4

Bijplaatsen zonnepanelen?

Nubrune
Nubrune
#Elektriciteit · 3 jaren geleden

Ik heb 15 zonnepanelen met omvormer Solar Edge 3500 ( is geplaatst in 2011) . Heb ook nog steeds een terugdraaiende teller. Kan er bij mij ook nog zonnepanelen bijgeplaatst worden ( bvb een zestal), desnoods met een aparte omvormer. Is dit een goed idee of niet?

Alle reacties

0
ELEKTROMAN
ELEKTROMAN
7 71 Andere professioneel
3 jaren geleden

Als u graag een "digitale meter "wilt moet u er bij plaatsen .

0
mbbs1024
mbbs1024
14 177 Andere particulier
3 jaren geleden

Alles hangt af van hoeveel en wanneer je stroom gebruikt, zonder die info kan niemand zomaar ja of neen zeggen of het interessant is of niet.

Als je groenestroomcertifikaten krijgt voor je bestaande installatie, mag je die al niet uitbreiden met extra panelen, want dan worden die afgeschaft, uitbreiden zal in dat geval enkel kunnen als je een installatie doet met een extra omvormer.
Je moet er ook rekening mee houden dat je maximum 5kVA omvermer capaciteit per fase mag aansluiten, en in totaal max 10kVA, verdeeld over de fasen, als je een 3 fasen aansluiting hebt.

Overproduktie met een terugdraaiende teller is niet interessant, want wat je meer produceert dan wat je op een jaar verbruikt, ben je kwijt, en je betaalt dan ook nog eens meer prosumententax op je extra omvormer.

Enkel met behulp van je verbruikscijfers, kan je gaan berekenen of het interessant is of niet, ik houd in een rekenblad maandelijks mijn tellerstanden bij, en aan de hand daarvan kon ik zien dat het zelf aanvragen van een digitale teller voor mij zeer interessant was, en ik heb dan zelf bij Fluvius die digitale teller aangevraagd.

Bij mij is overproduktie met veel panelen, in combinatie met de digitale teller wel interessant.
De digitale teller bespaart me ongeveer 750€ per jaar omdat de prosumententax wegvalt, en er een vergoeding is voor stroom die je in het net injecteert.
Sinds de kinderen de deur uit zijn, verbruik ik een pak minder stroom, en injecteer ik daarom een stuk meer dan wat ik afneem, waardoor mijn elektriciteitsrekening nu praktisch op nul uitkomt, daar waar ik vroeger 750€ prosumententax betaalde.

0
Nubrune
Nubrune
0 2 Andere particulier
3 jaren geleden

dank u wel voor de goede uitleg. Ik zal dan ook maar wachten tot in 2025 mijn terugdraaiende teller zal vervangen worden. Ik krijg nu nog groenestroomcertificaten. We zien dan wel. groetjes, Urbain

0
Nubrune
Nubrune
0 2 Andere particulier
3 jaren geleden

dank u wel voor de goede uitleg. Ik zal dan ook maar wachten tot in 2025 mijn terugdraaiende teller zal vervangen worden. Ik krijg nu nog groenestroomcertificaten. We zien dan wel. groetjes, Urbain

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Situatieschema elektriciteit: wat is het en waarom heb je het nodig?

Situatieschema elektriciteit: wat is het en waarom heb je het nodig?

Ontdek wat een situatieschema elektriciteit is, hoe je het zelf maakt, waarom het verplicht is en hoe het bijdraagt aan jouw elektrische installatie.

Lees meer

De werfkast: veilige elektriciteit op je bouwplaats

De werfkast: veilige elektriciteit op je bouwplaats

Werfkast elektriciteit: ontdek alles over de installatie, types, keuring en aansluiting op het elektriciteitsnet voor een veilige werf.

Lees meer

Thuisbatterij: werking, prijs, terugverdientijd en alle andere dingen die je moet weten

Thuisbatterij: werking, prijs, terugverdientijd en alle andere dingen die je moet weten

Met een batterij kan je overtollige zonnestroom stockeren. Maar hoe werkt het precies? Wat is de prijs? En is de investering voor jou wel interessant?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag