11

Eénjarige huurcontracten verlengen

Bouwerke97
Bouwerke97
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Beste forumleden,

Wij bevinden ons in volgende situatie:

We huren momenteel een apartement sinds 1 november 2019 met een éénjarig contract.
We starten met onze nieuwbouw binnen enkele maanden en geschat is dat we ten vroegste tegen de zomer van 2023 zullen kunnen verhuizen.
Nu las ik dat éénjarige contracten slechts tweemaal (stilzwijgend) verlengd kunnen worden tot een totale looptijd van 3 jaar.
Hierna zou dit automatisch overgaan in een 3-6-9 contract.
Betekent dit dat indien wij er bv. tegen juli volgend jaar uit zouden willen gaan, we dan drie maanden huur als verbrekingsvergoeding betaalt dient te worden?

Hoe pakken we dit best aan?

Met vriendelijke groeten,

Bouwerke97

Alle reacties

0
Think
Think
6 83 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste hugo.c  u bent alles door elkaar aan het mixen. Mijn uitleg gaat over contracten van 9 jaar.

Ik begrijp niet dat mensen zo snel in hun achterste gebeten zijn, wanneer iemand iets wil verduidelijken.

Uw uitleg gaat over kortlopende contracten tot 3 jaar die alleen lopen onder het Vlaamse woninghuurdecreet.

Onder de federale huurwet van voor 2019 kan een huurder een kortlopend contract niet eenzijdig beeindigen.

Mijn uitleg gaat uitsluitend over huurcontracten van 9 jaar. ( Lees eens goed AUB )

Ik weet mogelijk beter dan jij zelf dat onder het Vlaamse huurdecreet bij opzeg van kortlopende contracten als opzegvergoeding  1 en 1/2 maand of 1 maand of 1/2 maand moet betaald worden naargeland het in het 1e,2e of 3e jaar plaatsvind. Met wat ben je toch bezig man. Het bent trouwens uzelf die de criteria van kortlopende contracten hierbij betrekt, niet ik.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De EPB-eisen voor bouwaanvragen vanaf 2025: dit verandert er

De EPB-eisen voor bouwaanvragen vanaf 2025: dit verandert er

De EPB-eisen voor bouwaanvragen en meldingen vanaf 1 januari 2025 zijn bekend. Voor nieuwbouw en grondige renovaties veranderen er een aantal zaken.

Lees meer

6% btw op warmtepomp pas in 2026: “Het was dat of de btw op sloop en heropbouw”, zegt minister Jambon

6% btw op warmtepomp pas in 2026: “Het was dat of de btw op sloop en heropbouw”, zegt minister Jambon

Het verlaagde btw-tarief op warmtepompen gaat pas in vanaf 2026. We vroegen aan Jan Jambon, minister van Financiën waarom het tarief dan pas ingaat.

Lees meer

Dit verandert er in 2025 voor wie een woning (ver)bouwt

Dit verandert er in 2025 voor wie een woning (ver)bouwt

Heb jij een bouwgrond gekocht of ga je jouw woning dit jaar renoveren? Ontdek welke bouw- en renovatieregels er in 2025 veranderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag