4

isolatie plafond pergola

Van Gansbeke Brecht
Van Gansbeke Brecht
#Isolatie · 3 jaren geleden

Beste,

Ik heb een vraag over het isoleren van een houten tuinhuis met aansluitend een pergola. Dus het deel van de pergola is langs 3 zijkanten volledig open.

Alles is volledig in het hout met 18mm OSB platen erop. Op de OSB platen is er rechtstreeks EPDM gelijmd.

De onderkant van het plat dak (houten roostering) van de pergola zou ik ook afwerken met padoek-planchettes, zoals de rest.

Nu is mijn vraag of ik dit ook moet isoleren? Ik ben bang dat ik eventueel condens zou krijgen aan de onderkant van de OSB-platen en ik na enkele jaren vochtpleken zou zien op mijn plafond van de pergola (planchettes). Of kan dit niet?

In bijlage foto gevonden op internet, zoals het ongeveer bij mij is.

Bedankt voor de info!

Met vriendelijke groeten,

Brecht

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/73255/pergola.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=27b1c72cb34dbf5a80372d70f9359463

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Moeten is veel gezegd,maar denk dat het geen kwaad kan. voor de kostprijs moet je het niet laten.

Kijk wel na of je geen dampscherm moet plaatsen.

Een  is nodig bij bepaalde isolatiematerialen – zoals minerale wol, cellulose, … - om te vermijden dat er vocht in de isolatie kan dringen. ... Het scherm wordt ook wel eens gebruikt om gebouwstructuren te beschermen tegen vocht. Zo wordt bij een houtstructuur aantasting door rot of schimmels vermeden.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Waarom zou je een halfopen ruimte isoleren?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste Brecht,

Indien de balkenconstructie doorloopt vanaf het tuinhuis tot over de pergola zou ik de ruimtes tussen de balken en boven het tuinhuisgedeelte isoleren tot ongeveer een halve meter voorbij dat gedeelte. Dit om eventuele koudebruggen vanaf het dak boven de pergola naar het tuinhuis toe voor het grootste deel uit te sluiten of sterk te verminderen. De rest van de constructie boven de pergola hoef je niet te isoleren, dat heeft geen zin.

Net onder de isolatie van het tuinhuis, en enkel daar, zou ik een klimaatfolie (intelligente damprem) aanbrengen.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

en alle bovengenoemde raad valt weg als dit tuinhuis niet verwarmd wordt. Isolatie dient immers opdat de warmte minder snel zou "ontsnappen".

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag