32

Verbruik per uur

Kurt.be
Kurt.be
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste menssen, 

Het lijkt onmogelijk het verbruik van bepaalde toestellen te vinden.

Wat is er gebeurd met het simpelweg vermelden van het aantal Watt dat een toestel gebruikt?

We staan aan de vooravond van het capaciteitstarief en ik sta op punt een nieuwe droogkast te kopen. 

Ik vind enkel verbruik per jaar (bv 200kWh de ene zegt daarbij gebaseedr op 160 beurten, de ander op 220, nog een aander aan 3 keer per week..., in mijn geval zal dat zowat 25 keer per jaar zijn. Moert ik dan 8 kW rekenen? dat is toch absurd! Vaak wordt ook het verbruik per cyclus vermeld (bv: 1,8kWh, er wordt echter niet vermeld hoelang zo een cyclus duurt, waardoor ik even onwetend blijf.)

Wat is er in godsnaam mis om XXXX Watt te vermelden zodat ik kan weten met welke toestellen ik deze droogkast kan combineren om mijn verbruik onder een  bepaalde capaciteit te houden?

(Sowieso ben ik gezien door mijn digitale teller, dat kost mij reeds bijna 1000 € per jaar, en bij een simulatie blijkt daar nu nog een keer 75 € bovenop te komen met het capaciteitstarief INDIEN ik onder de 2.5 kW drempel blijf.)

Hoe kan een consument weten aan welke capaciteit hij zal komen als de toestellen zelf dat niet vermelden?

Iemand die weet wat een (warmtepomp) droogkast per uur verbruikt?

Je krijgt mijn eeuwige dank... ;-)

Kurt

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Om zeker te zijn dat ik het goed begrijp: ik wil proberen zoveel mogelijk onder de drempel van 2,5 kWh te blijven. Dan redeneer ik als volgt: Ik moet ervoor zorgen dat het geheel aan toestellen dat gedurende een kwartuur lang werkt niet meer dan 2500 Watt uit het net zal opnemen, want anders kom ik wél op een hoger piekverbruik. Klopt dat?

Want dat was de aanleiding van mijn vraag: het vermogen van de droogkast. Wanneer die 2 uur staat te draaien @ 1100 Watt, dan kan ik die bv. combineren met een verbruiker die in diezelfde 2 uren 1400 Watt gaat verbruiken.

In realiteit kan ik nog veel hoger gaan omdat mijn batterijen tot 5000 Watt kunnen leveren. Ik zou daardoor in theorie toestellen kunnen laten samenwerken tot aan 7000 Watt (to be on the safe side).

Bv: de auto op 13A (zowat 3.000 Watt), de oven aan 1.900 Watt en de droogkast aan 1.100 Watt, samen goed voor een verbruik van 6.000 Watt per uur, aangevuld met het constante achtergrondverbruik dat hier gemiddeld om en bij de 800 Watt draait. De auto op 32A laten laden is dan bv. al vrij riskant, want met wat achtergrond verbruik kom ik dan al snel aan 8000 Watt, wat dan aanleiding geeft tot een piekverbuik boven de 2,5 kW per uur.

Naar dergelijk inzicht streef ik. Doe ik dat op deze manier correct? Of ben ik 'fout'

Nee, dat klopt niet, en dat komt deels omdat je energie (Wh) en vermogen (W) zomaar door elkaar gooit.

Als je onder 2,5kW wil blijven bv dan zal je er voor moeten zorgen dat het maximum verbruik in om het even welk 15 minuten interval nooit boven 625Wh uit komt.

625Wh is niet hetzelfde als 625W!!! Of je dat nu doet met een totaal aan toestellen van 2,5kW of 10kW maakt niet uit, zolang je maar onder die 625Wh blijft over de tijdspanne van 15min. 

Het aantal kWh (energie) dat een droogkast van 1,3kW (vermogen) verbruikt kan je niet bepalen door simpelweg de tijd dat deze aan staat te vermenigvuldigen met het vermogen. Die 1,3kW gaat immers periodisch naar beneden, zelfs naar een paar 100W afhankelijk van de technische opbouw en gebruik van dat toestel. Dat geldt niet enkel voor die droogkast, maar voor 95% van alle toestellen. 

Je zal dat dus moeten , er bestaat simpelweg geen andere methode.

Alle reacties

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste Mensen, allemaal bedankt voor deze toch wel zeer uiteenlopende reacties.

Ik probeer er in detail op te reageren.

Groeten, Kurt

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

@ Yanaxis

Ik denk dat Kurt.be bedoelt dat hij 1000 euro meer betaalt sinds het afschaffen van de terugtellende meter, niet specifiek de installatie van een digitale meter zelf.

Wat trouwens wel echt een serieus verschil is, ik ben wel benieuwd naar wat extra cijfers?

