45

Capaciteitstarief "en detail"

Kurt.be
Kurt.be
#Hernieuwbare energie · 3 jaren geleden

Ik heb de indruk dat er nog geen specifiek topic is gemaakt over het Capaciteitstarief en hoe dat nu precies zal verlopen en berekend worden.

En toch heb ik daar nog best wat vragen bij. Ik vertrek van de 2,5kW drempel met de hoop daar onder te blijven.

Dat houdt in dat op geen enkel kwartier meer dan 625kWh zou mogen verbruiken (info van De Rode Ridder in dit forum). Indien wél dan wordt dat kwartier als hoogste van de maand genomen en zit men alvast boven de 2.5kW aan capaciteit. 

Dat lijkt mij volslagen onhaalbaar. 

Bij Engie staat o.m letterlijk te lezen: "Hoe meer verbruikspieken je in een maand veroorzaakt en hoe meer je verbruikt op piekmomenten ('s ochtens tussen 6 en 8 uur en 's avonds tusen 19 en 20 uur), hoe hoger de distributiekosten die je moet betalen."

Hoeveel verbruikspieken je per maand veroorzaakt is duidelijk: 1 om het kwartier. Maar er is maar 1 die daarvan zal weerhoduden worden, nl. de hoogste. Alle andere vervallen dan toch en tellen niet meer mee? en toch beweert Engie: hoe meer verbruikspieken per maand, hooe meer kosten... Ik snap dat niet.

Daarnaast geeft het de indruk dat men het capaciteitstarief zou meten tussen 6 en 8  en tussen 18 en 20 uur. Callmepower.be gaat daar zelfs volledig van uit. 

Zou dat dan betekenen dat we enkel moeten "opletten" tijdens die uren?

Verder leidt ik het volgende af: Het gaat enkel over distributiekosten, die nu veel minder % van het totaal van de factuur uitmaken door de hogere elektriciteitskost, én het gaat slechts over 80% van die distributiekosten.

Wie weet hoe het nu precies in elkaar zit en wie kan mij vertellen wat ik nog niet weet?

Dank bij voorbaat.

Kurt

Alle reacties

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

Dit kreeg ik onlangs van de VREG in een poging dat het wat duidelijker wordt:

Uit uw bijkomende vragen begrijpen we dat we u het principe van het maximumtarief in combinatie met de minimale bijdrage nog onvoldoende hebben verduidelijkt. We proberen het even via een andere insteek:

Zoals eerder aangegeven is het maximumtarief bedoeld om te vermijden dat de factuur voor uitzonderlijke situaties te sterk zou stijgen. Het maximumtarief fungeert daarbij als een maximale drempel. De hoogte van deze drempel is afhankelijk van het aantal kWh dat u verbruikt, evenwel met een minimale hoogte gelijk aan 2,5 kW gemiddeld piekvermogen. Stel bijvoorbeeld dat het maximumtarief (voor de eenvoud werken we hier met afgeronde bedragen) gelijk is aan 0,2 euro per kWh en u jaarlijks 400 kWh verbruikt, dan ligt deze drempel - in eerste instantie - op 80 euro. De tariefmethodologie schrijft echter voor dat voor elke netgebruiker een minimaal gemiddeld piekvermogen van 2,5 kW in rekening moet gebracht worden. Veronderstel daarbij volgend eenheidstarief (voor de eenvoud werken we met afgeronde bedragen): 40 euro per kW voor uw gemiddeld piekvermogen. De minimale waarde van de drempel is dan gelijk aan 100 euro (= 2,5 kW x 40 euro per kW). Rekening houdende met het jaarlijks verbruik van 400 kWh ligt de eerder berekende drempel lager dan deze minimale hoogte van 100 euro, waardoor de eerder berekende drempel dus wordt verhoogd naar deze 100 euro.

Vervolgens worden uw nettarieven berekend alsof er geen drempel zou bestaan. Met het capaciteitstarief zullen de nettarieven deels berekend worden o.b.v. uw kWh-verbruik en deel o.b.v. uw gemiddelde piekvermogen. Stel bijvoorbeeld dat uw gemiddelde piekvermogen gelijk is aan 1,37 kW en u jaarlijks dus 400 kWh verbruikt. Veronderstel daarbij volgende eenheidstarieven (voor de eenvoud werken we met afgeronde bedragen): 40 euro per kW voor uw gemiddelde piekvermogen en 0,04 euro per kWh verbruik. Opnieuw, de tariefmethodologie schrijft voor dat voor elke netgebruiker een minimaal gemiddeld piekvermogen van 2,5 kW in rekening moet gebracht worden. In de berekening van uw nettarieven wordt dus geen rekening gehouden met het piekvermogen van 1,37 kW maar wel met 2,5 kW. De berekening van de nettarieven resulteert dan in een totaal bedrag van 116 euro (= 2,5 kW x 40 euro per kW + 400 kWh x 0,04 euro per kWh). Dit bedrag ligt hoger dan de drempel die we daarnet berekenden (116 euro > 100 euro) waardoor de drempel (zijnde het maximumtarief met daarin ook de minimale bijdrage) wordt “geactiveerd” en u op uw factuur dus 100 euro in rekening zal worden gebracht.

Uit bovenstaande kan u ook afleiden dat het “activeren” van de drempel zowel afhankelijk is van uw kW als van uw kWh.

Daar word ik zelf wel wat wijzer uit, maar vooral dat ik door te besparen onder de drempel kom en dus moet betalen voor alle (financiële) inspanningen die ik maakte om aan een laag verbruik te komen. Wie daar dus in slaagt zal daar moeten voor betalen!!!

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

Dit is mijn antwoord aan de VREG:

“Uit bovenstaande kan u ook afleiden dat het “activeren” van de drempel zowel afhankelijk is van uw kW als van uw kWh.”: Daar word ik zelf wel wat wijzer uit, maar vooral dat ik door te besparen onder de drempel kom en dus moet betalen voor alle (financiële) inspanningen die ik maakte om aan een laag verbruik te komen. Ik investeer sterk in zelfconsumptie en in groene energie die ook op piekmomenten het net niet belast. Wie daar dus in slaagt zal daar moeten voor betalen, ondanks de zware financiële inspanningen om het net te ontlasten en enkel groene energie op te wekken. Dat komt mij over als omgekeerde logica. Ik zou daar moeten voor beloond worden i.p.v. een minimale kost te moeten betalen.

“Zoals eerder aangegeven is het maximumtarief bedoeld om te vermijden dat de factuur voor uitzonderlijke situaties te sterk zou stijgen”: en dat is nu precies wat mij overkomt, vooral wanneer men het procentueel bekijkt. Aangezien ik er in slaag om het kWh verbruik erg laag te houden, zal het vooral het piekvermogen zijn dat de berekening zal beïnvloeden. Het verbruik is relatief makkelijk onder controle te houden, het piekvermogen daarentegen is nauwelijks te beïnvloeden, omdat grote verbruikers nu éénmaal grote verbruikers zijn en blijven (en de auto laadt absoluut elk kwartier een vol kwartier aan dezelfde piek).

“Indien u in de simulator vervolgens begint te “spelen” met de toevoeging van een elektrisch voertuig moet u er rekening mee houden dat u tegelijk ook uw ingegeven kWh-verbruik aanpast. De simulator is momenteel namelijk enkel voorzien om resultaten te genereren voor situaties waarbij een elektrisch voertuig, zonnepanelen, boiler of warmtepomp al in uw kWh-verbruik zijn geïntegreerd, m.a.w. enkel voorzien op bestaande technieken. We trachten ondertussen wel werk te maken van een update van de simulator die u moet toelaten om een nieuwe techniek aan uw situatie toe te voegen. In dat geval zal automatisch zowel uw piekvermogen als uw kWh-verbruik in de simulator worden aangepast. Momenteel dient dit dus nog manueel door uzelf te gebeuren alsof u dit elektrisch voertuig al heeft.”: Ik “speel” helemaal niet met de simulator, ik heb effectief een elektrisch voertuig, zonnepanelen én twee batterijsystemen van 22kWh (samen). Dat betekent dat die systemen geconfigureerd, aangepast en geautomatiseerd kunnen worden om een optimaal resultaat te bekomen. Daarom dat ik gedetailleerde informatie vraag om te weten te komen hoe ik (zal) moet(en) configureren. Het verbruik en het laadvermogen van de auto kan men met een simulator niet zomaar bepalen. Het éne hangt af van het gereden aantal km en het gebruik van laadpalen van derden, het andere is met mijn voertuig aanpasbaar tussen 5 en 32A.  Zo kan er bv. bepaald worden dat bij aanschakelen van een andere grootverbruiker de wagen op een lager vermogen gaat laden etc. Vorig jaar was mijn jaarverbruik 5 kWh, met een verwaarloosbaar piekvermogen. Al deze inspanningen zijn echter niet gratis te verwezenlijken, maar zijn wél 100% ten voordele van het net en de te beschermen belasting ervan. En tóch zal ik daar in de toekomst voor moeten betalen. En wie dan al een digitale meter heeft, betaalt veel meer dan wie analoog is aangesloten. 2,5 kW is gewoon niet realistisch.  

Het capaciteitstarief is daardoor wat mij betreft geheel onrechtvaardig voor zij die hun uiterste best doen om groene energie te produceren zonder het net te belasten.

0
pigpower
pigpower
0 39 Andere particulier
1 jaar geleden

Vraagje mbt het capaciteitstarief.

In mijn vorige woning had ik een Smappee laadpaal die ik als dusdanig kon instellen dat hij stopte met laden op basis van het gebruik van andere toestellen in de woning.  Heb daarmee altijd pieken kunnen vermijden.  Nu zijn we verhuisd en hier staat een laadpaal van Alfen, 3-fasen aansluiting 3*32 Amp. (zonder die functionaliteit van de Smappee)
De verkoper beweert dat de pieken die Fluvius hanteert per fase berekend worden maar daar vind ik nergens iets van terug.  Weet iemand of dit correct is?

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
1 jaar geleden

De verbruiksmeting gebeurt natuurlijk per fase (gaat technisch niet anders): men meet het kwartierverbruik per fase (bv 1,5 kWh), vermenigvuldigt dat met 4 (6 kWh in dit voorbeeld).  Men doet dit ook voor de 2 andere fases en de optelsom is het piekvermogen.  Het hoogste kwartierpiekvermogen van elke maand wordt meegenomen in de berekening van het capaciteitstarief.

0
pigpower
pigpower
0 39 Andere particulier
1 jaar geleden

Dat je dat inderdaad per fase moet berekenen is logisch maar als men de 3 fasen optelt om je piek te bekijken dan is dat eigenlijk slechts een technisch detail.  Als je "vollen bak" gaat laden ga je wel een grote piek hebben.  De verkoper ging ervan uit dat hij die kon delen door 3.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag