mogelijkheid plaatsing blauwe plint

1

mogelijkheid plaatsing blauwe plint

STM85
STM85
#Muren · 3 jaren geleden

Beste,

Wij hebben een te renoveren woning gekocht waar ons metselwerk een spouw heeft.

Ons idee is om deze gevel te kaleien alsook te voorzien van een houten gevelbekleding. Beide ideëen hebben nood aan een gevelplint omdat de onderkant vuil zou worden en zwart zou uitslagen mochten wij deze niet plaatsen.

Wij zouden om dit op te lossen willen werken met een blauwe steen gevelplint van circa 40 cm hoog, 2 cm dikte (de reden voor deze dikte is dat het een renovatie betreft en wij de plint niet te ver uit de gevel wensen --> visueel effect creeren dat dit altijd zo is voorzien zoals bij een nieuwbouw waar de onderste laag 1cm meer naar binnen toe word gemetst)

Nu stel ik mij de vraag gezien dit gebouw hier niet is op voorzien wat wij met onze waterkerings gaten dienen te doen. Deze dienen zoizo open te blijven voor de ontwatering van onze gevel. Echter hebben wij schrik dat dit vocht een aftekening gaat geven op onze plinten zeker omdat ze maar 2 cm dik zijn.

Heeft hier iemand ervaring hoe dit wordt opgelost? lokaal plaatsen van kleine stukjes DIBA folie (bvb 15 x 15)?

alvast bedankt om ons hierin te helpen

mvg 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beste,

Zowel na het kaleien als na de bekleding met een gesloten houten beplanking kan er geen regendoorslag maar zijn tot in de spouw en zullen die voegjes dus ook veel minder belangrijk zijn.

Sowieso zou je voor de zekerheid onder elk open voegje een gleufje kunnen maken in de onderliggende muur tot net onder de plint.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe draagmuren aanpassen als je renoveert?

Hoe draagmuren aanpassen als je renoveert?

Voor je de sloophamer bovenhaalt, is het zeer belangrijk dat je eerst alle draagmuren in kaart brengt. Die kan je immers niet zomaar weghalen.

Lees meer

Snelbouwstenen: populair materiaal voor dragende en niet-dragende binnenmuren

Snelbouwstenen: populair materiaal voor dragende en niet-dragende binnenmuren

Snelbouwstenen zijn budgetvriendelijk, isolerend en snel te verwerken. Ontdek alles over hun voordelen, prijs en toepassingsmogelijkheden.

Lees meer

Gevelrenovatie prijs: wat kost een renovatie per vierkante meter?

Gevelrenovatie prijs: wat kost een renovatie per vierkante meter?

Lees alles over de prijs van gevelrenovatie per m². Ontdek kosten, premies en handige prijstips voor het renoveren van jouw gevel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag