Dimensionering verwarmingsketel
Beste(n),
Ik ben al een tijdje van plan om een nieuwe (solo)gascondensatieketel (+ boiler) te plaatsen om mijn oude ketel (Anno '99)te vervangen. Helaas is mijn woning niet geschikt voor een warmtepomp noch kan ik deze binnen een redelijk budget hiervoor geschikt maken. Ik zit dus opgescheept met een gasketel die ik graag zou combineren met een boiler.
Ik heb reeds verschillende offertes ontvangen en het voorgestelde vermogen voor de nieuwe sologasketel schiet alle kanten uit van 25kw tot 35kw. Volgens mijn berekeningen zou echter een gasketel van 20kw ruimschoots voldoende zijn. Een ketel van 20kw is goedkoper én zou gezien het grotere modulatiebereik zuiniger zijn en langer meegaan (omwille van het minder pendelen), of althans dat meende ik toch begrepen te hebben.
Nu kreeg ik van de installateur te horen dat een ketel van 'slechts' 20kw een slecht idee zou zijn omdat de ketel dan vaak aan zijn maximumvermogen moet werken waardoor deze sneller zou verslijten. Bovendien zou deze minder goed condenseren omdat deze vaak aan maximumvermogen dient te werken. Kloppen deze uitspraken? Ze staan in elk geval haaks op hetgeen ik tot dusver begrepen heb/had
Alvast bedankt voor enige toelichting!