Kookfornuis eenfazig - dat kan toch niet echt?
Beste forumleden,
En er is hier al veel geschreven over het aansluiten van kookfornuizen maar er is iets wat ik niet begrijp en ik vind er nergens een uitleg voor ...
Er worden eenfazig aan te sluiten kookfornuizen verkocht en ik begrijp niet
- hoe je daarmee "eens goed" kan koken, laat staan voluit
- wat voor installatiekabel zin heeft
Niet dat ik alle platen tegelijk op boost zou zetten, maar men kàn dat wel doen.
En dan heb je toch een héél zware kabel en automaat nodig?
Neem vb de Siemens EU611BEB1E, ik citeer de Siemens website:
Aantal zones dat tegelijk kan worden gebruikt: 4
Vermogen: 1 x 1.4 (2.2) kW, 1 x 2.2 (3.7) kW, 2 x 1.8 (3.1) kW
Aansluitwaarde: 4600W
Zet ik de 4 platen op vol vermogen, dan heb ik een verbruik van 1,4 + 2,2 + 2x1,8 = 7,2 kW
Zet ik ze alle vier op boost, dan heb ik een verbruik van 2,2 + 3,7 + 2x3,1 = 12,1 kW
Om die 4x boost echt te kunnen realiseren heb ik 12100/230 = 52,6 A nodig, dat is toch een gust van een kabel?
Stel nu dat ik die superzware kabel leg + bijhorende automaat ... wanneer we de platen eens flink laten draaien en we boven de aansluitwaarde van 4600W gaan, schakelt dat toestel zichzelf dan uit?
Indien niet, wat betekent die aansluitwaarde dan wel? Dient ze misschien om de infrastructuur te dimensioneren? Ik citeer AREI boek 1 p115 "De doorsnede van de elektrische leidingen bestemd voor de voeding van deze elektrische toestellen of machines wordt in functie van het vermogen van deze elektrische toestellen of machines gekozen." dus 4600/230 = 20A, ik leg een kabel van 2,5 met een 20A automaat, en als ik wil 'doorkoken' dan heb ik pech want de automaat schakelt het toestel uit boven de 4600W?
Ik snap het gewoon niet ... hoe kan je nu stevig koken met dergelijk toestel? En wat voor aansluiting is zinvol? Kan iemand dat eens goed uitleggen?
Alvast bedankt, en nog een prettige dag!