Thuis heb ik de simulatie gemaakt na zes maanden, en kwam ik op een paar euro na gelijk uit, de investering in de zonnepanelen/batterij niet meegerekend. We hebben wel enkele grootverbruikers (jacuzzi, WP, ...). Kosten na 6 maanden (juni-november) +/- 365 euro met en zonder terugdraaiende meter.

(Goed lezen is een kunst die niet iedereen bezit. ;-) Het gaat inderdaad niet over de merterkost.)

Ik geef je de gevraagde cijfers.

Ik produceer zowat 10.000kW per jaar. Door steeds betere isolatie en het feit dat mijn wagen nog gratis kan opladen, verbruik ik slechts een deeltje van die 10.000. maar als je ze hebt, dan zoek je om ze te gebruiken. 

Dat gebruik vond ik door "foute" elektrische vuurtjes te plaatsen in de winter. Daarmee kon ik het zowat tot begin januari zonder centrale verwarming op gas "trekken". Pas daarna moest ik overschakelen op gas. Bij de telleropname kwam ik telkens binnen de grens van enkel kiloWatt op nul uit (mede door een goed gedetailleerde excel file die ik al jaren elke maand update.) Kostprijs? bijna 1000 €/jaar aan prosumenten belasting, maar verder niets.

Je ziet het plaatje al verschijnen, de digitale meter laat dat niet meer toe. Gevolg: vanaf half september schiet de centrale verwarming aan...

Mijn excel file voorspelt dat de jaarafrekening voor electriciteit om en bij de 300€ zal zijn (inclusief batterijen). In wezen kan dat nog compenseren met de vroegere prosumentenbelasting. (hoewel ik die eigenlijk verwerkt heb ik het terugverdienmodel van de intussen geplaatste batterijen.) De gasconsumptie daaren tegen is nu bijna maal drie. Ik kom met 1000 Euro waarschijnlijk niet meer toe...

Het verhaal wordt nog iets schrijnender door de batterijen. Ik plaatste 22kW, waarvoor ik ook subsidies trok. Dat laat toe dat men als Belg niet verplicht wordt om 's nachts te werken en zich 's nachts te verplaatsen maar dat men overdag thuis kan zijn omdat men aan zelfconsumptie moet doen.

Ik ben dus één van de weinige belgen die overdag kan laden, wassen, koken, drogen etc. en dus aan zelfconsumptie kan doen. Maar dat komt niet half in de buurt van wat ik sinds midden februari aan het produceren ben. De batterijen lopen keihard vol, waarna ik -en nu komt het- de zonnepanelen moet uitschakelen omdat het verboden is meer dan 60% van de capaciteit van mijn omvormers op het net te zetten... Heerlijk toch die digitale meter!

Ik probeer dit nu op te vangen met de "foute" elektrische vuurtjes weer aan te schakelen. Het wordt dan wel meer dan 25° in huis... 

Allemaal niet zo leuk, noch comfortabel.

Maar goed, we doen ons best en bereiden ons voor op het capaciteitstarief. Het valt me op dat hier veel op ingegaan wordt, en dat er veel wordt uitgelegd omtrent verbruik per "sessie", en dat verbruik niet constant is, etc.  

Maar wat ik vraag is het VERMOGEN dat een toestel ZOU KUNNEN verbruiken PER UUR. Een droogkast is uiteindelijk niets anders dan een warmteweerstand die xWatt verbruikt per uur om op temperatuur te komen.

Dat zal in de toekomst ook door intelligente sturing (lees Domotica) bepaald worden. Maar voor er ook maar IETS kan bepaald worden moet het de CAPACITEIT (lees Kwh per kwartier) van het toestel gekend zijn.

(En ik wil je hiermee helemaal niet persoonlijk confronteren. Uiteindelijk vroeg je enkel om wat extra cijfers. Ik besef tenvolle dat ik dat ruimschoots overschreden heb.)

mvg, Kurt

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

@ de rode ridder

Doodeenvoudig omdat dit niet mogelijk is. Aansluitwaarde heeft niet noodzakelijk een direct verband met verbruik. 

... Waarmee je stelt dat het onmogelijk is om het capaciteitstarief te berekenen/voorspellen? Dat zou dan wel mooi uitkomen voor zij die daar misbruik van willen maken. Waarmee ik niet bedoeldat dit zo IS, maar hoe kan men zich daartegen beschermen als de capaciteit per kW niet meer vermeld wordt?

mvg, Kurt

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Cijfers kunnen we je niet geven omdat dit afhangt van  model tot model.

De enige manier is een stroometer van conrad bvb en die 6 maand laten registeren voor alle stopcontact varianten.

Voor koolpaat en oven heb je een AC drie fase teller voor nodig  die je verbind met de fasen.

Warmtepomp bvb ook. Het probleem is wat is een cyclus  en daarom geven veel fabrikanten foutieve gegevens.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

... Waarmee je stelt dat het onmogelijk is om het capaciteitstarief te berekenen/voorspellen?

Hangt ervan af wat je met voorspellen bedoelt. 

Je zal je huiswerk moeten maken door de methode van Kris toe te passen. Schakel een individueel toestel aan en registreer de verbruikstoename in kwartierintervallen. Bij een elektronische teller is dit al eenvoudiger als een ouderwetse elektromechanische. Koop eventueel een stekkerverbruiksmeter.

Met de gegevens van die individuele toestellen kan je dan een globale voorspelling maken. 

Met domotica laat zich dat ook automatiseren. Je kan dan eventueel een alarm inbouwen als je een bepaalde capaciteitslimiet overschrijdt of gaat overschrijden. 

Dat kost je uiteraard inspanning, gewoon even in de brochure kijken kan je idd vergeten. 

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

Cijfers kunnen we je niet geven omdat dit afhangt van  model tot model.

@Stechotec en de Rode ridder,

het is precies dàt wat onvindbaar is, geen enkel merk vermeldt de wattage.

Ik kan maar moeilijk een stroommeter gaan aansluiten aan een toestel dat ik nog moet kopen. Het is er mij ook niet om te doen het verbruik in te schatten. Het is er mij om te doen om de capaciteit te kennen, staat er 1000Watt op dat toestel of 2000W, dan kan ik op zijn minst inschatten wat daarmee nog combineerbaar is alvorens een POTENTIELE drempel te overschrijden.

Maar welk toestel kan ik kopen als geen enkel merk de wattage vermeldt?

Zoals het er nu voorstaat moet ik eerst kopen en daarna vaststellen wat het verbruik zal zijn. Als ik dan pech heb en een "2000Watter" in huis heb gehaald i.p.v. een "1000Watter", wat dan? 

Bijvoorbeeld: We hebben drie waterketels in huis, 850, 1200 en 1800 Watt. Staat netjes vermeldt op de toestellen. Daar kan je dus wat mee. Kan ik straks nog water koken in combinatie met de droogkast zonder boven de 2.5kW te komen? Wie weet? Eerst kopen en daarna zien. Dat zou toch niet mogen? Men zou dat toch moeten vermelden zodat men daar op voorhand een idee over heeft...

Maar zoals Stechotec vermeldt zou het een europese verordening zijn dat die toestellen dat wél zouden moeten vermelden... Dat lijkt mij ook logisch... Maar ik vindt die info niet...

Terloops: persoonlijk vindt ik een droogkast OOK een verwerpelijk toestel. Maar met 3 madams in huis krijg ik dat moeilijk verkocht. (En ze hebben wél 1 goed argument: zon/chauffage gedroogde keren hangen nog vol met het haar van de hond. Droogkast kleren niet.)

En er wordt ook werk gemaakt om een logische volgorde te programmeren in de domotica zodat toestellen niet met elkaar kunnen samenwerken en aan een prioriteitenlijst voldoen.

Ik herhaal nog even mijn vraag: is er iemand die mij het vermogen kan opgeven van een doordeweekse (warmtepomp) droogkast, of mij kan wijzen waar ik die info kan vinden?

Met dank bij voorbaat!

;-) Groetjes, Kurt

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste mensen, Ik vond een antwoord!!!

Voor zij die het ook willen weten: op duurzaamthuis.nl staat het volgende te lezen:

Warmtepompdrogers hebben geen verwarmingselement en hebben daardoor een veel lager vermogen (1200 W)  dan bijvoorbeeld een traditionele condensdroger (2700 W).

Ik heb dan ook écht wel uuuuren gezocht voor ik dit vond.

Maar nu kan ik eindelijk vooruit... om en bij de 1200 Watt dus.

Hoezee!

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Een warmtepomp droger of een condensdroger doet er wel veel langer over dan een klassieke droogkast met luchtafvoer naar buiten..

Dus ik denk dat klassieke droogkasten met luchtafvoer naar buiten nog steeds het beste drogen en veel minder droogtijd nodig hebben.. 

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

Een warmtepomp droger of een condensdroger doet er wel veel langer over dan een klassieke droogkast met luchtafvoer naar buiten..

Dus ik denk dat klassieke droogkasten met luchtafvoer naar buiten nog steeds het beste drogen en veel minder droogtijd nodig hebben.. 

@ Ludo,

Dat wel, maar ze gebruiken ook een klassieke warmteweerstand. Dat maakt ze efficienter dan een condensatie droogkast, mat minder effecient dan een warmtepomp droogkast. (Die gebruikt dan weer die warme, vochtige lucht om de warmtgftijd, minder energie.)

Mvg, Kurt

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

@Kurt.. Met het prijsverschil tussen een klassieke en een warmtepomp droogkast kan je veel kilowatt verbruiken hoor.. Dat verschil ga je door mindere energie nooit uithalen..

Derhalve zit in een klassieke droogkast geen IT technologie, dus zal veel minder snel defekten kennen.. 

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag