Gemeenschappelijke doorgang tussen woningen na isoleren+plaatsen crepi

4

Gemeenschappelijke doorgang tussen woningen na isoleren+plaatsen crepi

TIB
TIB
#Isolatie · 3 jaren geleden

Beste

Ik overweeg isolatie en crepi te plaatsen. Er is een doorgang tussen mijn huis en dat van de buren van 106cm. Scheiding van het perceel ligt op 54cm van mijn zijgevel. De versmalling van de doorgang heeft op zich weinig invloed tot de toegang tot straat want achteraan de woning is erfdienstbaarheid verleend. Dient een bepaalde afstand gerespecteerd te worden?

Om met de buren, huisbazin overeen te komen wil ik de uitbreiding melden zodat we kunnen overeenkomen hoe dik de isolatie mag zijn. Stel ik kom overeen met de buurvrouw 10cm. Kan ik dan ook eisen dat zij bij eventuele latere isolatie ook max 10cm isolatie plaatst en niet meer? Hoe leg je dat best vast dat die overeenkomst er is, ook bij eventuele latere verkopen?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

De erfdienstbaarheid is vastgelegd in de akte.

In deze akte staat ook de specificaties van deze erfdiensbaarheid, de voorwaarden, de verplichtingen en het gebruik er van. 

Maar er staat ook vermeld wat de MINIMUM BREEDTE moet zijn van deze recht van doorgang , en dit zal heel waarschijnlijk zijn opgesteld deels voor uw zijde en deels voor de kant van de aanpalende buur.

Veel kans dat je dus de erfdienstbaarheid eenzijdig gaat verzwaren ten opzichte van de buur en dat dus niet wettelijk is. Maw. Bij eerste verzoek zal dus je isolatie en crepi moeten worden verwijderd.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Maar je kan met wederzijds akkoord een eventuele erfdienstbaarheid altijd wijzigen.

Ik zou dit eerst bespreken met de buren en indien ze er in mee willen gaan dan zou ik vervolgens voor de officiele afhandeling de notaris raadplegen.

0
TIB
TIB
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

@Kas & Charel

In de akte staat een subjectieve beschrijving over de doorgang: "het recht van doorgang geldt voor alle verkeer te voet en met (motor)fiets, is eeuwigdurend en onvergeld."  

De huisbazin heb ik al gecontacteerd. Dat leek me het meest correcte, eigenlijk niet wetende dat het over een soort van erfdienstbaarheid gaat. De akte vermeldt niets over een minimumbreedte. Hoe breed is breed genoeg? Wat voor jou doorgang is, is het voor een ander misschien niet meer.

Het isoleren ligt dus toch gevoeliger dan gedacht. Het is geen onmens de huidige huisbazin maar bij verkoop kan het wel tot problemen lijden. Het spreekwoord zegt: "Beter een goeie buur dan ....

.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Staat er dus duidelijk in : ... het recht van doorgang geldt voor ALLE verkeer te voet ( dus ook met de kruiwagen of bolderkar) en met - MOTOR- FIETS .

Breedte van fiets is 50/60 cm met maximum van 75 cm 

breedte van motorfiets is 70-80 cm  met maximum van 85 cm

Je hebt dan nog wat manouvreerruimte en als we dan kijken naar de minimumbreedte voor fietspaden en motorfietsen dan zit je dus op 120 cm.

Misschien eens overwegen om langs binnen uit te isoleren.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag