Prijsstijging zonder prijsherzieningsclausule
Beste
Wij hebben 30/04 vorig jaar een offerte getekend voor onze geothermische warmtepomp. Wegens de gekende reden heeft onze bouw heel wat vertraging opgelopen en konden we de werken niet binnen het jaar aanvangen.
Half april dit jaar kregen wij een brief waarin we nogmaals het contract moesten bevestigen. Gezien de overheid toen al beslist had dat de BTW verlaagd werd van 21% naar 6% heb ik toen voor ik ging tekenen eerst nog eens naar onze contactpersoon binnen de firma gebeld. Hij bevestigde mij dat de offerte bleef zoals we ze vorig jaar getekend hadden, maar dan inderdaad aan 6% BTW.
Ondertussen heeft de firma 3 weken geleden onze vloerverwarming gelegd en zouden ze binnen 2 weken de boringen en de aansluiting van de warmtepomp doen.
Vorige week kregen wij echter plots een mail van de firma dat ze met prijsstijgingen kampen en dat ze een prijsstijging van 15% doorvoeren. Zo komen we terug aan het oorspronkelijke bedrag, toen de BTW nog 21% was.
Op onze getekende offerte en op het contract dat ik in april nog eens tekende staat nochtans niets van prijsherzieningsclausule. Wat hen dus wettelijk niet in staat stelt om een prijsstijging door te voeren.
Nadat ik hiervoor mailde kreeg ik van de baas van het bedrijf een vrij agressieve mail terug waaruit geïmpliceerd kon worden dat ofwel wij de prijsstijging betalen, of ze voeren de werken niet meer uit.
Ik begrijp dat het bedrijf met prijsstijgingen kampt, maar ik wil hier niet aan toe geven aangezien onze bouw ondertussen ook al veel duurder is uitgevallen door andere aannemers die wel die clausule in hun offerte hadden. Daarnaast hadden ze ons beloofd dat er geen stijging ging zijn omdat ze een grote stockage hebben.
Mogen zij zomaar die prijsstijging doorvoeren of de werken stopzetten?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=00177170e2a0d769c375d0aabef771a9)