURplaten(10cm)-Dampscherm-Kepers/gordingen.

Vraag:

-Moet er een tweede dampscherm geplaatst worden, en mag/moet het eerste dampscherm behouden blijven.

-Mag er ruimte (dikte gyprocprofiel) blijven tussen de glaswol/rotswol en de gyproc.

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Bij naisolatie onder bestaande en van dampscherm voorziene isolatie is een veel gebruikte vuistregel inderdaad dat de naisolatie 1/3 van de totale isolatiewaarde mag hebben en dat je dan geen bijkomend dampscherm moet plaatsen.

In uw geval bij een R waarde van 4,6 zou dat overeenkomen met een dikte aan glaswol van 8 cm.

Nu is het wel zo dat een vuistregel met ruime reserve wordt genomen voor het geval je bijvoorbeeld met vochtige ruimtes en met (te) weinig ventilatie zit.

In het geval van droge (leef)ruimtes en een goed ventilatiesysteem zie ik geen probleem met die 13 cm en zou ik liever geen dampscherm gebruiken.

Sowieso lijkt het mij geen goede oplossing om het bestaande dampscherm te doorprikken, het isolatiemateriaal op zich is in wellicht ook niet dampopen genoeg.

Er zijn ook oplossingen met vochtregulerende isolatiematerialen zoals bijvoorbeeld cellulose dat je dan voorziet van een zogenaamd intelligent dampscherm.

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Waarom laat je een dak vernieuwen om er dan nadien zelf aan te prutsen?

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Dat hoef je niet als gepruts te beschouwen, het is een beproefde manier om tegelijk met het plaatsen van de binnenafwerking ook de ruimte tussen de kepers van extra isolatie te voorzien. En dat is uiteraard een werk dat je doet nadat de dakwerken zijn afgerond. Een werk trouwens dat de meeste bouwers zelf kunnen doen.

Je kan in dit geval zonder problemen 7 cm glaswolisolatie tussen de kepers voorzien met daarop een afwerking met gipsplaten. Een tweede dampscherm is niet nodig en zelfs niet wenselijk.

Die bijkomende glaswolisolatie zal trouwens naast een betere energetische isolatie ook vooral voor een betere akoestische isolatie zorgen.

Liefst geen open spouwen laten in de opbouw. 

0
Herman1952
Herman1952
1 10 Verbouwer
3 jaren geleden

Dag Charel, dank voor uw verhelderend antwoord.

indien we ook de spouw tussen de glaswol en de gyprocplaten zouden opvullen met glaswol ( +- 6 cm gyprocprofiel dacht ik), geldt dan ook dat er geen dampscherm moet geplaatst worden. De totale glaswol dikte zou dan 13 cm zijn. De PURplaat heeft een R=4,6 ( waarde fabrikant). De 13 cm glaswol zou dan ongeveer R: 3 zijn. Moet ik hier de vuistregel toepassen van bij-isoleren met Rpur/2. Dat zou willen zeggen toch dampscherm plaatsen en eerste dampscherm doorprikken ?? ( of toch niet ??). 
Met dank bij voorbaat voor de duidelijkheid,

Herman

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Bij naisolatie onder bestaande en van dampscherm voorziene isolatie is een veel gebruikte vuistregel inderdaad dat de naisolatie 1/3 van de totale isolatiewaarde mag hebben en dat je dan geen bijkomend dampscherm moet plaatsen.

In uw geval bij een R waarde van 4,6 zou dat overeenkomen met een dikte aan glaswol van 8 cm.

Nu is het wel zo dat een vuistregel met ruime reserve wordt genomen voor het geval je bijvoorbeeld met vochtige ruimtes en met (te) weinig ventilatie zit.

In het geval van droge (leef)ruimtes en een goed ventilatiesysteem zie ik geen probleem met die 13 cm en zou ik liever geen dampscherm gebruiken.

Sowieso lijkt het mij geen goede oplossing om het bestaande dampscherm te doorprikken, het isolatiemateriaal op zich is in wellicht ook niet dampopen genoeg.

Er zijn ook oplossingen met vochtregulerende isolatiematerialen zoals bijvoorbeeld cellulose dat je dan voorziet van een zogenaamd intelligent dampscherm.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag