Uiteraard is de komende dagtemperatuur niet zaligmakend. Ik had bewust enkel dit geplaatst om het onderwerp specifiek te houden.
Het doel is een zo economische mogelijke warmtelading te bekomen en tevens het laadvermogen in tijd te spreiden (capaciteitstarief) zonder aan comfort in te geven.
Momenteel programmeer/simuleer ik met de PLC Zelio Logic van Schneider en nog een smak aan relais, allicht met nullastschakeling (Eltako?) en een slim relais aan de P1 poort vd digitale teller die het dal- of piektarief aangeeft (Tech4U “Boilermind BRM501B”, 2-Wire “ReMI”, ...). Dat er uiteindelijk een (mini/micro) PC ala Raspberry PI oid bijkomt is best mogelijk, maar wel zeer afhankelijk van de mogelijkheden vd gekozen PLC.
De door “Makken” vermelde Beckhoff PLC zal ik eens nader bekijken op functionaliteit. Had hier eerder ook al over gevonden.
Er zit flink wat denk-, rekenwerk, en parameters in de totale oplossing en dus niet enkel de komende dagtemperatuur. Dit is een zeer fijn projectje. Ben sinds kort in pensioen en heb dus wat tijd over ;-)
Uiteindelijk ga ik voor de volgende instellingen (en wat er eventueel nog in mijn bolleke kan loskomen):
Op basis van de, bij voorkeur komende dagtemperatuur (of bij gebrek nachttemperatuur), kachelrestwarmte, daltarief, … wordt de totale warmteenergie of lading die nodig zal zijn om de dag door te komen berekend. Er zijn ook nog directe warmte elementen in de kachels voor eventuele bijverwarming. Sommige variabelen zijn manueel instelbaar in de PLC om het beste comfort te bereiken, zoals naar analogie met een laadautomaat, E1, E2, E6, ... Een lading wordt automatisch aangestuurd als er verlaagd tarief beschikbaar is of manueel overschreven. Tevens wordt ook onderscheid gemaakt of er snel dan wel trager kan geladen worden (zie verder).
Weet dat een normale accunachtlader alle fases gelijkertijd inschakeld (voor mij is dat 3 kachels met totaal van 13kW op 3x400V+N, oei oei 13 kWkwartierpiek), daarbij de warmtelading verschuiven naar het einde van het exclusief nachttarief (maar is ook instelbaar) en dit binnen een minimale tijd hiervoor nodig gebaseerd op de gemiddelde voorbije nachttemperatuur. En die is niet altijd representatief voor de komende dagtemperatuur en dus niet altijd economisch. Voor de warmteopslag maakt het eigenlijk niet veel uit of tijdens een dal of excl. nachtperiode van 9 uur de kachels worden opgeladen in 4 uur aan maximum vermogen of in 8 tot 9 uur aan verminderd vermogen. Wel belangrijk hierbij is dat het wattpiek vermogen gewoon lager kan zijn, en die zal ook bepalend zijn voor de kosten (capacitietstarief).
Hoe ik deze verminderde lading ga uitvoeren is nog niet beslist, maar heb wel al een zeer goed beeld hiervan.
Dat het exclusief nacht (ooit, in 2029 ?) zal verdwijnen dat is duidelijk, maar stroomleveranciers zullen nog kunnen bepalen of er periodes met een Piek- of Daltarief kunnen zijn.
Bijkomend, door de digitale teller uit te lezen wanneer er een daltarief beschikbaar is kan er ook gebruik van “dynamische sturing” gemaakt worden. Zoals tijdens een periode van stroomoverproductie (veel wind en/of zon). Er zijn al aanbieders voor dit soort contracten.
Momenteel heb ik nog een dubbele analoge en een excl. nacht teller (tarief excl. nacht=dal). Fluvius (via mail) en 2 van hun installateurs (tijdens de teller vervanging bij mijn dochter) hebben mij bevestigd dat een bestaande excl. nachtteller ook wordt vervangen met een (tweede) digitale teller (tot einde 2028?). Maar wanneer ik de hogere oplossing kan klaarkrijgen voor de omschakeling naar digitale teller kan ik de excl. nacht gelijktijdig laten wegnemen. Een aanpassing in de zekeringkast is wel nodig. Maar ben zelf geschoold in elektriciteit/elektronica en doe dit dus zelf. Een herkeuring vd elektriciteitsinstallatie (~300€, zal wel ergens nodig worden), maar elektrisch en reglementair is dit perfect mogelijk.
Conclusie: Hoe geraak ik nu aan een middel om de komende dagtemperatuur om te zetten naar een leesbaar signaal voor de PLC?