De ondergrond is fijn steenpuin, aangetrild met trilmachine.
Daarna vlakgezet door te reien, daarop komen de stabilisatie platen en daar bovenop de tegels.
momenteel liggen de stabilisatie platen op het steenpuin, klaar om te tegelen volgende week zaterdag
Steenpuin is niet geschikt als onderlaag. Zeker niet als dit vlak onder het maaiveld wordt aangebracht. Steenpuin heeft de eigenschap om veel vocht op te nemen want de bestanddelen bestaan uit poreuse bakstenen. Doordat steenpuin vocht opneemt kan het door dooi en vorst nog meer in stukken vriezen wat aanleiding kan geven tot verzakkingen. Je werkt daarom best met gebroken betonpuin.
Bijkomend
Als je steenpuin kunt afreien om daar je isolatieplaten op te plaatsen , dan heb je gewerkt met een zeer fijn granulaat. 0/2 of 0/4 ?
BIj fijn granulaat krijg je infiltratieproblemen . Met andere woorden het water dat tussen de tegels en matten komt kan niet meer naar de ondergrond gedraineerd worden.
Ik vraag me nog steeds af wat de rede is om met dit systeem te werken.
Dit systeem wordt uitzonderlijk gebruikt bij zeer geaccidenteerde bodems waarbij een klassieke fundering van 10-15 cm stabilisé of breekzand met daarop eventueel een vleilaag van 3 cm in zand niet voldoende draagkracht kan geven.
Aan de hand van de foto , zie ik geen enkele factor om met stabilisatiematten te werken.
Zelfs voor het gebruik van steenpuin moet ik enig voorbehoud maken omdat ik vermoed dat gans de tuin is afgesloten met een houten wand wat eventueel kan resulteren in iets hogere grond -en bodemtemperaturen.