@d_vc
Enkel aan de hand van die foto's kan je onmogelijk uitmaken of het een daklek betreft of inwendige condensatie.
Ik baseer mijn zware vermoedens over condens aan de hand van wat jij hierover al hebt geschreven. Vooral de vermelding dat het niet voorkomt bij regen maar vooral bij grote temperatuurschommelingen is hierbij een duidelijke aanwijzing dat het om condensatie gaat.
Ik veronderstel dat we op die eerste foto de onderkant van de dakvloer zien vooraleer het dak dus geisoleerd was. Indien op dat moment de ramen al waren geinstalleerd ofwel dat de aanbouw reeds op een voorlopige manier was dichtgemaakt en tegelijk in verbinding stond met de binnenruimte dan hoeft het niet te verbazen dat er condensatie werd gevormd tegen dat koude dakvlak. Die condensatie kan gebeurd zijn net boven de dakvloer om dan druppelsgewijs langs één of andere open voeg zijn weg naar onder te vinden.
Later, wanneer men dacht dat het niet meer lekte, is er dan isolatie tussen de balken gestoken die wellicht niet volledig vullend was (niet ingeblazen). Hoogstwaarschijnlijk waren op dat moment de dakvloer en balken nog niet voldoende uitgedroogd zodat je met het dampscherm dit vocht hebt ingesloten. In feite had daar een klimaatgestuurd of vochtgestuurd dampscherm moeten geplaatst geweest zijn, men noemt dat wel eens een intelligente damprem. Dan had alsnog dat ingesloten vocht langs onder kunnen uitdampen.
Sowieso is het niet erg moeilijk om met een grondige controle van de dakdichting een eventueel lek te kunnen opsporen en herstellen.
Ik ben niet verbaasd over het feit dat geen enkele van de drie "experten" de eventuele mogelijkheid van condensatie heeft genoemd. Ik vraag me af wat ze dan wel hebben geconcludeerd.
Ik ben nu ook wel benieuwd hoe de situatie ondertussen is geevolueerd nu alles blijkbaar is afgewerkt.
Sowieso, bij voldoende verwarming en vooral ventilatie volgens de huidige norm zou het probleem vanzelf kunnen opgelost zijn tenzij het inderdaad om een daklek gaat. Dan is het zaak om nog eens extra op te volgen of de lekken optreden na regenbuien.
Hoe wordt die bijkomende ruimte geventileerd ?