@ Yanaxis
Ik denk dat Kurt.be bedoelt dat hij 1000 euro meer betaalt sinds het afschaffen van de terugtellende meter, niet specifiek de installatie van een digitale meter zelf.
Wat trouwens wel echt een serieus verschil is, ik ben wel benieuwd naar wat extra cijfers?
Thuis heb ik de simulatie gemaakt na zes maanden, en kwam ik op een paar euro na gelijk uit, de investering in de zonnepanelen/batterij niet meegerekend. We hebben wel enkele grootverbruikers (jacuzzi, WP, ...). Kosten na 6 maanden (juni-november) +/- 365 euro met en zonder terugdraaiende meter.
(Goed lezen is een kunst die niet iedereen bezit. ;-) Het gaat inderdaad niet over de merterkost.)
Ik geef je de gevraagde cijfers.
Ik produceer zowat 10.000kW per jaar. Door steeds betere isolatie en het feit dat mijn wagen nog gratis kan opladen, verbruik ik slechts een deeltje van die 10.000. maar als je ze hebt, dan zoek je om ze te gebruiken.
Dat gebruik vond ik door "foute" elektrische vuurtjes te plaatsen in de winter. Daarmee kon ik het zowat tot begin januari zonder centrale verwarming op gas "trekken". Pas daarna moest ik overschakelen op gas. Bij de telleropname kwam ik telkens binnen de grens van enkel kiloWatt op nul uit (mede door een goed gedetailleerde excel file die ik al jaren elke maand update.) Kostprijs? bijna 1000 €/jaar aan prosumenten belasting, maar verder niets.
Je ziet het plaatje al verschijnen, de digitale meter laat dat niet meer toe. Gevolg: vanaf half september schiet de centrale verwarming aan...
Mijn excel file voorspelt dat de jaarafrekening voor electriciteit om en bij de 300€ zal zijn (inclusief batterijen). In wezen kan dat nog compenseren met de vroegere prosumentenbelasting. (hoewel ik die eigenlijk verwerkt heb ik het terugverdienmodel van de intussen geplaatste batterijen.) De gasconsumptie daaren tegen is nu bijna maal drie. Ik kom met 1000 Euro waarschijnlijk niet meer toe...
Het verhaal wordt nog iets schrijnender door de batterijen. Ik plaatste 22kW, waarvoor ik ook subsidies trok. Dat laat toe dat men als Belg niet verplicht wordt om 's nachts te werken en zich 's nachts te verplaatsen maar dat men overdag thuis kan zijn omdat men aan zelfconsumptie moet doen.
Ik ben dus één van de weinige belgen die overdag kan laden, wassen, koken, drogen etc. en dus aan zelfconsumptie kan doen. Maar dat komt niet half in de buurt van wat ik sinds midden februari aan het produceren ben. De batterijen lopen keihard vol, waarna ik -en nu komt het- de zonnepanelen moet uitschakelen omdat het verboden is meer dan 60% van de capaciteit van mijn omvormers op het net te zetten... Heerlijk toch die digitale meter!
Ik probeer dit nu op te vangen met de "foute" elektrische vuurtjes weer aan te schakelen. Het wordt dan wel meer dan 25° in huis...
Allemaal niet zo leuk, noch comfortabel.
Maar goed, we doen ons best en bereiden ons voor op het capaciteitstarief. Het valt me op dat hier veel op ingegaan wordt, en dat er veel wordt uitgelegd omtrent verbruik per "sessie", en dat verbruik niet constant is, etc.
Maar wat ik vraag is het VERMOGEN dat een toestel ZOU KUNNEN verbruiken PER UUR. Een droogkast is uiteindelijk niets anders dan een warmteweerstand die xWatt verbruikt per uur om op temperatuur te komen.
Dat zal in de toekomst ook door intelligente sturing (lees Domotica) bepaald worden. Maar voor er ook maar IETS kan bepaald worden moet het de CAPACITEIT (lees Kwh per kwartier) van het toestel gekend zijn.
(En ik wil je hiermee helemaal niet persoonlijk confronteren. Uiteindelijk vroeg je enkel om wat extra cijfers. Ik besef tenvolle dat ik dat ruimschoots overschreden heb.)
mvg, Kurt