Bedankt voor je feedback Charel.
Ik was idd. Verkeerd in mijn initieel bericht.
Siliconenpleister is minder dampopen dan minerale pleister, maar ik vermoed meer dampopen dan tegels met waterdichte voegen.
Niettemin wordt minerale (kalk)pleister zoals tadelakt wél gebruikt voor stoomruimtes.
De waterdichtheid en dampdichtheid bij tadelakt, en beton ciré wordt volgens de info die ik terugvind bekomen door de afwerkingslaag. Zo zou bij betonciré voor in een douche een pu coating gebruikt worden.
Over de waterdichtheid maak ik me alvast geen zorgen met een siliconenhars, maar wel over de dampopenheid en evt. andere zaken waar ik geen weet van heb.
Beste, in feite kan je bij crépi niet van waterdichtheid spreken maar van waterwerendheid. Dat wil zeggen dat bij verticale wanden het water slechts zeer beperkt en zeer oppervlakkig indringt (niet doordringt) en dat de rest er van af loopt.
Bij betonciré of bij tadelakt kan men, zoals trouwens bij vrijwel alle soorten bepleisteringen, een speciale afwerkingslaag aanbrengen zoals bijvoorbeeld PU.
Echter het oorspronkelijke principe is dat men tijdens het uitharden het bovenste laagje hoe langer hoe meer verdicht door er met een glad voorwerp over te wrijven. Op die manier zal er hoe langer hoe minder water oppervlakkig kunnen worden opgenomen. Je kan dit het best vergelijken met het polieren van een betonvloer.
Een niet gepolierde betonvloer (of muur) kan nog water en vervuiling (ook bacteriologisch) opnemen terwijl dat bij een gepolierde vloer niet meer of slechts zeer minimaal het geval is. Nochtans blijft het door en door hetzelfde materiaal en wordt hierbij geen andere laag toegevoegd.