6

Muur isoleren aan beide zijden?

Jaap Aap
Jaap Aap
#Isolatie · 3 jaren geleden

Ik heb een vraag over een onderwerp waar ik maar weinig bevestigende antwoorden op kan vinden.

Wij hebben een oude woning (1863) aan de buitenkant geisoleerd met mineraalwol (100 mm) en daarna gestuuct.
Het dak is ook geisoleerd met 300 mm mineraalwol. Is het dan zinvol om de muren aan de binnenkant ook nog verder te isoleren?

Ik kan geen duidelijkheid vinden of het (a) iets uitmaakt, en (b) of dit mogelijk vochtproblemen kan geven tussen de isolatie aan binnen- en buitenkant en de muur.

Iemand die hier ervaring en/of verstand van heeft voordat ik begin?

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Een architekt zal je daar een zinnig antwoord op kunnen geven.

Isoleren is goe,,, over isoleren is not done, van horen zegge..

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

minstens evenveel als een architect kan een energieadviseur daarop antwoorden. en al zeker iemand die verstand heeft van bouwfysica.

het goede nieuw is: het kan in bepaalde gevallen.
één regel zegt dat de verschillende lagen van je muur meest dampopen aan de buitenkant moeten zijn (µ-waarde van de materialen vergelijken !).
een andere regel zegt dat de binnenlaag een dampscherm nodig heeft tenzij dit een materiaal is dat vocht-inert is (bvb. EPS, XPS, kurk...)
de bouwfysica-reden is condens. liefst het dauwpunt in de buitenlaag houden zodat er geen (bewonings)damp kan condenseren in de binnenlaag. 

in jouw situatie met minerale wol aan de buitenkant heb je een tamelijk dampopen materiaal. Je zou dus aan de binnenkant met iets dampdichter kunnen isoleren (EPS, XPS, PIR, geêxpandeerde kurk) en aan de woonzijde een dampscherm aanbrengen (bij EPS en XPS is dat helemaal overbodig: vochtinerte materialen.
bvb. 6cm erbij aan de binnenkant levert een extra R-waarde (isolatiewaarde) van 1,5 tot 2 op.
premie zal je er niet voor krijgen, maar kan je zeer gemakkelijk zelf aanbrengen/aankleven met technisch schuim en platen op maat snijden met cuttermes of fijntandige zaag.
nu heeft uw buitenisolatie een R=0,10/0,040 = 2,5

0
Jaap Aap
Jaap Aap
0 2 Andere particulier
3 jaren geleden

Dank voor de uitgebreide reactie(s). De vuistregel van meest dampopen aan de buitenkant en dan minder dampopen naar binnen toe ben ik inderdaad al vaker tegengekomen. 

Om zo min mogelijk ruimte kwijt te raken dacht ik om PIR/PUR-platen te installeren, maar begon me af te vragen hoe dat samen zou werken met de isolatie aan de buitenzijde, maar ook met de mineraalwol-isolatie in het dak. De PIR/PUR-platen zijn dampdicht, waar en hoe gaat het vocht van binnen naar buiten toe als het weg wil?

En mocht ik met PIR/PUR-platen aan de slag gaan, moet ik dan een dampscherm plaatsen, of zijn platen met aluminium cachering en naden afdichtende tape voldoende?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste Jaap,

De vuistregel van meest dampopen aan de buitenkant klopt.

Zoals de situatie nu is met buitenisolatie in glaswol en crépi en een bakstenen muur met wellicht een pleisterlaag aan de binnenkant is daar op dit moment al aan voldaan en dan lijkt het mij hier niet noodzakelijk om nogmaals een meer dampdicht materiaal toe te voegen aan de binnenkant.

PIR of PUR zou ik hierbij zeker vermijden wegens eventuele gezondheidsrisico's.

Ik zou dan eerder denken aan binnenisolatie zoals cellenbetonplaten (Multipor) of platen op basis van houtwol. Deze materialen kunnen eventueel vocht bufferen en weer terug afgeven zodat een dampscherm niet nodig en wellicht zelfs niet wenselijk is. Uw muur is dan langs beide kanten dampopen. Bij de afwerking van de binnenkant moet er wel op gelet worden dat ook de afwerking dampopen is wat met de meeste muurverven het geval is.

Als de woning dan ook nog eens wordt geventileerd zoals het voorgeschreven is, liefst met een constant werkend systeem dan loop je geen enkel risico.

Heb je nog twijfels ? De meeste gemeente- of provinciebesturen kunnen u hierin ook adviseren of doorverwijzen naar een door de overheid erkende energiedeskundige.

0
Jaap Aap
Jaap Aap
0 2 Andere particulier
3 jaren geleden

Dank je wel, Charel. 

Welke gezondheidsrisico's met PIR/PUR doel je dan op? Bij verbranding, productie, behandeling, of iets anders?

Multipor heb ik ook wel voorbij zien komen. Zijn daar nog nadelen aan verbonden? Het lijkt me nogal broos, kan daar een radiator aan hangen, bijvoorbeeld?
En houtwol zonder dampscherm? Kan ik daar 8-10 mm van plaatsen zonder dampscherm? En dan gipsplaat erop?

Anderzijds zou ik ook een voorzetwand met mineraalwol (vanwege betere isolatiewaarde) aan de binnenkant kunnen neerzetten, en dan op ten minste 2/3 van de buitenisolatie (naar binnen toe) gemeten een dampscherm plaatsen.

Dus iets als:
190 mm isolatie in totaal:
100 mm gevelisolatie
45 mm mineraalwol aan de binnenzijde van de muur
Dampscherm
45 mm mineraalwol
Gipsplaat

Kortom, ik sta nogal in dubio, ook al zal het qua isolatiewaarde waarschijnlijk om het even zijn :)

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

> waar en hoe gaat het vocht van binnen naar buiten toe als het weg wil?

Enkel een ventilatiesysteem doet dat. de hoeveelheid vocht onder vorm van damp die door een (zelfs dampopen) muur KAN migreren, is verwaarloosbaar tegenover de hoeveelheid vocht die in de diverse leefruimtes hangt!
.

> En mocht ik met PIR/PUR-platen aan de slag gaan, moet ik dan een dampscherm plaatsen, of zijn platen met aluminium cachering en naden afdichtende tape voldoende?

een cachering is geen kwalitatief dampscherm. maar aangezien je een dampscherm niet mag doorboren is het niet evident hoe je dit aan die platen kan bevestigen. Meeste dampschermen zijn een mengsel van PE en PP dat microporiën meekreeg bij fabricage. en PE en PP kan met geen enkele mijm gekleefd,  vandaar ook dat lijmen in tubes en kokers van PE geleverd en bewaard worden. dit plastic is vrij inert!
Er bestaat ook PIRplaat met geintegreerde dampschermlaag en met afwerkingslaag in gyproc of Fermacell. en daarop kan je schilderen of behangen hee

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag