22

Bekleding zijgevel met buur

Nial
Nial
#Dak · 3 jaren geleden

Ons huis ligt hoger dan dat van onze buren waardoor een deel van onze zijgevel niet echt bekleed is. Aangezien we ons dak gaan veranderen hadden wij ook gevraagd dat ze ons ziigevel zouden isoleren en bekleden. Onze buurvrouw staat dit niet toe omdat we over haar grens gaan. We besloten dus om enkel te bekleden. Daarna deed ze dus moeilijk over het feit dat we op haar dak gaan moeten werken. Onze dakwerker gaat daarom een plaatsbeschrijving doen. Nu zegt ze dat als wij op haar dak komen we ook haar dakwerker moeten betalen zodat hij kan kijken of er aanpassingen moeten gebeuren.

Kan dit zomaar? Wij maken toch al een plaatsbeschrijving.

Mag ze weigeren dat we op haar dak komen om onze zijgevel de bekleden?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Perfecte recept voor potentiele burenruzie.

Nee, de buren kunnen jullie niet verhinderen om die werken uit te voeren.

Nee, jij moet die dakwerker niet betalen, wel de eventuele schade die jullie veroorzaakt hebben. Dat is uiteraard pas nadien, als er sprake is van schade. 

Laat die plaatbeschrijving door de buren tekenen. Als ze dat weigeren per AS naar de buren sturen. Het is wel beter dat je die plaatsbeschrijving door een onafhankelijk persoon laat opstellen, landmeter bv. Die zal ook de buren een bezoek brengen om dit te ondertekenen.

De vraag is wel of de doorsnee landmeter op een dak gaat kruipen. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Zij mag in eerste instantie weigeren dat je op haar dak komt..

Als ze de politie belt als je op haar dak staat zonder toelating, zul je de werken moeten stilleggen en afdruipen.. ..

Je zal dan naar de vrederechter moeten stappen om toelating te krijgen.

Maak een tegensprekelijke plaatsbeschrijving op samen met de dakwerker van de buur.

Jij wil isoleren, dus is het maar normaal dat je de interventie van de buur zijn dakwerker vergoedt..

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

ik vrees dat je inderdaad langs juridische weg uw toelating zult moeten proberen te krijgen. Een eerste stap is uw plan van de zijgevelbekleding (dikte van de isolatie + afwerking) duidelijk op papier zetten en aan uw buur  vragen (schriftelijk per aangetekend schrijven) om die werken vanop zijn dak uit te voeren. U kan daar ook bij vermelden dat voorafgaandelijk een staat van bevinding van het dak zal opgemaakt worden. Neem ook duidelijke foto’s van het dak en close-ups van eventuele reeds aanwezige schade. 

Krijg je geen toelating dan kan je naar de vrederechter stappen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Volgens mij hoef je niet langs de rechtbank omdat een is. Zou dat wel zo zijn dan zou dit immers betekenen dat je andere rechten ook eerst zou moeten afdwingen via de rechtbank wat uiteraard niet zo is. De dakwerker is trouwens heel goed geplaatst om die vraag te beantwoorden omdat deze daar dagelijks mee geconfronteerd wordt. 

Een (schrifelijke) kennisgave met verwijzing naar dit ladderrecht is voldoende. Gezien de moeilijke verhouding best per AS of eventueel de aannemer zelf. 

Denk ook niet dat de politie gaat ingrijpen omdat deze een basiskennis hebben van die materie en deze de buur eerder zullen verwijzen naar de rechtbank. 

Vraag dit volledigheidshalve ook op juridischforum.be

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
3 jaren geleden

Ladderrecht is beperkt tot onderhoud van niet gemene muren op de perceelsgrens.  Bekleding of isolatie aanbrengen is géén recht doch een gunst die niet kan zonder akkoord van de buur want je neemt daarmee ruimte op haar eigendom in. ....   Ook de muurafdichtingen van de dakbedekking van de buur dienen dan aangepast te worden.  

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Isoleren over de perceelgrens is niet toegestaan, dus daar heeft je buur gelijk.

Omdat het over een niet-gemene muur gaat, hebben jullie als eigenaar het recht om deze muur te isoleren en af te werken. Om deze werken te kunnen uitvoeren kunnen jullie wel degelijk een beroep doen op het ladderrecht.

Als het erf van je nabuur afgesloten zou zijn, dan moet je aan hem wel de toestemming te vragen om zijn erf te betreden. Als hij halsstarrig enige medewerking weigert te verlenen, dan mag je het erf betreden op de minst kwetsbare plaats.

Ten slotte dien je in te staan voor de schade die toegebracht zou worden aan het erf van je nabuur door de werken. Rekening houdende met de al verzuurde verhouding is het wellicht aangewezen om op voorhand enige tegensprekelijke vaststellingen te doen om zo discussie achteraf over eventuele schade te vermijden.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

- De buren hebben volgens de TS al toestemming voor de bekleding gegeven.
- Ladderrecht is van toepassing op

Mij lijken dat juridisch ook twee verschillende zaken.
- Het recht om op dat dak te gaan

- Het recht om die bekleding over de perceelgrens te laten komen 

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Het klopt niet wat je zegt. Om deze werken te kunnen uitvoeren kan je wel degelijk een beroep doen op het ladderrecht zoals voorzien in artikel 31 van het Veldwetboek

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Het klopt niet wat je zegt. Om deze werken te kunnen uitvoeren kan je wel degelijk een beroep doen op het ladderrecht zoals voorzien in artikel 31 van het Veldwetboek

Dat zeg ik toch? De anderen zeggen van niet 😃

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Het gaat helemaal niet over ladderrecht enz. enz... 

""" TS zegt .... Nu zegt ze dat als wij op haar dak komen we ook haar dakwerker moeten betalen zodat hij kan kijken of er aanpassingen moeten gebeuren. """

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

Deze nieuwe dakpannen met zonnepanelen bedekken je dak én wekken stroom op. Dankzij de half-cuttechnologie brengen deze zonnepanelen nog meer op.

Lees meer

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Leer asbest in je dak herkennen, ontdek de risico’s en kosten en vind veilige oplossingen voor vervanging of verwijdering.

Lees meer

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Geef je woning karakter met een mansardedak en geniet van meer ruimte, stijl en comfort onder je dak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag