2

Woning verhuren - Geïntegreerde woonbonus

buzzymind00
buzzymind00
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Het betreft het verhuren van een woning die aangeschaft werd met de . De woning werd dus aangekocht in  en is de enige eigen woning. Gedomicilieerd op naam van de koper sinds aankoop.

De vraag is concreet: kan deze woning verhuurd worden, zonder het verliezen van de rechten (belastingvermindering + vrijstelling verkregen op 80.000 euro van het totaalbedrag & op het resterend bedrag werden er 7% aangerekend aan registratierechten)

De reden van het verhuren is: intrekken bij verouderde moeder, alsook omdat de woning te groot is voor 1 persoon.

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Wat verstaat men onder de eigen woning en moet ik gedomicilieerd zijn in die woning?

Om te kunnen genieten van de geïntegreerde woonbonus, moet de woning waarvoor u de hypothecaire lening bent aangegaan, op het ogenblik van de uitgaven uw eigen woning zijn. De eigen woning is de woning die u als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker bezit en in principe zelf betrekt.

Om deze voorwaarde vast te stellen, kijkt de FOD Financiën naar de concrete feiten. Het hebben van een domicilie is bijgevolg geen formele voorwaarde. U moet gewoon kunnen aantonen dat u de woning zelf bewoont (bv. aan de hand van facturen voor energie, water, internet, ...).

Er wordt een uitzondering gemaakt als u de woning op het ogenblik van de uitgaven niet zelf kunt betrekken omwille van:

Als u de woning niet zelf bewoont en u niet onder één van de uitzonderingsbepalingen valt, dan wordt de woning niet beschouwd als de eigen woning en zal u gedurende die periode niet kunnen genieten van de geïntegreerde woonbonus.

0
buzzymind00
buzzymind00
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Beste

Ik heb inderdaad sinds de dag van aankoop, telkens zelf de woning bewoond, en het is ook mijn eigen woning. 

Ik veronderstel dat er niet direct een concreet antwoord is op mijn vraag, gezien de FOD zal moeten bepalen of mijn reden onder één van die genoemde uitzonderingsbepalingen valt. Dat is dan natuurlijk weer afwachten met vraagtekens in het hoofd. 

Daarnaast is het ook vervelend omdat het niet duidelijk is, of het recht op de verkregen vrijstelling met 7% aan registratierechten, al dan niet vervalt in dit geval. 

Bij de woonbonus van 2016 moest je bijvoorbeeld minstens 3j de woning zelf bewonen om je rechten niet te verliezen. Nu is er geen termijn bepaald wat de situatie een stuk complexer maakt.. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag