12

Tocht HR++ glas

MariekeSofieke20
MariekeSofieke20
#Ramen en deuren · 3 jaren geleden

Hoi allen,

In mijn living heb ik een vaste hoekraam die bestaat uit een PVC profiel met daarin HR++ (U=1.0) glas. Als ik ik de zetel zit, ervaar ik een tochtgevoel. Ik vind ook dat het binnenblad koud aanvoelt. Kan het glas "omgedraaid" zitten? Iemand andere ideeën waaraan het kan liggen?

Met vriendelijke groeten,

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Als het tocht, is dat door de wind...

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

hoe dat glas er in zit maakt geen verschil. Waarschijnlijk hebt is spijtig genoeg gewoon last van "koudeval" of bent u er gevoelig voor. Het is een veel opduikend probleem bij moderne woningen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Bij dubbele of 3-voudige beglazing met U=1.0 tot 0.7 zal er altijd een afkoeling zijn van de binnenlucht. De beglazing is geen perfecte isolatie. Door die afkoelingvan de binnenlucht zal de lucht ook beginnen circuleren, aan het venster van boven naar beneden, en het is die tocht die u ervaart.

Een mogelijke oplossing is een lage radiator te voorzien onderaan het raam waardoor die onaangename  luchtcirculatie wordt gestopt.

0
MariekeSofieke20
MariekeSofieke20
0 36 Verbouwer
3 jaren geleden

We zitten met vloerverwarming, dus een kleine radiator is geen optie.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Er zijn wat we noemen kleine "plintverwarmers. Moet je maar eens googlen. Zoals ik zei is de ene mens daar gevoeliger aan dan de andere. Normaal gezien is er geen probleem maar bij u zal de laatste buis van de verwarming nogal ver van de muur af liggen. Koudevla komt ook voor bij glas met een andere isolatiewaarde het is zeke r niet alleen voor beglazing van 1.00 tot 0.7. Dat aangehaalde feit klopt niet.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je kan dat perfect door een gecertificeerde thermograaf in beeld (letterlijk) laten brengen. 
icm een luchtdichtheidstest met rook weet je dan precies wat er al dan niet aan de hand is. 

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
3 jaren geleden

C of C+ ventilatie?  Via ventilatierooster trek je dan koude lucht binnen. ....

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

C of C+ ventilatie?  Via ventilatierooster trek je dan koude lucht binnen. ....

Het antwoord op deze vraag over de manier van ventileren zou kunnen helpen.

0
MariekeSofieke20
MariekeSofieke20
0 36 Verbouwer
3 jaren geleden

Op die raam niet.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Oké, maar daarmee weten we nog niet hoe die kamer dan wel geventileerd wordt.

Ik doe een poging tot verklaring van het fenomeen dat zich bij u voordoet:

Indien de verse lucht niet bij dat raam maar elders wordt binnengetrokken (systeem C ?) dan is daar een luchtstroming vanaf het raamrooster naar binnen toe en zou het kunnen dat de warme kamerlucht die vooral tegen het plafond hangt nog enkel bij dat roosterloze (koude) raam terug zal afkoelen om daardoor op die plaats naar beneden te "vallen". Op die manier zou je een constante lichte luchtstroming kunnen veroorzaken door natuurlijke convectie. Warme lucht stijgt op tot tegen het plafond en kan terug dalen bij het enige koude vlak waar er geen tegenbeweging van binnenkomende lucht is.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Ramen en deuren? Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend offertes aan van erkende vakmensen bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Lichtexpert Joël Sels geeft praktische tips om meer daglicht in je aanbouw te krijgen. Ontdek slimme oplossingen en voorkom lichtverlies.

Lees meer

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Hoe kies je pvc-ramen voor je nieuwbouw of renovatie? Ontdek alles over isolatie, prijs en mogelijkheden op vlak van stijl, kleur en veiligheid.

Lees meer

Tips voor het onderhoud van je ramen en deuren in hout, pvc of aluminium

Tips voor het onderhoud van je ramen en deuren in hout, pvc of aluminium

Zowel ramen en deuren van hout, pvc als aluminium moet je regelmatig onderhouden. Dit is de juiste aanpak voor elk materiaal.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag