Waar dampscherm plaatsen bij Isoleren houten vloer boven garage?

9

Waar dampscherm plaatsen bij Isoleren houten vloer boven garage?

Stef_D
Stef_D
#Isolatie · 3 jaren geleden

Mijn woonruimte zal voor een deel zich boven een koudere garage bevinden. De vloer hiervan is een houten vloer. het andere deel vd woonruimte zal zich boven een slaapkamer en badkamer bevinden (toekomstig).

Ik wil isoleren met glaswol onder de vloer tussen de balken, om zowel thermisch als akoestisch te isoleren. Waar moet ik in dit geval het dampscherm plaatsen? Ik zou denken in dit geval langs de koude kant, omdat de garage vochtigere lucht kan hebben?

Zelfde vraag voor dampscherm bij woonruimte boven badkamer en slaapkamer. Hier gaat het dan om het akoestisch isoleren.

Alvast bedankt

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

De redenering van het dampscherm te plaatsen aan de warme kant van de isolatie geldt in alle richtingen en dus ook bij de overgang van de warmere binnenruimte tot de koudere garage.

Indien het plafond van de garage even of meer dampopen is dan de vloer van de woonkamer dan hoef je daar helemaal geen dampscherm te plaatsen, niet aan de bovenkant en zeker ook niet aan de onderkant.

Bij akoestische isolatie tussen binnenruimtes hoef je geen dampscherm te gebruiken.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Zit de woning volledig over de garage?

Sinds waneer is het plafond van de garage damp open.

Hoe warm is het in de garage tijden de slappe winter en hoe warm zal het zijn dan in de woning?

Als er veel verschil is zou ik toch maar een dampscherm plaatsen  aan de warmste kant.

Want warme lucht kan veel vocht bevatten dan koude lucht.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

De redenering van het dampscherm te plaatsen aan de warme kant van de isolatie geldt in alle richtingen en dus ook bij de overgang van de warmere binnenruimte tot de koudere garage.

Indien het plafond van de garage even of meer dampopen is dan de vloer van de woonkamer dan hoef je daar helemaal geen dampscherm te plaatsen, niet aan de bovenkant en zeker ook niet aan de onderkant.

Bij akoestische isolatie tussen binnenruimtes hoef je geen dampscherm te gebruiken.

Ronduit triestig hoe sommigen maar blijven verkeerd "advies" geven aan mensen hier. 
maar ja, als je de basis fysica nooit gesnapt hebt...

@TS,

laat je correct adviseren welk dampscherm er moet geplaatst worden en op welke manier je dat kan doen in jouw geval. 
Vergeet niet dat degene die hier zitten te pochen met hun zogezegde ervaring jouw problemen niet zullen komen oplossen wanneer het (gegarandeerd) misloopt. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Het advies van anderen afbreken zonder enige argumentatie over wat er dan precies fout aan is ?

Zelf geen antwoord of advies kunnen geven op de gestelde vraag ?

Wel nog een boel beledigingen meegeven !

Dat is pas triestig ! 

Ik hoop dan ook dat het forumbeheer paal en perk stelt aan dit soort tussenkomsten.

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Zou het niet beter zijn om eerst en vooral een constructief antwoord te geven aan de topicstarter ? 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

Radiodetection, zou je dan niet eens beter zelf fysica gaan studeren aan de universiteit???
Of een post-doctoraat duurzaam bouwen gaan volgen???
dat zou je meer sieren dan anderen te zitten beledigen op dit forum. Je hebt mij al beledigd in het verleden (ben ik nog niet vergeten) en doet het telkens opnieuw en opnieuw tegenover Charel. Wat wil je hiermee bewijzen? 

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste forumleden,

Kunnen jullie on topic blijven en de topicstarter proberen verder te helpen?
Zo niet, zijn we genoodzaakt om dit topic af te sluiten. 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
3 jaren geleden

Mijn woonruimte zal voor een deel zich boven een koudere garage bevinden. De vloer hiervan is een houten vloer. het andere deel vd woonruimte zal zich boven een slaapkamer en badkamer bevinden (toekomstig).

Ik wil isoleren met glaswol onder de vloer tussen de balken, om zowel thermisch als akoestisch te isoleren. Waar moet ik in dit geval het dampscherm plaatsen? Ik zou denken in dit geval langs de koude kant, omdat de garage vochtigere lucht kan hebben?

Zelfde vraag voor dampscherm bij woonruimte boven badkamer en slaapkamer. Hier gaat het dan om het akoestisch isoleren.

Indien het om louter thermische isolatie zou gaan, volstaat een damprem (luchtscherm) aan de warme zijde.

Maar vermits je ook akoestisch wenst te isoleren (hetgeen meestal ook een thermisch isolerend effect heeft) is een luchtscherm aan beide zijden noodzakelijk omdat luchtdichting de eerste voorwaarde is voor akoestische isolatie.

En voor die luchtschermen zou ik eerder opteren voor redelijk dampopen folies (of bouwpapier).

Ook qua dampremming is een goede luchtdichting eigenlijk belangrijker dan de dampremming zelf. Een hoge Sd-waarde is dus niet zo belangrijk, een lage Sd-waarde is zelfs aangewezen indien uw dragende structuur uit hout bestaat. Op die manier wordt eventueel vocht niet opgesloten in uw isolatiepakket waardoor uw hout steeds droog blijft (of weer kan uitdrogen).

Je kan ook stijve (dampopen) bouwplaten (mdf, vezelplaat,...) nemen als luchtscherm maar dan moet je de naden en randen goed afkleven om alles luchtdicht te maken.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Hetgeen er moet vermeden worden is dat er condensatie ontstaat op de houten balken die hierdoor met de jaren zullen aangetast worden. Dus voorkomen dat warme lucht met een hoger vochtigheidsgehalte (woonkamer) tot in de houten balkstructuur kan doordringen. Hoe dan ook het dauwpunt zal altijd ergens tussen de vloer van de woonkamer liggen en de onderzijde van de aangebrachte isolatie. Dus zoals Charel aanbeveelt een dampscherm aan de warme zijde en goed afdichten aan de balken.

De houten balken zou ik in elk geval een houtbescherming tegen vocht geven indien dit nog niet gebeurd is. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag