23

waterinsijpeling door niet-correcte opbouw?

d_vc
d_vc
#Ramen en deuren · 3 jaren geleden

hallo, 

dit is mijn eerste vraag als Livios_lid.

Sinds onze renovatie: aanbouw in houtskelet en uitbouw dakkapel in houtskelet hebben wij tal van zaken die volgens ons helemaal niet volgens de regels van de kunst uitgevoerd werden door een aannemer.

Op 2 plaatsen reeds waterinsijpeling in de aanbouw...

ik plaats enkele foto's van alvast 1 van de waterinfiltraties.  Komt dit door het ontbreken van een waterkering? verkeerde opbouw algemeen? isolatiefout?

foto's in volgorde van afstand, korter, kortst...

wie heeft er een idee? alvast bedankt voor elke hulp!

groeten, 

David

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75309/img-20220405-wa0032.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=599c921c3a17a3839313460fd33079b4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75309/img-20220405-wa0031.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=18db02d890798b3827c04cecfb6ebbeahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75309/img-20220405-wa0030.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5cd3d9c06fae477479ff52a6b2af09c0https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75309/img2045.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=213ec590c9428f957d905abd6222c2d6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75309/img1038.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cb6974d6f049be7bb165be38463a8d6bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75309/ba0d4706-b589-403f-8f93-359f17c5f0da.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=72335e3237b29637e483cc8b843821fc

Alle reacties

0
d_vc
d_vc
0 9 Andere particulier
3 jaren geleden

dag Charel, 

bedankt voor je feedback! wil dit dan zeggen dat die isolatie eruit moet? 

ik las dat: bij een warm dak er niet mag geisoleerd worden langs de binnenkant?

volgens ons ligt er maar 5cm isolatieplaat op het dak, dus wss niet isolerend genoeg..

de aanbouw staat er van 2018.  Sindsdien 2x plasjes water op het dampscherm gehad waarvan de laatste enkele weken terug.

een andere aannemer die ik onlangs liet komen om een offerte te maken voor de nodige herstellingen concludeerde hetzelfde als u behalve dat die zei:

dampscherm niet de correcte waarde

verhouding buitenisolatie/binnenisolatie niet correct

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

we wachten nu ongeduldig af op de uitspraak van de gerechtsexperte laat zeker iets weten!

hopelijk een correcte afhandeling.  Dank u alvast voor uw wijze woorden!

groeten

David

Ik raad u toch ten zeerste aan uw eigen technisch raadsman te hebben in een gerechtelijke procedure. 

doorgaans worden wij aangesteld in beroep, maar dan is het kalf al half verdronken. 
ook opletten met mensen die vanachter hun pc allerlei verklaringen en zelfs oplossingen geven. 
Wij rijden dagelijks enkele honderden km's om onderzoek te plaatse te doen dus als men dat vanachter een pc kan, dan hoor ik graag hoe. 

Wat ik nog altijd niet gelezen heb (veel veronderstellingen dat wel, maar nog geen enkele meting of feit) is of men het klimaat in het dak al gemeten heeft. 
Enkele  dataloggers die temperatuur en vochtigheid meten om de X minuten geven u een perfect inzicht in het klimaat aldaar waaruit dan ook zinnige, wetenschappelijk verantwoordelijke, conclusies kunnen getrokken worden. 

Enkel zo (met niet-weerlegbare, tegensprekelijke feiten) kan u ook recht krijgen op een rechtbank, ook al is er een deskundige aangesteld...

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Die aannemer heeft in ieder geval gelijk wat de isolatieverhouding binnen/buiten betreft. Een verkeerd of slecht geplaatst dampscherm kan die fout nog vergroten. Dit is een logische verklaring voor de vochtproblemen.

Het gaat dus niet om lekkage's van regenwater maar om condensatie van vocht uit de binnenruimte.

Omstandigheden zoals ik ze eerder aanhaalde kunnen het probleem nog vergroten of ook verbeteren

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Die aannemer heeft in ieder geval gelijk wat de isolatieverhouding binnen/buiten betreft. Een verkeerd of slecht geplaatst dampscherm kan die fout nog vergroten. Dit is een logische verklaring voor de vochtproblemen.

Het gaat dus niet om lekkage's van regenwater maar om condensatie van vocht uit de binnenruimte.

Omstandigheden zoals ik ze eerder aanhaalde kunnen het probleem nog vergroten of ook verbeteren

het is bij deze duidelijk dat je nog altijd niet weet waar noch wanneer een dampscherm moet geplaatst worden (de laatste "aannemer" ook niet) als er "bij-geïsoleerd" wordt.

tot zover de "ervaring" en dure woorden in een advies van mensen achter een pc.

0
d_vc
d_vc
0 9 Andere particulier
3 jaren geleden

Goeiedag, 

bedankt voor uw reactie..

dataloggers ivm het klimaat van het plafond/dak? daar is inderdaad nog niets over gezegd.  Als leek wist ik zelfs niet dat dit kon..

wat ik toch allemaal vreemd vind, is dat geen enkele expert hiervan gesproken heeft??

onze expert: geen woord gerept over mogelijke condensatieprobleem ipv daklek

expert tegenpartij: idem

gerechtsexperte: idem

nochtans hebben deze alledrie ter plaatse de situatie bekeken en onderzocht, helaas geen enkel lampje ging branden.. bij deze ook een foto van de houtstructuur bij de eerste keer dat er zich vocht voordeed.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75819/img2459.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ed78bb0ff52a67926505339dcf2d9af4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75819/img6466.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c92805cec6ec479aba479764f45e96d0
0
d_vc
d_vc
0 9 Andere particulier
3 jaren geleden

dag Charel,

bij deze ook de foto's van de natte plek in het houtskelet na de 1ste maal plasjes op het dampscherm.

is dit mogelijk, of toch eerder een lek?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75820/img2459.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cb973f567df0ce7799b8a0cc16770a57https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/75820/img6466.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=11aa8a6ca452d06da328463432ab588c
0
Charel
Charel
3 jaren geleden

@d_vc

Enkel aan de hand van die foto's kan je onmogelijk uitmaken of het een daklek betreft of inwendige condensatie.

Ik baseer mijn zware vermoedens over condens aan de hand van wat jij hierover al hebt geschreven. Vooral de vermelding dat het niet voorkomt bij regen maar vooral bij grote temperatuurschommelingen is hierbij een duidelijke aanwijzing dat het om condensatie gaat.

Ik veronderstel dat we op die eerste foto de onderkant van de dakvloer zien vooraleer het dak dus geisoleerd was. Indien op dat moment de ramen al waren geinstalleerd ofwel dat de aanbouw reeds op een voorlopige manier was dichtgemaakt en tegelijk in verbinding stond met de binnenruimte dan hoeft het niet te verbazen dat er condensatie werd gevormd tegen dat koude dakvlak. Die condensatie kan gebeurd zijn net boven de dakvloer om dan druppelsgewijs langs één of andere open voeg zijn weg naar onder te vinden.

Later, wanneer men dacht dat het niet meer lekte, is er dan isolatie tussen de balken gestoken die wellicht niet volledig vullend was (niet ingeblazen). Hoogstwaarschijnlijk waren op dat moment de dakvloer en balken nog niet voldoende uitgedroogd zodat je met het dampscherm dit vocht hebt ingesloten. In feite had daar een klimaatgestuurd of vochtgestuurd dampscherm moeten geplaatst geweest zijn, men noemt dat wel eens een intelligente damprem. Dan had alsnog dat ingesloten vocht langs onder kunnen uitdampen.

Sowieso is het niet erg moeilijk om met een grondige controle van de dakdichting een eventueel lek te kunnen opsporen en herstellen.

Ik ben niet verbaasd over het feit dat geen enkele van de drie "experten" de eventuele mogelijkheid van condensatie heeft genoemd. Ik vraag me af wat ze dan wel hebben geconcludeerd.

Ik ben nu ook wel benieuwd hoe de situatie ondertussen is geevolueerd nu alles blijkbaar is afgewerkt.

Sowieso, bij voldoende verwarming en vooral ventilatie volgens de huidige norm zou het probleem vanzelf kunnen opgelost zijn tenzij het inderdaad om een daklek gaat. Dan is het zaak om nog eens extra op te volgen of de lekken optreden na regenbuien. 

