12

Welke energiebesparende ingrepen uitvoeren ?

Decroix AM
Decroix AM
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste leden van Livios. Ik zit met enkele vragen. Ik ben eigenaar van een woning. De woning dateert van 2006. Het dak is geisoleerd en overal zit hoogrendementsglas. Ik heb een hoogrendementsketel. Dit jaar is de lening van mijn woning afbetaald. De woning moet geschilderd worden en de tuin moet nog aangelegd worden. Binnen 2 jaar zou ik met de werken beginnen. Alleen met de steeds hogere energienormen, weet ik niet goed meer welke prioriteiten ik moet stellen. Ik ben namelijk alleenstaande en 57 jaar. Ik heb geen kinderen en indien ik kom te overlijden moet de woning door mijn zus verkocht worden om de successierechten te betalen. Ik wil enerzijds wel wat energiebesparende maatregelen nemen, maar ook niet te veel, want anders kost het mij heel wat en misschien heb ik er gezien mijn leeftijd amper nog genot van. Zonnepanelen komen er hoogst waarschijnlijk wel, waarschijnlijk rond de periode dat ik mij een electrische wagen aanschaf. Maar heeft het (gezien mijn leeftijd) nog zin om bijkomende dingen te doen, zoals muren naisoleren en schrijnwerk vervangen enz. Ik weet gewoon niet hoever ik wil gaan in het naisoleren. Ik wil vooral geen nutteloze kosten doen. Hoe begin ik daar het best aan. Hoe vind ik een betrouwbaar bedrijf die mij daar kan bij helpen. Is het nodig hiervoor een architect in te schakelen ? Kan iemand mij wat raad geven. Alvast bedankt !

1
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Wat is je huidig energieverbruik (in kWh gas of liter stookolie) ?  Met de huidige prijsexplosie van gas kan het verhaal.er mogelijks anders uitzien. Verwacht evenwel geen mirakels.

NB als je erfgenamen hebt die je moogt kan een schenking blote eigendom een oplossing zijn om vadertje staat wat minder te gunnen.  

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste,

Er zijn wel een aantal instanties die u geheel vrijblijvend en zonder winstoogmerk kunnen adviseren in verband met energiezuinige ingrepen bij bouwen, verbouwen of renoveren.

Ik denk bijvoorbeeld aan Kamp C te Westerlo.

Verder vind ik een leeftijd van 57 jaar bijlange nog niet van die aard dat je zou moeten denken dat het misschien allemaal de moeite niet meer loont. Je kan daar nog gemakkelijk 25 tot 30 jaar lang de vruchten van plukken.

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

tracht na te gaan of de spouw al geïsoleerd is. In 2005 gebeurde dat soms (maar heel vaak niet)

Want spouwisolatie is in tegenstelling tot buitengevelisolatie een heel stuk goedkoper en ook op  +- een dag uitgevoerd. En win je nog sneller terug dan zonnepanelen. Want de grootste hap uit uw energiefactuur is nog steeds de verwarming.

Voor de rest hangt het af hoe dik en waarmee geïsoleerd werd. Daarvoor is een ernergiescan en advies door gemeente of door provinciaal ondersteuningspunt voor duurzaam bouwen heel goed op zijn plaats

1
mbbs1024
mbbs1024
14 175 Andere particulier

https://www.mijnenergiehuis.be/energiehuizen?search=roeselare

https://www.wvi.be/energiehuis

Hierbij het energiehuis dat aktief is in roeselare.

Bij mij heeft iemand van het energiehuis een energie audit gedaan, en met een warmtecamera gans het huis bekeken, en aan de hand daarvan, aanbevelingen gedaan wat er kan verbeterd worden.

Achteraf helpen ze ook met het vergelijken van offertes, met het aanvragen van premies, en eventueel met het aanvragen van vergunningen als die nodig zouden zijn.

Prijs daarvoor was 50€

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

ben afkomstig van Roeselare, West-Vlaanderen. Weet U soms of er ook initiatieven zijn in mijn buurt ?

https://www.west-vlaanderen.be/over-west-vlaanderen/bestuur-en-beleid/administratie/provinciale-diensten/steunpunt-duurzaam

Alle reacties

0
mbbs1024
mbbs1024
14 175 Andere particulier

https://www.mijnenergiehuis.be/energiehuizen?search=roeselare

https://www.wvi.be/energiehuis

Hierbij het energiehuis dat aktief is in roeselare.

Bij mij heeft iemand van het energiehuis een energie audit gedaan, en met een warmtecamera gans het huis bekeken, en aan de hand daarvan, aanbevelingen gedaan wat er kan verbeterd worden.

Achteraf helpen ze ook met het vergelijken van offertes, met het aanvragen van premies, en eventueel met het aanvragen van vergunningen als die nodig zouden zijn.

Prijs daarvoor was 50€

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

ben afkomstig van Roeselare, West-Vlaanderen. Weet U soms of er ook initiatieven zijn in mijn buurt ?

https://www.west-vlaanderen.be/over-west-vlaanderen/bestuur-en-beleid/administratie/provinciale-diensten/steunpunt-duurzaam

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Ontdek waarom bijna 50% van de Belgen vastloopt bij het energiezuiniger maken van hun huis.

Lees meer

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat beïnvloedt de prijs van een warmtepomp? Op welke premie heb je recht en welke besparing kan je realiseren? Livios maakt je wegwijs.

Lees meer

Voorkom stroompannes met je thuisbatterij en ontvang een vergoeding

Voorkom stroompannes met je thuisbatterij en ontvang een vergoeding

Voorkom stroompannes in Vlaanderen met je thuisbatterij en ontdek hoe deze een rol speelt in het oplossen van netcongestie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag