5

Ramen voor EPB - Aluminium of hout?

Karen D-VDM
Karen D-VDM
#Ramen en deuren · 3 jaren geleden

Wij moeten beslissen of we gaan voor aluminium ramen of houten ramen voor onze nieuwbouwwoning. Volgens onze architect zouden we enkel aan de huidige EPB-eisen kunnen voldoen als we voor houten ramen kiezen (en is dat ook architecturaal de enige juiste keuze), volgens een bevriende leverancier voor ramen kan het niet dat je niet aan de EPB-eisen kan voldoen met aluminium ramen. Het probleem zou zitten in het feit dat we verschillende ramen tot op de grond op hebben en dat de bouwknoop dus niet in orde is bij aliminium ramen.

Mijn man wilt absoluut aluminium ramen uit schrik voor het onderhoud van houten ramen. Hij kan zich ook niet inbeelden dat aluminium ramen in onze moderne nieuwbouw geen mooi uitzicht zouden geven. 

Ik weet niet meer wie ik moet geloven, kan iemand ons iets meer duidelijkheid geven? 

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

De epb berekening dient onafhankelijk door uw archi te worden uitgevoerd. Of bij gestaan door een expert terzake die een volledig overzicht heeft van "de bouw". Een verkoper van alu ramen beschikt denk ik niet over jouw volledig dossier en kan dus alleen de berekeningen van zijn ramen aan die expert of je archi doorgeven om de totale epb berekening te doen. Die kan zelf niet beslissen of zijn ramen ja dan neen voldoen in jouw dossier als hij/zij niet over dat dossier beschikt. Evenmin kan de man van de houten ramen dit doen. Wat wel zo is dat houten ramen ten allen tijde altijd beter zullen isoleren naar temperatuur en zeker ook akoestiek. Onderhoud: vandaag is het  een fabeltje dat houten ramen een intensief onderhoud vragen. Ze vragen wel meer onderhoud dan een alu raam maar alu ramen zijn niet onderhoudsvrij. De gebruikte lakken en beitsen op hout zijn zeer sterk ge-evolueerd. De keuze tussen alu of hout vind ik altijd zeer raar. Net alsof je 2 persoonlijkheden bent. Mijn ervaring is dat mijn klanten of hout of alu mooi vinden maar zelden de 2. Bovendien kan je dat niet zomaar uitwisselen. Als je archi je een bepaald concept aan je voorlegt kan dat volledig veranderen door alu of hout te kiezen. Een totaal andere uitstraling , andere sfeer enz. Wees daar uiterst voorzichtig mee. Qua stabiliteit kan je in princiepe meer doen dan met hout (fijner profilering) maar hout is een zeer vriendelijk product naar detailliering toe. Sommige mooie houten deuren kan je onmogelijk de zelfde uitstraling in alu geven. Hoewel ik zelf een fabrikant ben geweest van alu schrijnwerk gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar hout. Ook voor zeer strakke moderne woningen. Maar ook de combinaties met alu/hout kunnen zeer gesmaakt worden. Het is jullie keuze die zal weerspiegelen in welke sfeer je wenst in en rond je woning. Maar laat je niet bedotten door verkoopspraatjes dat alu beter zou isoleren dan hout. Je zal met alu misschien wel aan de nodige punten geraken maar met hout zal het altijd beter zijn.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

De epb berekening dient onafhankelijk door uw archi te worden uitgevoerd. Of bij gestaan door een expert terzake die een volledig overzicht heeft van "de bouw". Een verkoper van alu ramen beschikt denk ik niet over jouw volledig dossier en kan dus alleen de berekeningen van zijn ramen aan die expert of je archi doorgeven om de totale epb berekening te doen. Die kan zelf niet beslissen of zijn ramen ja dan neen voldoen in jouw dossier als hij/zij niet over dat dossier beschikt. Evenmin kan de man van de houten ramen dit doen. Wat wel zo is dat houten ramen ten allen tijde altijd beter zullen isoleren naar temperatuur en zeker ook akoestiek. Onderhoud: vandaag is het  een fabeltje dat houten ramen een intensief onderhoud vragen. Ze vragen wel meer onderhoud dan een alu raam maar alu ramen zijn niet onderhoudsvrij. De gebruikte lakken en beitsen op hout zijn zeer sterk ge-evolueerd. De keuze tussen alu of hout vind ik altijd zeer raar. Net alsof je 2 persoonlijkheden bent. Mijn ervaring is dat mijn klanten of hout of alu mooi vinden maar zelden de 2. Bovendien kan je dat niet zomaar uitwisselen. Als je archi je een bepaald concept aan je voorlegt kan dat volledig veranderen door alu of hout te kiezen. Een totaal andere uitstraling , andere sfeer enz. Wees daar uiterst voorzichtig mee. Qua stabiliteit kan je in princiepe meer doen dan met hout (fijner profilering) maar hout is een zeer vriendelijk product naar detailliering toe. Sommige mooie houten deuren kan je onmogelijk de zelfde uitstraling in alu geven. Hoewel ik zelf een fabrikant ben geweest van alu schrijnwerk gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar hout. Ook voor zeer strakke moderne woningen. Maar ook de combinaties met alu/hout kunnen zeer gesmaakt worden. Het is jullie keuze die zal weerspiegelen in welke sfeer je wenst in en rond je woning. Maar laat je niet bedotten door verkoopspraatjes dat alu beter zou isoleren dan hout. Je zal met alu misschien wel aan de nodige punten geraken maar met hout zal het altijd beter zijn.

Het is erg ongebruikelijk dat de archi ook de epb studie doet. 
doorgaans wordt dat uitbesteed aan epb-bureaus. 
Zoals reeds gezegd: vraag bij hen op hoe de bouwknopen zijn ingerekend (of niet). 

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
3 jaren geleden

De EPB eisen voor je ramen zijn een gemiddelde Uw = 1,5. Dit kan je zowel met alumumiun als met houten ramen behalen op voorwaarde dat alle details gekend zijn. Er zal hier een Uw berekening nodig zijn. Bij alu ramen wordt dit door de fabrikant gedaan, bij houten ramen is het vaak een probleem om deze Uw berekening te krijgen. Met de vereenvoudigide methode en drievoudig glas haal je de norm ook.

Een tweede zaak die hier aangehaald wordt zijn de bouwknopen. Voor ramen tot op de grond zal de dorpel meestal al een bouwknoop zijn, tenzij uitgevoerd met bvb perinsul

0
Karen D-VDM
Karen D-VDM
0 1 Bouwer
3 jaren geleden

We hebben rechtstreeks contact opgenomen met onze EPB-verslaggever en die bevestigde dat we ook met alu-ramen aan de vereiste norm konden geraken, maar dat die inderdad gemiddeld minder goed isoleren dan houten ramen. Daarnaast wou onze architect ook absoluut dat we voor houten ramen zouden kiezen omdat dat in hun concept het mooiste zou passen in de woningen. 

Maar het blijft natuurlijk ons huis en het is fijn dat we nu weten dat we WEL de keuze hebben, mits we met een aantal zaken rekening houden. Jammer wel dat de architect ons niet alle correcte info geeft en ons zo pusht om voor hun keuze te gaan...

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat is nu éénmaal de vrijheid van de architect. Die mag u in het kader van zijn ontwerp in een richting duwen die hij wenst. De architect kan u niet verplichten houten ramen te nemen. De architect moet u idd informeren over alle mogelijkheden. Maar een architect mag ook weigeren om nog samen met u verder te gaan als hij/zij zal vinden dat u zijn ontwerp schade toebrengt door in zijn ogen verkeerde keuze van materialen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelf een vliegenraam plaatsen? Zo doe je dat (en bespaar je flink)

Zelf een vliegenraam plaatsen? Zo doe je dat (en bespaar je flink)

Zelf een vliegenraam plaatsen is eenvoudig én budgetvriendelijk. Ontdek hoe je het aanpakt en wat het ongeveer kost.

Lees meer

Alles wat je moet weten over dakramen: soorten, prijzen en onderhoud

Alles wat je moet weten over dakramen: soorten, prijzen en onderhoud

Ontdek alles over dakramen: van soorten, voordelen, prijzen, installatie tot onderhoud. Breng zo meer daglicht in je woning.

Lees meer

Een industriële look met stalen ramen: ontdek de voor- en nadelen

Een industriële look met stalen ramen: ontdek de voor- en nadelen

Stalen ramen geven je woning een industriële look. Maar hoe zit het met de isolatie, de prijs en het onderhoud ervan? Ontdek alle voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag