4

Dakgoot naar buiten brengen

isaaa
isaaa
#Dak · 3 jaren geleden

Goedemiddag,

Onze dakgoot loopt nu nog door de zolder van de straatkant naar de tuinkant met de nodige problemen. We gaan nu ons dak vernieuwen en willen tergelijkertijd de gotensituatie aanpassen. Aangezien het huis van onze buurman lager is, hadden we de goot graag langs de zijgevel naar de tuin laten lopen. Zoals ruw aangeduid in het geel op de fotos in bijlage. In de tuin komt een regenput en zo zal al het water van ons volledig dakvlak in de regenput terecht komen. We hebben al gesprekken gehad met meerdere dakwerkers en ze raden allemaal aan om de goot aan de voorzijde in de muur te slijpen, om zo het water van het voorste dakdeel naar de straatkant te leiden en toch het voetpad niet te verhinderen. Hun reden is dat de nieuwe dakgoot op onze manier moeilijk bereikbaar zal zijn. Maar als we met een dichte dakgoot werken en bovenaan een bladvanger steken is dit volgens mij niet nodig? Wat denken jullie? Enerzijds willen we het advies van verschillende aannemers niet in de wind slaan. Anderszijds willen we ons ook niet laten doen, misschien zeggen ze dit omdat ze liever doen wat ze gewend zijn.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/74843/gevel-zijkant.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=398258a24c7964f985243d08996d256dhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/74843/gevel.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f9bc1d88e68409b32764c668959bcdd1

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden
U bouwt over de perceelgrens Met andere woorden u legt een erfdienstbaarheid op het erf van je buur. Deze kan zomaar niet meer zijn woning hoger optrekken of zomaar verbouwen. U zult uw buur dus financieel moeten vergoeden voor het gebruik op zijn eigendom en de restricties die dit meebrengt. Bijkomend : er zal een notariele akte moeten worden opgesteld voor deze erfdienstbaarheid. Toch beter langs de voorzijde.
0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
3 jaren geleden

Als buur zou ik niet tolereren dat uw regenafvoer over mijn eigendom loopt.  Buis aan zijkant is dus geen optie.  Een correct aangelegde afvoer via je zolder mag geen probleem zijn.  

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden

Het idee om de afvoer langs de zijgevel te leggen kan je best voorgoed opbergen om redenen die hierboven al gegeven zijn.

Wellicht loopt nu het regenwater via een met zink beklede open bakgoot dwars over de zolder. Hoogstwaarschijnlijk is die bakgoot afgedekt met houten planken maar desondanks heb je zo zeer veel energieverlies en is dit ook een probleem qua luchtdichtheid van de woning. Bij verstoppingen of lekken heb je ook risico op wateroverlast in de woning.

Toch zou ik dit systeem behouden maar dan met een hermetisch gesloten afvoer die je voorziet met rioleringsbuizen die je luchtdicht door de voor- en achtergevel brengt en waarbij je rondom die passerende buis een isolerende bekleding aanbrengt.

Een alternatief kan zijn dat je inderdaad de buis langs de voorgevel, al dan niet ingewerkt naar onder brengt om dan zo aan te sluiten op de straat of via een eventuele kelder van voor naar achter laat gaan om daar aan te sluiten op de regenput.

0
isaaa
isaaa
0 4 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor de hulp, we zullen kijken om ze onder de vloer van voor naar achter te laten gaan.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Wil je een hellend dak plaatsen of renoveren? Lees meer over isolatie, dakbedekking en slimme integraties zoals zonnepanelen en dakvensters.

Lees meer

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Benieuwd naar de prijs van een nieuw dak? Ontdek wat een nieuw dak kost per vierkante meter, welke premies er zijn en hoe je kan besparen.

Lees meer

Bitumen dakbedekking voor plat dak: ontdek de voordelen en beperkingen

Bitumen dakbedekking voor plat dak: ontdek de voordelen en beperkingen

Een bitumen dakbedekking om jouw plat dak waterdicht te maken? Lees alles over de prijs, plaatsing en onderhoud voor een waterdicht resultaat.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag