33

Woning in rechtszaak

Autodesk
Autodesk
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Mijn vrouw en ik wonen nu al enkele jaren in een woning van haar grootmoeder.Wij kijken er enorm naar uit om deze woning te kopen.
Echter is er een probleem, de woning zit in een rechtszaak.

Voor zover wij weten is de situatie (in het kort) als volgt;
De overgrootvader is komen te overlijden jaren geleden, hij heeft zijn zonen en dochters (mijn vrouw haar grootmoeder) elk een woning geschonken.
Des tijds heeft één familielid de overgrootvader een papier laten ondertekenen, waardoor die ene persoon meer erfenis gekregen heeft dan iemand anders.
Dit hebben ze aangevochten, hierdoor moest het testament nagekeken worden.
Na een kleine 8 jaar is dan uiteindelijk beslist dat het testament blijft zoals het is.
Ik veronderstel dat ze dit resultaat vorige jaar hebben bekend gemaakt, waardoor ze nu kunnen overgaan naar verdeling.

Onze vraag is zeer kort, mag de woning verkocht worden terwijl de rechtszaak nog lopende is.
De grootmoeder heeft de woning geërfd, de woning staat ook al op haar naam en heeft ook successierechten hierop betaald des tijds.

Wij horen verschillende verhalen binnen de familie en wij zijn ten einde raad.
Hiervoor hebben wij een mailtje ook gezonden naar de notaris die de zaak behandeld, maar hierop kregen wij 'vraag het aan de advocaten' antwoord.

Alvast bedankt

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Lagere aankoopprijs zou je tegen over de fiscus kunnen verantwoorden door de familierelatie en door het reeds huren van de woning.

Laat dit nagaan. Soms kan er ook gewerkt worden met een schenking of een opname van je erfdeel. Maar dan wel rekening houden dat broers en zussen hier ook recht op hebben. 

Notaris kan deze piste uitwerken.

Staat in jullie huurcontract dat jullie voorverkoop recht kunnen uitoefenen ? Nazien door je notaris.

Succes, 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Zelfs al koop je het huis gratis en voor niets,,  je zal toch de registratierechten moeten betalen als die van de registratie komen schatten.. Dus best een recent schattingsverslag in bezit hebben..

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

kreeg ik als antwoord; dat is op eigen risico.

Had al zo'n vermoeden dat dit het antwoord ging zijn, onderhandelen met de fiscus gaat niet zomaar. Eigenlijk is dat geen risico omdat je reeds het voordeel van de lagere aankoopprijs hebt.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Minder registratierechten betalen door buitenlandse eigendommen te verzwijgen? Minister Weyts eist strengere controles.

Lees meer

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Vanaf 2025 kunnen zonnepaneeleigenaars de digitale meter niet langer weigeren. De uitstelperiode is dan afgelopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag