Welke energiebesparende ingrepen uitvoeren ?
Beste leden van Livios. Ik zit met enkele vragen. Ik ben eigenaar van een woning. De woning dateert van 2006. Het dak is geisoleerd en overal zit hoogrendementsglas. Ik heb een hoogrendementsketel. Dit jaar is de lening van mijn woning afbetaald. De woning moet geschilderd worden en de tuin moet nog aangelegd worden. Binnen 2 jaar zou ik met de werken beginnen. Alleen met de steeds hogere energienormen, weet ik niet goed meer welke prioriteiten ik moet stellen. Ik ben namelijk alleenstaande en 57 jaar. Ik heb geen kinderen en indien ik kom te overlijden moet de woning door mijn zus verkocht worden om de successierechten te betalen. Ik wil enerzijds wel wat energiebesparende maatregelen nemen, maar ook niet te veel, want anders kost het mij heel wat en misschien heb ik er gezien mijn leeftijd amper nog genot van. Zonnepanelen komen er hoogst waarschijnlijk wel, waarschijnlijk rond de periode dat ik mij een electrische wagen aanschaf. Maar heeft het (gezien mijn leeftijd) nog zin om bijkomende dingen te doen, zoals muren naisoleren en schrijnwerk vervangen enz. Ik weet gewoon niet hoever ik wil gaan in het naisoleren. Ik wil vooral geen nutteloze kosten doen. Hoe begin ik daar het best aan. Hoe vind ik een betrouwbaar bedrijf die mij daar kan bij helpen. Is het nodig hiervoor een architect in te schakelen ? Kan iemand mij wat raad geven. Alvast bedankt !