Hoe wordt die bijkomende ruimte geventileerd ?

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Goeiedag, 

bedankt voor uw reactie..

dataloggers ivm het klimaat van het plafond/dak? daar is inderdaad nog niets over gezegd.  Als leek wist ik zelfs niet dat dit kon..

wat ik toch allemaal vreemd vind, is dat geen enkele expert hiervan gesproken heeft??

onze expert: geen woord gerept over mogelijke condensatieprobleem ipv daklek

expert tegenpartij: idem

gerechtsexperte: idem

nochtans hebben deze alledrie ter plaatse de situatie bekeken en onderzocht, helaas geen enkel lampje ging branden.. bij deze ook een foto van de houtstructuur bij de eerste keer dat er zich vocht voordeed.

Wel, sta me toe te zeggen dat het dan geen goede experten zijn. 
Zelf gerechtsdeskundige zijnde in deze materie mag ik dat zeggen :-)

dataloggers plaatsen doen we wekelijks: meten is weten!

(de experten zijn ofwel geen technici ofwel architect. Beiden weten niets van bouwfysica)

ivm die foto met vocht op die witte folie: zit dat vocht aan de bovenkant van die folie?
heb je de specs van die folie?

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Bij architecten is het wel zo dat men enkel dat beroep mag uitoefenen als men daarvoor met succes architectuurstudies heeft gevolgd en in die opleiding zit ook verplicht het vak bouwfysica. 

Ik heb dus wel wat moeite met de veralgemening dat architecten niets zouden afweten van bouwfysica.

Bij bouwexperten daarentegen is het zo dat zowat iedereen zich zo mag noemen en dat beroep mag uitoefenen zonder dat je hiervoor een diploma moet kunnen voorleggen.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Bij architecten is het wel zo dat men enkel dat beroep mag uitoefenen als men daarvoor met succes architectuurstudies heeft gevolgd en in die opleiding zit ook verplicht het vak bouwfysica. 

Ik heb dus wel wat moeite met de veralgemening dat architecten niets zouden afweten van bouwfysica.

Bij bouwexperten daarentegen is het zo dat zowat iedereen zich zo mag noemen en dat beroep mag uitoefenen zonder dat je hiervoor een diploma moet kunnen voorleggen.

Ik ga met iemand die een hekel heeft aan experten echt geen discussie aangaan omtrent kennis of hogere opleidingen. 
wat bouwfysica betreft, iedereen die middelbaar onderwijs heeft beëindigd weet evenveel over bouwfysica als na een opleiding architectuur. 

Probleem zit hem niet bij de experten, maar wel bij de personen die zichzelf "vakman" noemen maar niet eens weten aan welke kant en wanneer een dampscherm moet komen (zoals hier dus ook duidelijk het geval is).

en die zitten dan vaak nog achter hun pc minachtend te doen over degene die het dagdagelijks op de werf mag uitzoeken en oplossen.

Een ietwat zichzelf respecterend expert heeft minstens hogere opleiding genoten en door continue bijscholing en verplichte examens (bv als gerechtsdeskundige) aangetoond dat ie weet waarover ie praat. 

ach, de beste stuurlui staan altijd aan wal, niet?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vraag aan de lichtexpert: hoe vermijd je bij grote raampartijen te veel licht en oververhitting?

Vermijd oververhitting in huis. Ontdek hoe je met de tips van lichtexpert Joël Sels de warmte buiten en het licht binnen houdt.

Lees meer

Beglazing: welk soort glas voor je ramen kies jij?

Beglazing: welk soort glas voor je ramen kies jij?

Er bestaan verschillende soorten glas voor je ramen zoals dubbel, HR- en driedubbel glas. Je kan ook gaan voor akoestische of zonwerende beglazing.

Lees meer

Screens: wat is de prijs van verticale zonwering?

Screens: wat is de prijs van verticale zonwering?

Verticale zonneschermen bieden je heel wat comfort, zeker in de zomer wanneer de temperaturen hoog kunnen oplopen. Maar wat is de prijs van screens?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag