15

Attesten bij verkoop woning

Denoos
Denoos
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Ik overweeg om zelf de woning te verkopen, dus zonder makelaar. Welke attesten zijn vereist bij de verkoop van mijn woning?

Ik vind hier wel enige informatie over op het internet, maar het is niet altijd duidelijk wat men bedoelt met verkoop. Is dit het moment van ondertekening verkoopscompromis, of verlijden van de akte...

Ik veronderstel dat attesten die slechts bij het verlijden van de akte verplicht zijn, kunnen/mogen aangevraagd worden door de notaris.

Rest dus enkel de attesten die ik tijdig nodig heb voor de compromis.

Zijn volgende attesten verplicht bij de compromis, of slechts bij overlijden akte:

Stedenbouwkundig attest?

Uittreksel kadaster?

Bodemattest?

Overstromingsgevaar?

Electrische keuring?

Het EPC attest is blijkbaar verplicht reeds bij het adverteren van de woning te koop.

Alle reacties

0
Denoos
Denoos
0 13 Andere particulier
3 jaren geleden

Als je ze niet kunt tonen bij de bezichtiging, gaat de potentiele koper ervanuit dat het niet in orde is, en gaat fors bedingen op je vraagprijs..

Ja maar, dat kan je van vele zaken zeggen uiteraard. Stel dat er een aantal ramen niet meer opengaan. Is het mijn taak, ben ik verplicht als eigenaar/verkoper een potentiële koper erop te wijzen dat die ramen niet meer kunnen opengaan? Neen dus. En zo heb ik wel een lijstje.

Blijkbaar is de electrische keuring niet nodig bij de ondertekening van verkoopcompromis. Dus als de koper er bij de ondertekening van het compromis niet naar gevraagd heeft, laat staan inzage heeft gehad, dan moet hij daar maar de gevolgen van dragen. Precies zoals het voorbeeld van de ramen, en zovele andere mogelijke gebreken.

Eigenlijk betekent dit zelfs dat als de koper er naar vraagt om in acht te nemen voor een eventuele aankoop, dan kan de verkoper dit naast zich neerleggen en verkopen aan een koper die er niet naar vraagt. 

Daarom is het belangrijk om te weten wat wettelijk bepaald is om mee te geven in de advertentie, en/of voor de compromis wordt ondertekend, en/of later bij de akte.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Maakt al niet uit welke attesten je verplicht moet voorleggen.

Een oplettende potentiele koper is ook niet dom.

Heb je al dan niet het epc en het keuringsattest , maar toon je het niet dan ben je een nalatige verkoper, en meedere kopers zullen ofwel je de rug toekeren of dik onder je vraagprijs gaan.

Als er een verborgen gebrek is wat de koper op het moment van bezichtiging niet kan controleren, dan ben je verplicht hem erop te wijzen.

Als er ramen niet openen kunnen moet je dat niet melden, omdat de koper hetzelf kan controleren of alle ramen open gaan.

0
Denoos
Denoos
0 13 Andere particulier
3 jaren geleden

Maakt al niet uit welke attesten je verplicht moet voorleggen.

Toch wel. Ik wou weten welke attesten voor/bij de ondertekening van de compromis verplicht moeten voorgelegd zijn. Blijkbaar is dit dus enkel de EPC.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Tja man  U doet maar,  een attest meer of minder zal de zaak niet maken zeker..

0
Denoos
Denoos
0 13 Andere particulier
3 jaren geleden

Tja man  U doet maar,  een attest meer of minder zal de zaak niet maken zeker..

Meent u dit?

Er is een groot verschil of een verkoper al dan niet wettelijk VERPLICHT is om voor de compris een attest voor te leggen waar mogelijk gebreken in zouden vermeld zijn.

Als hij niet verplicht is en het niet doet, dan mag u hem een 'nalatige' verkoper noemen (of voor mij part zelfs een oneerlijke enz), maar daar liggen veel verkopers -ik denk zelfs de meeste?- niet wakker van.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Kopers verzwijgen buitenlandse eigendom om minder registratierechten te betalen

Minder registratierechten betalen door buitenlandse eigendommen te verzwijgen? Minister Weyts eist strengere controles.

Lees meer

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Vanaf 2025 kunnen zonnepaneeleigenaars de digitale meter niet langer weigeren. De uitstelperiode is dan afgelopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag