10

Dakwerk epdm

Lars Vanhee78
Lars Vanhee78
#Dak · 3 jaren geleden

Wij hebben een aanbouw laten zetten en het dakbis oogebouwd als volgt. Houten constructie met daar op OSB 18mm, dan isolatieplaten van 6cm en dan de epdm. Tussen de balken is een isolatiewol van 16 cm gestoken zonder folie. Ook hebben ze de epdm gewoon onder de pannen (sneldeck alu) gestoken en niet onder de onderlaag of dergelijke. In mijn ogen nergens dampscherm. Hij zegt dat de isolatie mijn dampscherm is. 2 maand geleden gyproc een natte plek, wel oogesroogd en geen lekkage vermoed ik want nog veel geregend. Condens mss. Weet me momenteel geen raad meer.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden

Meer dan één zware fout als ik dit zo lees !

Er moest zeker een dampscherm voorzien zijn tussen osb en dakisolatie.

De dakisolatie van 6 cm is zeer ondermaats.

Bij isolatie tussen de kepers zou in feiten qua isolatiewaarde dan maar de helft mogen zijn van de bovenste isolatie wat ook weer zeer weinig zijn. Wellicht maar een 6- tal cm glaswol. Die 16 cm is dus veel te veel in combinatie met de 6 cm op het dak.

En dan ook nog eens geen klimaatfolie onder die glaswol ?

Je zal blijvend problemen hebben met condensatie. Hoe erg het gaat zijn zal afhangen van het gebruik van de betreffende ruimt, de verwarming en vooral of er constant aan een voorgeschreven debiet zal geventileerd worden.

Maar sowieso is de dakopbouw totaal foutief en tegen alle geldende regels in !

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Je kan een architekt een verslag laten opmaken, en een minderwaarde laten vaststellen als er niet volgens de regels van de kunst gewerkt is.

0
Lars Vanhee78
Lars Vanhee78
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Dit is onze eetkamer geworden en sluit aan de keuken en living. 

0
Lars Vanhee78
Lars Vanhee78
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

De werken zijn gebeurd zonder architect 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Kan het zijn dat de dakwerken dan ook niet door een erkende firma zijn uitgevoerd en je dus niemand ter verantwoording kunt roepen ?

Je zegt dat er twee maanden geleden een vochtvlek was die inmiddels is opgedroogd. Was er kort daarvoor gechapped, gevloerd en/of gepleisterd ?

Je zegt "in mijn ogen nergens een dampscherm". Probeer dat eerst met zekerheid te weten te komen evenals hoe de opbouw juist is.

Pas dan kan worden nagedacht hoe je één en ander zou kunnen verbeteren, oplossen of herdoen.

Is er een ventilatiesysteem voorzien ? Een keuken is typisch een ruimte waar er veel condensatievocht kan ontstaan. 

0
Lars Vanhee78
Lars Vanhee78
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Er is nergens een dampscherm met zekerheid, heb dit ook op foto. Dakwerker is dezelfde aannemer die de orangerie gezet heeft . De condens loopt van de stijl soms af. Aannemer wil van geen enkele verbetering zien. Is volgens hem zoals het moet. Ofwel zet je een warm dak of koud denk ik dan,maar geen combinatie

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Het moge duidelijk zijn dat je dak niet gelegd is volgens de regels der kunst. 
je kan je rechten vrijwaren door de aannemer hierop aan te spreken. 
je wordt natuurlijk best bijgestaan door een deskundige die zowel bouwtechnisch als juridisch-technisch kennis heeft.

dus: spreek een advocaat aan, zoek ook een technisch deskundige en nagel die knoeier juridisch aan de muur. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Dat er condens van de stijlen van een orangerie afloopt hoeft niet te betekenen dat er iets aan die orangerie mis zou zijn, dat kan eventueel ook andere oorzaken hebben.

Echter bij de dakbedekking en de isolatie van het dak is het duidelijk dat het om uitvoeringsfouten gaat. Ik zou hem hiervoor zeker in gebreke stellen met een opsomming van wat er fout is uitgevoerd en van de gevolgen tot hier toe.

Mijn vraag over al dan niet erkende dakwerker was in feite bedoeld om te weten of de man officieel heeft gewerkt ofwel dat de werken "in het zwart" zijn uitgevoerd. Voorzichtiger geformuleerd "niet officieel".

In dat geval kan je de man niet ter verantwoording roepen want dan heb je zelf boter op het hoofd.

0
Lars Vanhee78
Lars Vanhee78
0 4 Andere particulier
3 jaren geleden

Is allemaal officieel gebeurd. Hebben hem al in gebreke gesteld voor andere zaken maar geeft er geen gevolg aan

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Ik denk dat het de moeite loont om hierbij een advocaat te betrekken die de ingebrekestelling kan nazien en zo nodig uitbreiden met bijkomende opmerkingen.

Als er dan geen gevolg aan wordt gegeven (wellicht wel) dan kent de advocaat de gepaste volgende stappen met eventueel een eis tot schadevergoeding.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Roofing op een plat dak: tips voor plaatsing, herstelling en onderhoud

Op zoek naar een dakbedekking voor een plat dak? Ontdek de verschillende soorten roofing en hoe je ze correct plaatst, onderhoudt en herstelt.

Lees meer

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Wil je een houten dakbedekking of een dakconstructie uit hout? Lees meer over de houtsoorten en prijs voor een moderne of landelijke architectuur.

Lees meer

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Een warm dak is de populairste methode om een plat dak te isoleren. Maar hoe is zo’n dak opgebouwd en hoe kies je het geschikte isolatiemateriaal?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag