Isolatie+crepi plaatsen over bestaande kalei met spouwmuur isolatie

13

Isolatie+crepi plaatsen over bestaande kalei met spouwmuur isolatie

Klusser Maarten
Klusser Maarten
#Isolatie · 3 jaren geleden

Hoi,

Wij hebben een woning met kalei (bepaalde stukken geimpregneerd) en spouwisolatie (5cm). Kunnen we hier met een gerust hart isolatieplaten overplaatsen (verlijmen + mechanische bevestiging) en met crepi afwerken of gaat dat problemen geven qua vocht/isolatie?

Thanks!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Geen probleem, enkel een verbetering.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Wat een schaamteloos "advies". 
je hebt geen flauw idee hoe het zit met het verloop van dampdichtheid (waar je altijd zo over bezig bent) maar dit is dan plots geen probleem ?

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Volgens mij hoeft dat inderdaad geen probleem te zijn maar eerder een verbetering zowel qua ergiebesparing als qua vochthuishouding. Ik begrijp dus niet waarom je dit een schaamteloos antwoord vind ??

Uiteraard moeten de werken, zoals altijd, volgens de voorschriften der fabrikanten van zowel de isolatiepanelen als de crépi worden toegepast.

Kan je misschien ook zeggen waarom, volgens jou, de door ts voorgestelde en zeer vaak toegepaste werkwijze niet goed zou zijn ? 

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Volgens mij hoeft dat inderdaad geen probleem te zijn maar eerder een verbetering zowel qua ergiebesparing als qua vochthuishouding. Ik begrijp dus niet waarom je dit een schaamteloos antwoord vind ??

Uiteraard moeten de werken, zoals altijd, volgens de voorschriften der fabrikanten van zowel de isolatiepanelen als de crépi worden toegepast.

Kan je misschien ook zeggen waarom, volgens jou, de door ts voorgestelde en zeer vaak toegepaste werkwijze niet goed zou zijn ? 

je hebt geen flauw idee hoe het dampdrukverloop in de muur zal zijn met die 2 verschillende isolatiematerialen, maar je staat wel altijd te roepen dat het binnen dampdichter moet zijn dan buiten??

Als je iets niet kunt weten, wees dan tenminste zo eerlijk om dat ook tegen TS te zeggen ipv hem in een avontuur te storten zonder dat jij enige verantwoordelijkheid draagt.

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

@radiodetection,

1) Bij isolatie volledig aan de buitenkant is de dampdichtheid of dampopenheid aan de binnenkant veel minder belangrijk.

2) Sowieso, hoewel minder belangrijk, zal de dampdichtheid aan de warme kant van de isolatie groter zijn dan aan de koude kant van de isolatie . 

3) De kans op condensatie is er veel eerder op dit moment met een koud buitenspouwblad. Die kans verdwijnt met buitenisolatie, er is dan namelijk geen koud buitenspouwblad meer. Vandaar dat ik zeg dat het een verbetering gaat zijn, de eventuele kans op condensatie door onder andere koudebruggen verdwijnt hiermee.

Verder begrijp ik nog altijd niet wat je zo schaamteloos verkeerd vindt bij een reeds veelvuldig beproefde methode van buitenisolatie met crépi en ben ik nog steeds benieuwd wat jij dan zou aanraden.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Er zijn toch enkele aandachtspunten zoals Charel aanhaalt.

Vooreerst de spouw : is op volle dikte geisoleerd? Indien er nog een luchtspouw aanwezig is, moet je er voor zorgen dat er geen ventilatie in de spouw mogelijk is door bv de open stootvoegen of ventilatieroosters in de buitengevel te dichten Ook mogelijke luchtcirculatie in de spouw via kruipruimte en zolder dichten.

Kies voor gerenomeerde producten zoals Caparol en Knauf (zie uitgebreide info op hun websites). 

De isolatieplaten zal men waarschijnlijk met nylonpluggen bevestigen. Op de plaats van de pluggen zal men een kleefmortel aanbrengen waardoor men de isolatieplaten mooi in één vlak kan brengen. Als de mortel gehard is, dan pas zal men de pluggen plaatsen volgens een pluggenplan die de leverancier voorschrijft (zie bijlage). Neem dit zeker op in de bestelling. Weiger willekeurige plaatsing van de pluggen.

Voorzie ook de nodige start-, stop- en hoekprofielen (stopprofiel tegen de ramen).

De crepielaag zal uiteindelijk het geheel waterdicht houden zodat er niet het minste vocht kan doordringen. Bekijk ook de uiteindelijke dikte van de laag die op de isolatie zal aangebracht worden (egalisatiemortel, wapeningsnet, crepie, ...).

Onderaan de gevel kan je kiezen voor een afwerking met blauwsteen zodat de crepie niet kan vuil worden van opspattend water bij regen.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

@radiodetection,

1) Bij isolatie volledig aan de buitenkant is de dampdichtheid of dampopenheid aan de binnenkant veel minder belangrijk.

2) Sowieso, hoewel minder belangrijk, zal de dampdichtheid aan de warme kant van de isolatie groter zijn dan aan de koude kant van de isolatie . 

3) De kans op condensatie is er veel eerder op dit moment met een koud buitenspouwblad. Die kans verdwijnt met buitenisolatie, er is dan namelijk geen koud buitenspouwblad meer. Vandaar dat ik zeg dat het een verbetering gaat zijn, de eventuele kans op condensatie door onder andere koudebruggen verdwijnt hiermee.

Verder begrijp ik nog altijd niet wat je zo schaamteloos verkeerd vindt bij een reeds veelvuldig beproefde methode van buitenisolatie met crépi en ben ik nog steeds benieuwd wat jij dan zou aanraden.

1): pure onzin: je weet nog altijd niet wat dampdicht betekent en welke delen van een wand hier bepalend zijn, ondanks dat men jou dat al zo vaak heeft uitgelegd. 
zie punt 3. 
2): ook weer pure onzin: aan de warme kant zit een binnenblad wat eigenlijk zeer dampopen is (enkel een steen en pleisterwerk). Aan de koude kant van de isolatie heb je een crepi, die is ook dampopen, zelfs een niet-minerale.

dus hoe kan je in godsnaam stellen dat de diffusieweerstand aan de warme kant hoger is dan aan de koude kant. Dat kan je onmogelijk weten daar er hier meerdere soorten isolatiemateriaal worden gebruikt  ??

3): pure onzin. Waar het dauwpunt ligt, maakt niet uit. Het enige dat telt is of de huidige dampspanning de maximale dampspanning snijdt: daar en alleen daar krijg je condensatie. Heeft niets te maken buitenblad of koud zijn of warm. Het is het snijpunt dat van belang is en dat kan/moet je berekenen en niet lullen over geen of wel buitenisolatie. Condensatie is condensatie. 

het gaat dus niet over wat ik aanraad, wel over niet zitten te lullen over dampdichtheid terwijl men niet eens weet wat dat inhoudt en waar dat van belang is en hoe je dat snijpunt bepaalt. 

Afhankelijk van het type isolatie en de dikte die TS gaat plaatsen op zijn muren, is het perfect mogelijk dat de warme kant veel dampopen er gaat zijn dan de koude, wat dus helemaal fout is. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

Radiodetection, los van de inhoud van wat je schrijft is het pure onzin dat je altijd op de kap van Charel reageert. Word emotioneel volwassen, werk aan je immens gefrustreerd ego en get you a life. als dit zo blijft duren ga ik de redactie van Livios inlichten. Niemand anders in dit forum speelt het altijd op de persoon

0
Klusser Maarten
Klusser Maarten
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor jullie reacties, precies voor sommigen een gevoelig puntje!

De spouw is 5 cm, deze is geisoleerd met Insulsafe plus 50 glaswolvlokken R(d) = 1.47m2 K/W

Als ik het dan goed begrijp moet ik zien dat er dan aan de buitenkant zeker voldoende isolatie zit?

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Ik zou dan omwille van de dampopenheid de voorkeur geven aan 10 cm bepleisterbare isolatieplaten op basis van minerale wol of houtvezel. 

In de praktijk zie ik dat hiervoor vaak ook eps wordt gebruikt, een materiaal dat in tegenstelling tot de hiervoor genoemden niet of veel minder dampopen en minder ecologisch is. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag