@radiodetection,
1) Bij isolatie volledig aan de buitenkant is de dampdichtheid of dampopenheid aan de binnenkant veel minder belangrijk.
2) Sowieso, hoewel minder belangrijk, zal de dampdichtheid aan de warme kant van de isolatie groter zijn dan aan de koude kant van de isolatie .
3) De kans op condensatie is er veel eerder op dit moment met een koud buitenspouwblad. Die kans verdwijnt met buitenisolatie, er is dan namelijk geen koud buitenspouwblad meer. Vandaar dat ik zeg dat het een verbetering gaat zijn, de eventuele kans op condensatie door onder andere koudebruggen verdwijnt hiermee.
Verder begrijp ik nog altijd niet wat je zo schaamteloos verkeerd vindt bij een reeds veelvuldig beproefde methode van buitenisolatie met crépi en ben ik nog steeds benieuwd wat jij dan zou aanraden.
1): pure onzin: je weet nog altijd niet wat dampdicht betekent en welke delen van een wand hier bepalend zijn, ondanks dat men jou dat al zo vaak heeft uitgelegd.
zie punt 3.
2): ook weer pure onzin: aan de warme kant zit een binnenblad wat eigenlijk zeer dampopen is (enkel een steen en pleisterwerk). Aan de koude kant van de isolatie heb je een crepi, die is ook dampopen, zelfs een niet-minerale.
dus hoe kan je in godsnaam stellen dat de diffusieweerstand aan de warme kant hoger is dan aan de koude kant. Dat kan je onmogelijk weten daar er hier meerdere soorten isolatiemateriaal worden gebruikt ??
3): pure onzin. Waar het dauwpunt ligt, maakt niet uit. Het enige dat telt is of de huidige dampspanning de maximale dampspanning snijdt: daar en alleen daar krijg je condensatie. Heeft niets te maken buitenblad of koud zijn of warm. Het is het snijpunt dat van belang is en dat kan/moet je berekenen en niet lullen over geen of wel buitenisolatie. Condensatie is condensatie.
het gaat dus niet over wat ik aanraad, wel over niet zitten te lullen over dampdichtheid terwijl men niet eens weet wat dat inhoudt en waar dat van belang is en hoe je dat snijpunt bepaalt.
Afhankelijk van het type isolatie en de dikte die TS gaat plaatsen op zijn muren, is het perfect mogelijk dat de warme kant veel dampopen er gaat zijn dan de koude, wat dus helemaal fout is.