Is siliconenpleister geschikt voor binnentoepassingen

23

Is siliconenpleister geschikt voor binnentoepassingen

Sirtified
Sirtified
#Badkamer · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Onze gevel is bekleed met een siliconenpleister.

Omwille van de waterdichte eigenschappen vroeg ik mij af of dezelfde pleister ook in de badkamer zou kunnen gebruikt worden ipv tegels of minerale pleister: in een douche met stoomcabine, ...

De waterdichtheid van een siliconenpleister is hoger dan een minerale pleister, maar ook de dampdoorlaatbaarheid. Misschien vormt het laatste een probleem voor een stoomcabine?

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Gelukkig zijn er hier vele anderen die hun ervaring en kennis met alle plezier willen delen zonder hiervoor een betaling te verwachten. Dat is volgens mij ook de bedoeling van een forum zoals dit.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

@Sirtified,

Moest je nog nood hebben aan de uitleg waarom crépi, zoals we die voor buitenafwerkingen kennen, minder geschikt is om douchewanden af te werken:

Crépi heeft veel grovere granulaten (zandkorrels, vermalen gesteente...) dan andere minerale pleisters zoals onder andere tadelakt. Die grovere granulaten verhinderen dat men het oppervlak waterdicht kan afwerken door het te verdichten/polieren. Bijkomend zal de grovere struktuur van crépi veel gemakkelijker vuil en zeepresten opnemen en is die ook veel moeilijker te reinigen.

Alle reacties

0
Sirtified
Sirtified
0 8 Verbouwer
3 jaren geleden

@Sirtified,

Moest je nog nood hebben aan de uitleg waarom crépi, zoals we die voor buitenafwerkingen kennen, minder geschikt is om douchewanden af te werken:

Crépi heeft veel grovere granulaten (zandkorrels, vermalen gesteente...) dan andere minerale pleisters zoals onder andere tadelakt. Die grovere granulaten verhinderen dat men het oppervlak waterdicht kan afwerken door het te verdichten/polieren. Bijkomend zal de grovere struktuur van crépi veel gemakkelijker vuil en zeepresten opnemen en is die ook veel moeilijker te reinigen.

@Charel: als de grovere granulaten een waterdichte afwerking verhinderen, snap ik niet waarom ze de grovere granulaten dan aanbieden voor crepi, en waarom ze wel voldoende waterdichtheid zouden bieden op de gevels. Is een minerale pleister of betonpleister die verdicht is door polieren dan zoveel meer waterdicht?

Op deze websites wordt crepi in de badkamer weergegeven als een mogelijkheid in de badkamer. Daarin staat als enige nadeel/ reden om het niet te doen, de prijs die hoger ligt dan bij andere pleisterwerk. Of het ook in de douche kan, da's natuurlijk een andere zaak. Vooral die ophoping van vuil en zeepresten lijkt mij idd wel lastig

https://www.crepi-info.be/crepi-binnenmuren/

https://www.fassado.be/tips-advies/crepi-binnen-plaatsen-inspiratie-en-advies/

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Er is een verschil tussen waterafstotend en waterdicht.

Crepi is waterafstotend maar niet waterdicht. 

Voorbeeld: een verf kan waterdicht zijn omdat er een waterdichte laag op een materiaal wordt geplaatst.

Een olie daarentegen zal het hout niet waterdicht afsluiten maar wel waterafstotend maken. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Volgens mij worden de grovere granulaten bijgevoegd om de pleister sterker te maken, net zoals kiezels in beton daar ook voor dienen. Bij beton met enkel zand en cement zonder toevoeging van kiezel kunnen veel gemakkelijker barstjes optreden. Een andere reden is dat bij zulke grote buitenvlakken kleine oneffenheden en onregelmatigheden in de muren meer zullen opvallen naargelang de pleister gladder is afgewerkt.

Ik geloof best dat, zoals in die links te lezen is, er geen technische reden is waarom men crépi niet binnen zou kunnen toepassen, net zoals men ook blote bakstenen of betonblokjes binnen kan toepassen. Al die afwerkingen zullen allicht ook in een badkamer kunnen toegepast worden. Crépi kan dan zelfs waterwerender zijn dan andere pleisters, echter bij de douche of het bad is die waterwerendheid volgens mij niet genoeg, daar moet je niet naar waterwerendheid maar naar waterdichtheid streven. 

Ik denk dus dat je die crépi in de badkamer wel kunt overwegen voor de delen die niet rechtstreeks door het vloeibare bad- en douchewater bevochtigd en bevuild worden.

Je zou ook een experiment kunnen wagen door op die plaatsen de crépi door te trekken als onderlaag voor een waterdichtere afwerking.

Met siliconenpleister heb ik pesoonlijk geen ervaring maar als ik me niet vergis heeft die wel een fijnere struktuur dan minerale pleister.

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’

Bestel snel ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’. We geven je een leidraad, helpen je om verschillende opties af te wegen en reiken je ideeën aan waar je misschien nog niet aan gedacht had.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Inspiratie voor je badkamer: de nieuwste badkamermeubels

Inspiratie voor je badkamer: de nieuwste badkamermeubels

Op zoek naar inspiratie voor je badkamer? We selecteerden de nieuwste badkamermeubels. Van een back-to-wall bad tot een terrazzo lavabo.

Lees meer

Een ensuite badkamer: de do’s en don’ts voor een slaapkamer met hotelgevoel

Een ensuite badkamer: de do’s en don’ts voor een slaapkamer met hotelgevoel

Een ensuite badkamer naast je slaapkamer creëren? Ontdek praktische tips voor de indeling, privacy, ventilatie en optimaal comfort.

Lees meer

Product in de kijker: de douche die douchewater hergebruikt

Product in de kijker: de douche die douchewater hergebruikt

Met de recycledouche bespaar je tot 90% op water en energie. Zo kan je duurzaam douchen door gezuiverd douchewater te hergebruiken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag