Meerkost door te dikke laag chappe op plat dak

6

Meerkost door te dikke laag chappe op plat dak

DeVos
DeVos
#Dak · 3 jaren geleden

Het plat dak bestaat uit potten en balken met een druklaag van 5cm.(Afm. 6mx7m)

Er is aan één zijde een dakoversteek van 40cm voorzien in hout.

Aan deze zijde is ook de waterafvoer.

Voor de dakoversteek te maken zijn er balkjes van 8cm hoogte en 80cm lang(40cm overstekend uit het plat dak)  op de beton geboord. Over een afstand van 40cm over de gehele lengte is er een osb-plaat opgevezen onder een helling naar de regenbuis toe. ( hiervoor zijn er balkjes bovenop de reeds bevestigde balken gevezen)

Er was in eerste instantie door de dakwerker gevraagd om te chappen gelijk met de osb-plaat.

De chappefirma vond dit onnodig in gewicht en onkosten (9cm chappe extra over de hele opppervlakte) omdat er nog twee lagen van 6cm isolatie moest opkomen en we zo ook gelijk tot aan de osb-plaat kwamen.  

De dakwerker eiste dat de firma terugkwam omdat hij niet tussen en over de  balkjes de damplaag wou plaatsen omdat dit extra werk was.De chappe-firma heeft nog voorgesteld om enkel deze balkjes mee onder te chappen maar dan onstond er een koudebrug volgens dakwerker.  Dus is er nu gechapped van 22cm naar 10cm om alle balkjes onder te chappen en gelijk met de osb te komen.

Dit is een meerkost van 600euro alsook het risico dat dit veel te zwaar is voor de constructie. Op de foto zie je het resultaat van de eerste chappelaag. De tweede keer zijn alle balkjes ondergechapped en is er gelijk met de osb gechapped.

Mijn vraag : Was deze extra chappe-laag echt nodig en moet ik deze extra kosten betalen of is de dakwerker verantwoordelijk? De firma die de chappe-werken deed had dit alleszins nog nooit meegemaakt in 20jaar

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76160/plat-dak-2.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a6bdd8e2bf69f591d21eeb272fe51d1d

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Als je deskundig advies wil raadpleeg een bouwkundig architekt..

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Volgens mij kan je met dit concept, waarbij de houten oversteek het laagste punt van het dak is en waarnaar het dak moet afwateren, niet anders dan het te doen zoals de dakwerker het eiste.

Om minder dikte aan chape te krijgen had je misschien ook kunnen opteren om de ganse dakoversteek hoger te houden via een vertrapping in het dakvlak waarbij dan de afvoeren niet meer vanuit de oversteek maar vanuit het lagere gechapte deel van het dak moesten voorzien worden wat niet altijd evident is.

0
DeVos
DeVos
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Dat had inderdaad ook een oplossing kunnen zijn.

Volgens mij ging het alleen over het feit dat er extra werk voor hem aan te pas kwam.                                            Nu weegt mijn dak even 7000kg extra. 

Dat er hier geen andere oplossingen voor zijn dan zoveel gewicht extra erbij te nemen vind ik merkwaardig.             

Ik heb de firma gecontacteerd die de rector-balken en potten leveren en normaal zou dit gewicht moeten kunnen gedragen worden omdat er geen vloer opkomt. Alhoewel dit wel niet met heel veel reserve was.

Een uitspraak van de dakwerker (van voor dat ik dit had laten berekenen) dit moet maar zo berekend zijn vind ik dan ook allesbehalve proffesioneel.

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Met alle respect, maar misschien moet je je beklag dan doen bij degene die het zo had ontworpen met die houten balkjes boven op de dakvloer. Je kan de dakdekker moeilijk verwijten geven over de consequenties van een bepaald concept.

Hij had het recht en de plicht om de uitvoering van zijn werk te weigeren indien hij bepaalde dingen, zoals hier vooral het dampscherm, niet volgens de regels had kunnen aanbrengen. Ik versta ook zijn redenering hierover zeer goed en vind het net wel proffesioneel van hem om niet akkoord te zijn met de voorbereidende werken.

0
DeVos
DeVos
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Alle kritiek is welkom hoor Charel.

Degene die de oversteek heeft gemaakt zat mee in de offerte van de dakwerker. 
De aannemer die de ruwbouw geplaatst heeft keurde deze manier van werken af en zei dat dit tussen mij en de dakwerker was moest het plat dak te zwaar zijn alsook de firma die al meerdere daken heeft gechapt keurde dit af.

Als hij eventueel de balkjes volledig met osb had bekleed en hieronder pur had gespoten dan was dit al opgelost geweest. Hij week niet af van zijn manier van werken zelfs al moest de chapper terugkomen. Zelfs al had hij nu een dag verloren omdat hij niet kon beginnen volgens hem. Zelfs dat het dak te zwaar kon zijn. 
Hij verloor zijn geduld en alleen daarom zijn de werken nu uitgevoerd en heb ik toegegeven. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Als hij eventueel de balkjes volledig met osb had bekleed en hieronder pur had gespoten dan was dit al opgelost geweest. Hij week niet af van zijn manier van werken zelfs al moest de chapper terugkomen. Zelfs al had hij nu een dag verloren omdat hij niet kon beginnen volgens hem. Zelfs dat het dak te zwaar kon zijn. 
Hij verloor zijn geduld en alleen daarom zijn de werken nu uitgevoerd en heb ik toegegeven. 

Ik zie niet in wat die volledige ondervulling met pur en bekleding met osb had kunnen oplossen. 

Het grootste probleem blijft de hoogte van die oversteek waarin de dakafvoer is voorzien en waardoor de hoogte van het gehele dakvlak hierop moest worden afgestemd.

Ook zeer belangrijk was het feit dat het dampscherm in één stuk en ononderbroken moest kunnen geplaatst worden  met daarop de isolatie en de dakbedekking.

De enige manier waarop dit had kunnen vermeden worden was een geheel ander systeem om de oversteek te maken zodat die in zijn geheel lager zou zijn geweest, maar dat zijn natuurlijk vijgen na pasen en zou wellicht ook zijn meerprijs kunnen gehad hebben.

Enfin, een coordinator of een coordinerend architect had dit misschien ook kunnen vermijden.

Soit, het voornaamste is dat uw dak goed zal worden afgewerkt, de meerprijs van wat meer chape ga je moeten slikken vrees ik.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een stevig dak voor je woning? Maak de juiste keuzes met deze bouw-, renovatie- en onderhoudstips

Een stevig dak voor je woning? Maak de juiste keuzes met deze bouw-, renovatie- en onderhoudstips

Een stevig dak is essentieel. De juiste keuzes maken voor je dak? Ontdek tips voor de opbouw, de geschikte dakbedekking, renovatie en onderhoud.

Lees meer

Dak herstellen: alle soorten reparaties, handige tips en kostenoverzicht

Dak herstellen: alle soorten reparaties, handige tips en kostenoverzicht

Ontdek alle soorten dakreparaties, kosten, premies en tips om te kiezen tussen je dak herstellen of renoveren.

Lees meer

Een leien dak: welke soort leien passen het beste bij jouw stijl en budget?

Een leien dak: welke soort leien passen het beste bij jouw stijl en budget?

Overweeg je een leien dak? Ontdek de verschillende materialen met hun voor- en nadelen en prijs. Van natuurleien tot vezelcementleien.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag