Vriendelijk dank voor de uitgebreide uitleg.
Het is en blijft altijd kantje boortje.
Want geen enkele aannemer laat in zijn papieren kijken als hij het faillissement nadert.
Je hebt geen enkel inzicht in hun huidig vermogen op hun private bankrekening .
Dat hangen ze niet aan jouw neus. Pas als een aannemer failliet is gegaan kun je dit te weten komen door de mensen die dit hebben ervaren, en door de aankondigingen te volgen van faillissementen op het internet.
In het begin loopt alles vlot behalve de laatste betaling is een lijdensweg om dit te krijgen en worden allerhande uitvluchten of gebreken of fouten naar voren geschoven om toch maar niet te moeten betalen.
Dit is meestal het gevolg door een bedrag te lenen dat niet voldoende toereikend is voor de gemaakte onkosten aan de bouwwerken.
Nog een mogelijkheid is de totale overeengekomen som te storten op bvb een derdenrekening waarvan telkens een deel van word over gemaakt volgens vordering der werken.
Dat begrijp ik niet goed. Wat is precies een derdenrekening?
En ja vertrouwen is broos van beide partijen zowel bouwheer als aannemer.
Ik heb destijds zelf mijn pannenlatten op het dak van mijn bungalow geplaatst.En nadien met de hulp van mijn familie de dakpannen aangebracht. Veel jaren later vroeg ik een offerte aan voor het vernieuwen van mijn onderdakplaten, pannenlatten en dakpannen.
En wat bleek. De aannemer rekende veel meer pannenlatten aan dan dat er nodig waren.Door de ervaring en dus ondervinding van de pannenlatten die ik destijds op mijn dak had aangebracht, en de hulp van het internet waar je alle gegevens vind over de afmetingen van pannenlatten en het aantal per pak,kon ik precies het aantal pakken en de kostprijs per pak berekenen.
De aannemer had meerdere pakken pannenlatten vermeld op mijn offerte die beduidend het aantal benodigde pannenlatten overschreden.
Als je totaal geen begrip hebt over het aantal gevelstenen en snelbouwstenen kun je ook belazerd worden door een aannemer die het niet zo nauw neemt om de juiste hoeveel te vermelden, maar wel steeds in zijn voordeel. En vergeet de percenten door de leveranciers van bouwmaterialen niet die worden aangeboden aan de aannemers. Hoe bigger de aankoop hoe groter het percent bedrag.
Het is altijd blijven uitkijken en zelf controleren wil je niet belazerd worden.
De fora getuigen genoeg van onregelmatige praktijken die aan bod komen in de bouwsector.
Ee goede en eerlijke architect is dan zeker aan te raden.
Grtz,
gilberto