Vochtige muur en Gyproc, hoe afwerken?

55

Vochtige muur en Gyproc, hoe afwerken?

Hannelore B.
Hannelore B.
#Muren · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

We willen een stuk oude muur laten bekleden en gelijktrekken door hier groene Gyproc rond te plaatsen.

De muur staat op zavel en er is opstijgend vocht. De muur is ongelijk, dus een deel platen komen rechtstreeks tegen de muur en een ander deel tegen de aluminium studs.

Het lijkt mij niet voldoende om hier gewoon groene Gyproc tegen te zetten, zorgt dit niet voor condensatie achter de muur, en mogelijk schade aan de Gyproc waar deze rechtstreeks tegen de muur zit? Onze werkmannen zien hier geen graten in.

Raden jullie aan om iets tussen de Gyproc en de muur te plaatsen? Dampscherm, kerdi doek, of kan iets erop smeren voldoende zijn (bv putzuna)? Voor isolatie is er geen plaats waardat de Gyproc rechtstreeks tegen de muur komt..

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76741/img20220610145823997.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f76a10d2b0e9ff6cc660f937b3a4ff72
1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik veronderstel dat er bij het storten van de chape een randisolatie of minstens een folie is geplaatst tussen die muur en de chape ?

Meestal en in het geval de muur wordt bepleisterd wordt dan de zone net boven de chape en tot waar de waterkering of injectie zit afgewerkt met een waterdichte pleister, dit om een vochtbrug te vermijden via gewone pleister naar de pleister boven de waterkering.

In het geval van gyprocplaten die de muur aan de onderkant raken zou ik hetzelfde principe toepassen. Dus enkel onderaan een plintje aansmeren met waterdichte pleister.  

Alle reacties

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Zoals ik het heb beschreven moet je slechts één keer terugkomen ipv drie keer !

En indien men het onderkappen in één keer zou willen doen met ondersteuning dan zou men ook één keer moeten terugkomen om de ondersteuningen terug weg te nemen. 

Praktijkkennis en ervaring.

Wat de verkoop van ventilatie of van stofzuigers hiermee te maken heeft ontgaat me.

Ik verkoop in ieder geval niets, ook mezelf niet.

0
Hannelore B.
Hannelore B.
0 17 Verbouwer
3 jaren geleden

Het betreft een binnenmuur op zavel. Een klein stuk van +-2meter breed.. de grond rondom het huis hebben we reeds laten uitgraven om ons terras te leggen. Ligt nu gelijk met de nieuwe binnenvloer.

0
Hannelore B.
Hannelore B.
0 17 Verbouwer
3 jaren geleden

Ondertussen hebben we de muur geïnjecteerd. Hopelijk werkt dit. 

0
Hannelore B.
Hannelore B.
0 17 Verbouwer
3 jaren geleden

Bij alle binnen en buitenmuren was er opstijgend vocht, maar die zijn bijna allemaal weggehaald en opnieuw gemetst. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Injecteren is inderdaad ook een methode om opstijgend vocht te stoppen.

Je zegt dat uw terras nu gelijk gebracht is met uw binnenvloeren. Hopelijk zijn daarbij geen fouten gemaakt ivm de hoogte en de aard van de waterkering in uw buitenmuren. Bij een terras op gelijke hoogte met de binnenvloer is dat namelijk vaak een oorzaak van vochtproblemen.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ondertussen hebben we de muur geïnjecteerd. Hopelijk werkt dit. 

jammer. 
je zal nog altijd een natte vloer hebben en een hogere verwarmingskost.

0
Hannelore B.
Hannelore B.
0 17 Verbouwer
3 jaren geleden

Rondom de muur is er gewoon nieuwe chape. Ik heb geïnjecteerd op 10cm hoogte. Kan ik het stuk tussen nieuwe chape en die 10cm hoogte niet insmeren met een product en er plastiek op plakken met tec7 ofzo?

0
Hannelore B.
Hannelore B.
0 17 Verbouwer
3 jaren geleden

Waterkering is er en zou goed zijn qua hoogte. Terras ligt enkele CM lager. Is ook waterpaswetend, gootjes volledig rondom het terras.zou voldoende moeten zijn

0
Charel
Charel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik veronderstel dat er bij het storten van de chape een randisolatie of minstens een folie is geplaatst tussen die muur en de chape ?

Meestal en in het geval de muur wordt bepleisterd wordt dan de zone net boven de chape en tot waar de waterkering of injectie zit afgewerkt met een waterdichte pleister, dit om een vochtbrug te vermijden via gewone pleister naar de pleister boven de waterkering.

In het geval van gyprocplaten die de muur aan de onderkant raken zou ik hetzelfde principe toepassen. Dus enkel onderaan een plintje aansmeren met waterdichte pleister.  

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Rondom de muur is er gewoon nieuwe chape. Ik heb geïnjecteerd op 10cm hoogte. Kan ik het stuk tussen nieuwe chape en die 10cm hoogte niet insmeren met een product en er plastiek op plakken met tec7 ofzo?

daaruit kan je al afleiden dat je injecties compleet zinloos zullen zijn.

vochtproblemen zijn eigenlijk nooit van verticale aard, wel van horizontale, laterale aard.

Maar ja, men weet het altijd beter blijkbaar.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vocht in je muren? Zo herken, behandel en voorkom je het eenvoudig

Vocht in je muren? Zo herken, behandel en voorkom je het eenvoudig

Ontdek hoe je vocht in muren herkent, de oorzaken aanpakt en met effectieve oplossingen vochtschade in huis voorkomt.

Lees meer

Zandstralen kan je gevel doen stralen als nieuw: “Je moet wel zeker zijn van het materiaal”

Zandstralen kan je gevel doen stralen als nieuw: “Je moet wel zeker zijn van het materiaal”

Gevel zandstralen? Ontdek alles over kosten, voordelen, risico’s en technieken. Laat je gevel stralen als nieuw.

Lees meer

Spuitkurk: voor wie zijn gevel stijlvol wil isoleren én renoveren

Spuitkurk: voor wie zijn gevel stijlvol wil isoleren én renoveren

Op zoek naar een duurzame manier om je gevel te renoveren of te isoleren? Ontdek de voordelen en prijs van spuitkurk.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag