Alles hangt af van hoeveel en wanneer je stroom gebruikt, zonder die info kan niemand zomaar ja of neen zeggen of het interessant is of niet.
Als je groenestroomcertifikaten krijgt voor je bestaande installatie, mag je die al niet uitbreiden met extra panelen, want dan worden die afgeschaft, uitbreiden zal in dat geval enkel kunnen als je een installatie doet met een extra omvormer.
Je moet er ook rekening mee houden dat je maximum 5kVA omvermer capaciteit per fase mag aansluiten, en in totaal max 10kVA, verdeeld over de fasen, als je een 3 fasen aansluiting hebt.
Overproduktie met een terugdraaiende teller is niet interessant, want wat je meer produceert dan wat je op een jaar verbruikt, ben je kwijt, en je betaalt dan ook nog eens meer prosumententax op je extra omvormer.
Enkel met behulp van je verbruikscijfers, kan je gaan berekenen of het interessant is of niet, ik houd in een rekenblad maandelijks mijn tellerstanden bij, en aan de hand daarvan kon ik zien dat het zelf aanvragen van een digitale teller voor mij zeer interessant was, en ik heb dan zelf bij Fluvius die digitale teller aangevraagd.
Bij mij is overproduktie met veel panelen, in combinatie met de digitale teller wel interessant.
De digitale teller bespaart me ongeveer 750€ per jaar omdat de prosumententax wegvalt, en er een vergoeding is voor stroom die je in het net injecteert.
Sinds de kinderen de deur uit zijn, verbruik ik een pak minder stroom, en injecteer ik daarom een stuk meer dan wat ik afneem, waardoor mijn elektriciteitsrekening nu praktisch op nul uitkomt, daar waar ik vroeger 750€ prosumententax betaalde.