Scheve chape in nieuwbouwappartement: wat kan ik doen?
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht die binnenkort (voorlopig) wordt opgeleverd. Tijdens ons vorige bezoek, zagen we echter dat de vloer niet waterpas ligt. Het verschil loopt over de breedte van het appartement (zo'n 6 meter) op tot ca. 2-2,5 cm. Oorzaak is volgens de werfleider de chape die niet goed gelegd is.
Een perfecte waterpas chape lijkt me niet realistisch om te eisen, maar dit verschil is wel merkbaar en significant... Volgens het WTCB lijkt dit ook wel over de tolerantiegrenzen te gaan. (Bron: https://www.wtcb.be/publicaties/wtcb-dossiers/2020-04.07/)
De tegelvloer ligt er echter al op. Uitbreken en opnieuw beginnen, dat is eigenlijk geen optie meer. Het is ook geen onoverkomelijk drama. Maar het werd wel niet correct uitgevoerd door de chapper en niet correct gecontroleerd door de bouwfirma, waardoor ik nu wel zit met deze scheve vloer.
Is dit normaal en moet ik dit zonder meer aanvaarden? Of heb ik gelijk? Zo ja, wat zijn mijn opties? Heb ik recht op een schadevergoeding of compensatie? Wie is er in de fout gegaan? Waarop moet ik letten bij de voorlopige oplevering? Hoe breng ik dit aan bij het bouwbedrijf? ... Elk advies is welkom.