Vochtprobleem na plaatsen nieuw pannendak ter vervanging asbestschalies

5

Vochtprobleem na plaatsen nieuw pannendak ter vervanging asbestschalies

L86
L86
#Dak · 3 jaren geleden

Voorheen was er 1 velux en hadden we geen vochtprobleem. Isolatie van binnenuit werd door dakwerker X geplaatst in december 2018. Een nieuw pannendak met 4 veluxen werd door dakwerker Y geplaatst in januari 2021, waarna vochtprobleem ontstond in 2021 en 2022. De openingen voor de 4 veluxen werden volledig uitgezaagd op verkeerde plaatsen, waarna dezelfde stukken isolatie teruggeplaatst werden door dakwerker Y. Kan er op die 4 plaatsen een koudebrug aanwezig zijn? Er is ook geen dampscherm geplaatst rond de 4 veluxen ter hoogte van de isolatie door dakwerker Y.

Dakwerker Y zegt dat het enkel een condensatieprobleem is en dat het ons probleem is.

Bij koud weer of sneeuw staan de balken goed nat onder en naast de 4 veluxen en drupt het water tot er een plas water staat op de zoldervloer maar er is ook eens vocht geweest op andere plaatsen aan het dak.

Wat kan het probleem zijn en kan het opgespoord worden d.m.v. een warmtecamera of door onderzoeken?

Vraagstelling:

Probleem : Condensatie en ventilatieprobleem en/of koudebruggen? En/of door niet goed aansluitende isolatie? En/of door een ontbrekend dampscherm ter hoogte van de 4 veluxen. En/of door niet goed geplaatste of teruggeplaatste stukken isolatie ter hoogte van de verkeerd uitgezaagde 4 veluxopeningen? En/of door een lek ter hoogte van de aansluiting veluxen?

Dakwerker Y stuurt zijn kat en zegt dat hij de werken goed uitgevoerd heeft volgens de regels van de kunst.

Uitkijkend naar antwoorden.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Een dampscherm is pas nuttig indien het overal goed aansluit en er nergens openingen of onderbrekingen zijn.

Als je zelf al zegt dat het dampscherm na plaatsing van de veluxramen niet goed terug is aangewerkt aan de veluxramen dan lijkt het mij overduidelijk dat er vochtige binnenlucht kan doordringen tot in en voorbij de isolatie om daar te condenseren net boven de isolatie en tegen het onderdak.Vervolgens loopt dat condensatiewater langs de onderkant van het onderdak naar beneden tot waar het terug naar binnen kan druppelen. Een onderzoek met een warmtekamera heeft hier geen zin. Het probleem is zo al duidelijk genoeg. 

Aannemer Y zou kunnen zeggen dat hij enkel het dak moest vernieuwen en daarbij veluxen plaatsen. Het herstel van de binnenafwerking hoeft niet persé inbegrepen te zijn geweest. Veel hangt ook af van wat er in zijn offerte is vermeld.

Enfin, condensatie zal ongetwijfeld een oorzaak zijn bij onvolledig dampscherm maar dat wil niet zeggen dat er ook niet een lek via de dakramen kan zijn.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Een dampscherm is pas nuttig indien het overal goed aansluit en er nergens openingen of onderbrekingen zijn.

Fout. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Mogen we dan ook weten waarom je die stelling fout noemt ? 

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

waarom moeten wij altijd alles uitleggen aan jou?

als je iets opzoekt, doe het dan tenminste goed.

dus als ik niet mijn hele muur perfect isoleer, dan heb ik helemaal geen isolatie?

hetzelfde geldt voor een dampscherm.

alles kan beter maar het is niet omdat het niet perfect is, dat het niet zinvol is.

ik vraag me echt af of jij uberhaupt ooit wel iets met den bouw te maken hebt gehad, want je maakt de ene fout na de andere.

zie ook ander topic waar je duidelijk niet weet wanneer en waar een damscherp moet geplaatst worden.

Maar dan wel zit af te geven op de professionals.

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

@Radiodetection

Ik reageerde hier op een vochtprobleem waar bij de plaatsing van 4 veluxen het dampscherm niet terug is aangesloten.

Hierdoor is dat dampscherm zijn nut volledig verloren. De genoemde gevolgen bewijzen dat ook.

Jij beweert het tegendeel. Soit.

Ik heb u voor die controversiele mening niet beledigd, enkel om uitleg hierover gevraagd.

Gelieve mij hiervoor dan ook niet te beledigen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

In heel wat oude woningen zit er nog asbest. Hoe verwijder je dit kankerverwekkende materiaal zonder risico? Enkele tips om asbest te verwijderen.

Lees meer

Kies voor een groendak: voordelen, prijzen en tips

Kies voor een groendak: voordelen, prijzen en tips

Alles over het groendak: voordelen, prijs, soorten, premies en hoe je het zelf of met een professional aanlegt. Ontdek onze tips.

Lees meer

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Een regenpijp voert regenwater weg van je dak. Ontdek alles over materialen, de prijs, de plaatsing en het onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag