73

Lengte beukentrap naar de zolder

gilberto
gilberto
#Deuren en trappen · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Wij willen een rechte(steek) beukentrap plaatsen naar de zolder.

De trap komt langs de muur van een tussenruimte met de nieuwe living.

De hoogte bedraagte 2,74m. De breedte van de trap is 70 tot 90 cm.

De breedte van de kamer is 2,60m .

Hoe ver komt de  beukentrap vanaf de zolder opening tot beneden in de tussenruimte?

Grtz,

gilberto

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Die vraag kan je toch aan je architect vragen???

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Een trap die een hoogte van 2,74 moet overbruggen zal minstens 13 tredes moeten tellen met een hoogte van 20 cm (de optrede) . Een trede moet minimaal  26 cm plat vlak hebben (de aantrede).

De ganse trap heeft dus al een plaatslengte van 2,86 m nodig. Voeg daarbij nog minimaal 0,5 m bij als vertrekbasis aan de voet van de trap en je komt op een benodigde lengte van 3,36 meter terwijl je maar over 2,60 m beschikt.

Zelfs door onderaan de trap 90 ° te laten draaien ga je er nog niet komen.

Volgens mij is het enige veilige alternatief een draaitrap rond een spil.

1
Charel
Charel

Gilberto, mijn excuses, ik heb inderdaad een rekenfout gemaakt.

In de veronderstelling dat je de tredes 26 cm diep zou maken (mag iets minder of iets meer) dan krijg je inderdaad 3,38 meter.

Er is dan gerekend met een optrede (verticaal deel trede) van 21 cm wat aan de hoge kant is. Indien je plaats genoeg hebt kan je beter iets lagere optredes nemen zodat je dan bijvoorbeeld 14 of 15 tredes kunt krijgen. Met elke trede meer heb je ook weer 26 cm meer plaats nodig zoals je met elke trede minder dan weer 26 cm minder plaats nodig hebt.

1
Charel
Charel

Gilberto, iets is me nog onduidelijk.

Je spreekt van drie deuren terwijl ik er 4 zie. Wellicht wordt de rechtse verplaatst en moeten er dan vier worden dichtgeletseld of blijft de deur op de kop van de gang bestaan ?

Begint de onderkant van de trap vanaf die verplaatse deur of vanaf de deur op de kop van de gang ? In het laatste geval zou de trap dus boven de verplaatste deur nog wat verder kunnen doorlopen om zo enkele tredes te winnen.

Ik veronderstel echter dat de trap onderaan start aan de verplaatste deur om zo naar achter toe (op de foto) omhoog te gaan. In dat geval kan je wellicht nog minstens de bovenste trede laten vallen boven op de kopmuur van de gang om zo iets aan lengte te winnen.

Sowieso zal de lengte nog te beperkt zijn om een comfortabele normale binnenhuistrap te voorzien.

Je kan wel een open trap (zonder stootborden) plaatsen waarbij de aantredes zo ongeveer 17 cm breed kunnen zijn en de optredes zo ongeveer 20 cm hoog.

Het kan dus.

1
Charel
Charel

Een trap zonder stootborden (open trap) kan je wel nog achteraan dicht maken door aan de onderkant van de trapbomen (zijkanten trap) één of andere beplating aan te brengen. Op die manier kijk je er niet los door en kan je de achterliggende ruimte onder de trap bijvoorbeeld nog als bergruimte gebruiken.

Het voornaamste bij een trap met relatief smalle tredes is dat uw voet nog wat kan doorsteken en dat er dus liefst geen stootbord in de weg zit.

Je hoeft met uw trap geen rekening te houden met gemak van de schrijnwerker, die zijn wel andere toestanden gewoon, soms moeten ze alles via een gewone ladder op en neer brengen en dat gaat ook. Neen, je moet dat doen voor uw eigen gemak.

Trouwens, met open aantredes van 17 cm plus een aantal cm doorsteek onder de volgende trede plus nog wat open doorsteek door het ontbreken van een stootbord kan je alsnog bij het opstijgen een voetruimte van zowat 25 cm overhouden.

Ik zou nooit een trap naar bijkomende slaapkamers laten vertrekken in een reeds bestaande slaapkamer die hierdoor dan zou worden gedegradeerd tot doorloopruimte. Wie kan daar nog rustig slapen terwijl er regelmatig anderen kunnen passeren ?

Probeer die trap maar zo efficient mogelijk in de gang te plaatsen.

1
Feter
Feter

Toen ik in een e-mailbericht naar hem vroeg of de eerste kennismaking gratis was, kreeg ik de volgende dag reeds een antwoord dat dit inderdaad  vrijblijvend en gratis is. Nu niet meer.

Wat denk jij hierover?

Grtz,

gilberto

Geen antwoord is eigenlijk "ook" een antwoord, het lijkt mij dat hij er geen zin in heeft. Dus vraag aan Meerdere architecten een offerte 

1
Charel
Charel

Feter heeft gelijk, offerte vragen bij een andere architect, liefst ene met goede referenties.

Als het klikt met die architect en je komt een aanvaardbare prijs overeen dan kan je samen met hem een totaalvisie ontwikkelen over wat je verlangt en waarom. Hierop kan het definitieve plan dan worden gemaakt.

Nu loop je in je eentje het gevaar dat je telkens van idee moet veranderen en op het laatst nog blijft twijfelen aan de juiste aanpak.

1
Feter
Feter

Ons perceel is een verkaveling en in het verordende stedenbouwkundige voorschrift +grafisch plan staat geschreven:  De bouwdiepte op de verdieping mag max 12m bedragen.

Wat betekent dit precies?

Grtz,

gilberto

Dat afstand van de voorgevel t/m de achtergevel maximaal 12 meter mag zijn

1
Charel
Charel

Gilberto,

Voor zover ik het goed begrepen heb gaat het voor een deel over werken in de woning die niet vergunningsplichtig zijn. Daar moet je dus niets voor doen, je hoeft het zelfs niet te melden. Je hebt hiervoor ook geen architectenplan nodig, een paar eenvoudige zelf gemaakte schetsen voor eigen gebruik kunnen volstaan.

Voor een ander deel gaat het over een aanbouw van ongeveer 20 m² waarvoor je wellicht ook geen bouwvergunning, met de bijhorende plannen en documenten, moet aanvragen. Wellicht kan een melding hier volstaan.

Nodig of niet, verplicht of niet verplicht, een architect hierbij betrekken is voor u zeker een goed idee, echter die rompslomp van officiele plannen, documenten en aanvragen is daarbij wellicht allemaal niet nodig waardoor je een boel onnodige kosten kunt laten wegvallen.

Als ik u was zou ik voor mezelf een paar ruwe tekeningetjes maken met daarop de maten en oppervlaktes en hiermee naar de dienst ruimtelijke ordening van uw gemeente stappen met de vraag op welke manier je dit werk kunt of moogt aanvatten. Of dat werk dus vergunningsplichtig, meldingsplichtig of totaal vrijgesteld van vergunning is.

Met het antwoord dat je daar krijgt kan je vervolgens de architect contacteren om hem eventueel een beperkte opdracht te geven met veel minder romplomp en kosten dan bij een normale volledige opdracht met vergunningsplicht.

POWERED

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks.

Een bestaande toestand van de bebouwing in pdf of jpg ( dus ingescant of foto) is voor de gemeente voldoende als bestaande toestand.

Voor de architect echter die aan de hand van de bestaande toestand zijn ontwerp en verbouwingen moet uittekenen, is  PDf of jpg NIET voldoende ! 

Dus de architect kan het digitale bestaande plan niet in zijn computer tekenprogramma invoegen en bewerken?

Raar. Digitale tekstbestanden,afbeeldingen kun je invoeren of inladen in een computerprogramma zoals Microsoft Word of Microsoft Works en opnieuw bewerken.

Zoals muziekbetanden mp3 en wav in muziekprogramma's zoals Steinberg Cubase 12  of Windows Audacity.

En het Windows programma Paint en 3 dimensioneel Paint heeft ook mogelijkheden om foto's of bestaande plantekeningen(weliswaar op kleine schaal) in te laden en bewerken. 

Een pdf of jpg is niet vectorieel. Met andere woorden als je bv je trap wil intekenen en daardoor moet er een deur of muur gewijzigd worden kan dit niet met pdf of jpg file maar moet dit met een tekenprogramma gebeuren. Om dit dus te kunnen uitwerken MOET de architect de bestaande plannen gaan ' verwerken ' naar vectoriele bouwplannen waar hij op kan werken. Deze uren worden geraamd op die 1400 of 1800€.

Dit is dan de tweede raming van de architect aan de prijsopgave van €1800.

En vermits een architect met 35 jaar ervaring de hoogste prijsopgave mag aanbieden, is de som van €1800 vermeld in zijn raming.

Toezicht , meetstaten , bestekken opstellen, werfcontroles, werfverslagen opvolgen en controle van offertes .... (niet beperkend in opsomming ) zijn NIET inbegrepen in jouw offerte.

Dat is correct.

Dat is ook niet VERPLICHT.

Autocad of analoog: ik heb je een opsomming gegeven van mogelijk tekenprogramma's die bestaan.

Het is niet aan u om te bepalen of te eisen in welk bewerkbaar tekenprogramma de architect moet werken.

Dat doe ik ook niet. Ik bedoel alleen dat hij geen TWEEMAAL  met de autocad een plan moet maken.

Dus een digitaal plan van het bestaande plan en daarna nog een tweede digitaal plan  met de uitbreiding, die moet gebeuren op het gelijkvloerse langs de achtergevel van de bungalow.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meer nog je zal zelf geen bewerkbare versie krijgen maar wel een digitale versie waar jij niets in kunt veranderen.

Dit hoeft niet, omdat het omgevingsloket tevreden is  met een digitaal plan van de bestaande toestand. 

Je hebt enkel een plan in afdruk, dit wil je via kopijcenter gaan digitaliseren aan 5 €: vraag aan het copycenter of je dan deze digitale versie kunt bewerken , het antwoord zal NEE zijn. IDem voor de gemeente met hun kopy.

______________________________________________________________________________Dat is heel juist.

Alleen begrijp jij nog altijd niet dat dit digitale  plan met de bestaande toestand ALLEEN  is  bedoeld en wordt gevraagd door het omgevingsloket.

En NIET voor de architect.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

De architect zal het wel nodig hebben voor de juiste afmetingen en inplanting en doorsnede,

maar hij moet wel zelf een volledig nieuw plan ontwerpen met de nieuwe verbouwing in autocad.

Tsja sorry maar als je niet begrijpt dat een architect met een kopy weinig verder kan, dan is dit niet mijn fout maar het gebrek aan jouw kennis in deze materie. Vandaar dat ik schrijf dat wat een gemeente nodig heeft voor de aanvraag anders is dan wat de archtiect nodig heeft voor zijn werk te kunnen doen. Tekenen op computer dus.

Sorry maar je zit op een volledig dwaalspoor over mijn kennis in deze materie. Dit is natuurlijk  te wijten doordat de geschreven en gevraagde gegevens niet altijd door jou goed worden begrepen.

Ik hoop dat je stilaan de situatie beter begint te verstaan en begrijpen na dit antwoord.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het getuigt van weinig respect en een vooringenomenheid dat je schrijft dat ik de regels niet zou kennen van het omgevingsloket. Als ontwerper /deskundige neem ik je dit zeer kwalijk.

Het korte lontje is weer ontstoken.  Ik kan alleen maar vaststellen dat je geen reactie of antwoord heeft op mijn vragen, wat het maken van een nieuw digitaal project  in zich houdt en over het addentum B26 van de architect. Daar blijf je muisstil over.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is de taak juist van de architect om het ontwerpdossier klaar te maken voor de omgevingsvergunning. DIT IS VERDOMME ZIJN TAAK EN HOORT TOT ZIJN VERANTWOORDELIJKHEID. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat zal ik in geen geval betwijfelen. 

Als jij dus verbouwingen en een aanbouw wil realiseren aan je bestaande woning dan kom je er niet met wat foto's en een digitaal plan van een papieren ontwerp !!! Je zal de oplijsting van hierboven moeten aanreiken. 

Dit beaam ik ook en ik hoop dat je nu een beter inzicht zal hebben hoe de vork in de steel zit.

grtz,

gilberto

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Mijn excuses,

ik heb , uit mijn dagdagelijkse ervaring met ontwerpers: zowel bouw, binnenhuis als tuin en met mijn contacten met de overheid , je proberen wegwijs te maken in onder andere : bewerkbare digitale plannen die vectorieel worden opgebouwd en kopys die digitaal zijn maar niet bewerkbaar.

Ik ben na 2 bladzijden daar nog steeds niet in geslaagd.

Ik hoop dat de aangesproken architecten je daar beter in kunnen verder helpen.

Oja

en het addendum B26 heeft niets te maken met het indienen van de plannen bestaande toestand , nieuwe toestand en zo meer maar wel met de verantwoording die je schriftelijk overhandigd en dit is zeker van belang als je afwijkt van de geldige verkavelingsvergunningen. Je architect zal wel weten of het de 26a of de 26c zal worden.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Algemene regels over vrijstelling en melding (Vlaams niveau)Melding

kan voor de aanbouw van bijgebouwen aan de woning zoals een veranda, een terrasoverkapping, een carport tegen de zijgevel, een annex met bijkeuken of  een KLEINE GELIJKVLOERSE UITBREIDING de vergunningsplicht onder voorwaarden vervangen worden door een .

Tot zover deze quote uit de richtlijnen van de Vlaamse Overheid. 

Enkele aandachtspunten heb ik in hoofdletters geplaatst.

Het belangrijkste is: INFORMEER U BIJ DE GEMEENTE , EERDER DAN OP DIT FORUM, want je ziet dat de meningen hier blijkbaar uiteenlopend zijn.

1
kas
kas

U moet hiervoor niet roepen

Op het moment dat er aan de stabiliteit van de woning wordt geraakt om de aanbouw te integreren met de woning (uitbreiding van de woning en dus niet aanbouw aan de woning) is een vergunning met architect verplicht.

Lees je quote helemaal in plaats van weerom selectief te quoten.

1
Charel
Charel

De man zou dan wel moeten weten waarover het gaat, (gedeeltelijke) werken met vergunningsplicht, (gedeeltelijke) werken met enkel meldingsplicht...

Al kan men hieraan later bij meer duidelijkheid nog aanpassingen (verminderingen of vermeerderingen) doen.

Het is een aanbod om een prijsvoorstel te doen, ik zou dan ook niet weten waarom ik daar niet op in zou gaan. Lijkt het aanbod u interressant dan kan je het verder doorspreken bij een bezoek ter plaatse.

1
Charel
Charel

Dat is heel juist. 

Wanneer een uitbreiding zal gebeuren moet er rekening worden gehouden met de stabiliteit van het gebouw. Hiervoor is een architect vereist.

grtz,

gilberto

Dat klopt Gilberto. Maar wat ik al heel de tijd wil zeggen is dat een uitbreiding niet altijd wil zeggen dat er ook iets veranderd aan de stabiliteit.

Ik weet niet hoe het bij u gepland is maar laat mij een voorbeeld geven:

Stel dat die uitbreiding kan verbonden worden met de rest van de woning via een bestaande gevelopening en dat er dus geen nieuwe opening met poutrel moet worden gemaakt dan wordt er dus niet aan de stabiliteit van de woning geraakt en hoeft er ook niets aan gewijzigd te worden.

1
kas
kas

U maakt een grapje ?

Heb ik reeds van mijn eerste bericht en volgende met hand en tand uitgelegd.

Maar goed

Kort:

een digitale kopy van een planafdruk is NIET bewerkbaar in eender welk cadprogramma. Je moet dit vectorieel inbrengen. Dus lijn per lijn overtekenen van een bestaand plan of van een pdf IN het cadprogramma.

1
Charel
Charel

Aan Charel,

Bedankt voor de bereidwillige hulp.

Je hebt volkomen gelijk wanneer het een aanbouw betreft die de woongelegenheden in de bungalow NIET wijzigen.

De uitbreiding van de slaapkamer op het gelijkvloers aan de achtergevel is bedoeld om er een nieuwe living van te maken.

De reden is dat deze nieuwe living zal dienen voor mijn dochter die alleenstaand is met haar minderjarige zoon.

Maar ook omdat mijn mindervalide zoon die momenteel in een studio woont, en wordt  begeleid door een team van Promente,geestelijke gezondheidszorg,later ook in onze bungalow kan komen wonen.Dan kan mijn dochter hem ook beter bijstaan in de dagelijkse behoeften.

Hij zal dan in de huidige living wonen en mijn dochter en haar zoon in de nieuwe aangebouwde living. 

Daarom dat er ook 2 nieuwe slaapkamers moeten worden ingericht op de zolder.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

grtz,

gilberto

Men bedoelt dat het aantal aparte wooneenheden niet mag wijzigen. Dat wil zeggen dat er na de verbouwing geen twee zelfstandige  aparte adressen mogen ontstaan ipv één. Dat er mensen komen bijwonen is op zich geen probleem zolang iedereen dan wel op één en hetzefde bestaande adres gedomicilieerd blijft. 

1
Charel
Charel

Aan Charel,

Dus aangebouwd is niet hetzelfde als een uitbreiding van een bestaande ruimte in de woning.

Voorbeeld: een veranda die is aangebouwd aan de achtergevel van de woning,en gescheiden is door een deur in de achtergevel van de bungalow is niet gebonden aan de medewerking van een architect.

Maar van zo gauw er een opening of een gedeelte van de  achtergevel wordt afgebroken is de medewerking van een architect verplicht. 

Enfin zo versta ik het toch.

grtz,

gilberto

Zie mijn vorige opmerkingen. Het zal er vooral van afhangen hoe de verbinding tussen de aanbouw en de bestaande woning kan worden gemaakt en of die werken kunnen worden geinterpreteerd als werken die de stabiliteit van de woning kunnen veranderen. Maar als ik de teksten letterlijk interpreteer dan lijkt het me nog altijd niet zeker dat je een bouwvergunning zult moeten aanvragen maar dat een melding volstaat al dan niet met architect.

Allemaal vragen en opmerkingen die je met uw architect grondig zult moeten doornemen.

1
Charel
Charel

Gilberto,

Op het internet staat heel veel wat daarom nog geen waarheid is. 

Ik heb nog nooit gehoord van verplichte afmetingen voor een living, dat bestaat niet.

Een tweede living wil niet zeggen dat er dan twee aparte wooneenheden zijn. Bij twee aparte wooneenheden gaat het over een bestemmingswijziging waardoor je dan twee aparte woningen krijgt met twee verschillende adressen en dus twee verschillende huisnummers.

Ik weet niet of dat bij u de bedoeling is. Zo ja, dan moet je niet twijfelen dan heb je een bouwvergunning en architect nodig.

Een hellend dak of een plat dak, dat maakt geen verschil voor de kwaliteit of eventuele problemen, beiden kunnen goed of slecht gemaakt worden. Een plat dak zal wel veel eenvoudiger en goedkoper zijn.

1
Charel
Charel

Gilberto,

Aantal woongelegenheden of ook wooneenheden in een gebouw gaat altijd om zelfstandige delen voor aparte bewoningen zoals bijvoorbeeld meerdere appartementen in één gebouw

Die verschillende wooneenheden zijn dan ook niet met elkaar verbonden en hebben elk dus ook een aparte toegangsdeur, aparte huisnummer en aparte brievenbus.

Dat heeft niets te maken met twee of meerdere woonkamers of livings.

Daar ben ik dus wel zeker van.

1
kas
kas

Halleluja,

eindelijk na 7 bladzijden kom je tot het inzicht wat het verschil is tussen een vectorieel bestand van cadprogramma's en een archiefbestand zoals PDF bestanden

Als je dan nog even weet dat voor het transformeren van een pdf bestand naar een vectorieel bestand je moet beschikken over een A0plotter met scanfunctie en dat dit toestelletje toch een klein 100.000€ kost.

Dat de aankoop van professionele programma's zich situeren tussen de 10 tot 50.000€ met daarbovenop de jaarlijkse licentie kost van 3000-5000€ 

En voor de rest: Veel succes met je architect .

1
Charel
Charel

Gilberto, 

Vooraleer hier over door te redeneren zou je je toch eerst en vooral eens moeten informeren over het feit of je al dan niet een bouwvergunning nodig hebt. Een architect zou u dan zo je het wenst kunnen bijstaan met uw verbouwingen maar hoeft misschien in uw geval geen aanvraag met alle daarbij horende formaliteiten in te dienen.

Tot hier toe heb ik nog altijd niets gelezen dat er op zou duiden dat je een bouwvergunning dient aan te vragen en of dat met een architect zou moeten gebeuren.

Je bent je nu dus druk aan het maken voor iets wat misschien niet nodig is. Probeer dat eerst uit te klaren.

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Halleluja,

eindelijk na 7 bladzijden kom je tot het inzicht wat het verschil is tussen een vectorieel bestand van cadprogramma's en een archiefbestand zoals PDF bestanden  

Ja misschien dat jij ook 7 bladzijden nodig hebt voordat je begrijpt hoe een DAW Steinberg Cubase Elements 10,5 werkt. Daar heb je ook ervaring voor nodig om alle begrippen en mogelijkheden te leren kennen. Zoals een overdubbing maken in Windows Audacity en een audio song of midi song optimaliseren met effects,equalizer enz...

Als je dan nog even weet dat voor het transformeren van een pdf bestand naar een vectorieel bestand je moet beschikken over een A0plotter met scanfunctie en dat dit toestelletje toch een klein 100.000€ kost.

https://plotterwinkel.be/online/hp-designjet-z9-dual-roll-44-inch-postscript-with-vertical-trimmer/https://plotterwinkel.be/online/.be/online/hp-designjet-z9-24-inch-postscript/

HP Designjet Z9+ 44 inch postscript

€4.525,00 excl. btw

€5.475,25 incl. btw

Dat de aankoop van professionele programma's zich situeren tussen de 10 tot 50.000€ met daarbovenop de jaarlijkse licentie kost van 3000-5000€ 

Dit geldt voor grote bedrijven in de druk-en reclamewereld waar deze sommen normaal zijn.

De standaard architect stelt zich tevreden met de minder dure exemplaren zoals hierboven aangegeven.

Vermits de moderne architect nu Autodesk AutoCAD  zoals Architecture toolset 2023 kostprijs licentie voor 36/m ongeveer €5650  gebruikt, om digitale pdf bestanden te converteren en te bewerken als vector bestand, zal hij deze meerkost ook verrekenen in de offerte prijs voor de bouwheer. Daar twijfel ik niet aan! 

Ik heb Librecad open source gratis gedownload.

https://www.hoekman-rvs.nl/gratis-cad-programma-2d-tekenpakket-dxf-en-dwg

LibreCAD

Gratis 2D CAD software, geschikt voor het lezen, aanpassen en wegschrijven van DXF-bestanden, bestaand uit snijcontouren en graveringen. LibreCAD is een open source platform geschikt voor Windows, Apple en Linux

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/77834/gil-hpdesignjetz944inchpostscript1jpg-voor-kas-27-juli-2022.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6336f7440742a3899a65c522921424de
1
kas
kas

Moest ge nu uw relaas over de SCANPLOTTER A0 gehad hebben.

Alle reacties

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Bedankt.

Dat zijn beide nieuwe voorstellen die ik met de schrijnwerker zal bespreken. Hij kan het best oordelen wanneer hij ter plaatse is en de bestaande ruimte kan inspekteren.

Nog een vraagje.

Achter de achtergevel van de woning waar de uitbreiding moet komen van de bestaande slaapkamer,

ligt een vierkante uitgemetselde put toegang naar de kruipkelder.

Hoe kan deze toegang worden gesloten en dicht gemaakt zodat de uitbreiding daar over kan worden gemaakt?

Grtz,

gilberto

Tenzij er nog een andere toegang is tot de kruipkelder zou ik die toegang zeker niet afsluiten.

Drie mogelijkheden die ik zie:

1) je voorziet elders een nieuwe toegang

2) je verlengt deze toegang tot die opnieuw aan de buitenkant van de uitbreiding zit, bijvoorbeeld naar links toe.

3) je voorziet een luchtdicht afgesloten toegangsdeksel in de nieuw te bouwen ruimte ter vervanging van het huidige deksel.

Hoe je het huidige gat dichtmaakt, als je dat toch zou willen doen, hangt af van hoe de nieuwe vloeropbouw gaat gemaakt worden. 

In het geval daar bijvoorbeeld een betonnen vloerplaat gaat gestort worden dan leg je bovenop dit gat een stevige plaat (verloren bekisting) waar de betonnen vloerplaat overheen gegoten wordt.

Enfin, uw aannemer en/of architect weet hier wel raad mee.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Bedankt.

Het zijn verschillende mogelijkheden die kunnen worden toegepast op een goede manier.

Ik kan nu de aannemer inlichten over de voorbeelden die je me hebt gegeven,want ik persoonlijk ken daar niets van.

Grts,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Charel,

Een doordenkertje.

Zie wat de architect schreef:

Geachte,

U beschikt dus over alle plannen van uw woning; Maar zijn deze digitaal?

Ik denk het niet.

ER kan alleen nog maal digitaal een bouwaanvraag ingediend worden; Papierwerk is verdwenen.

Dit betekend dus dat dit allemaal moet getekend worden in Autocad of analoog.

U vergeet dit werk dus.

Indien u over bestaande digitale plannen beschikt valt inderdaad deze 1.450€ (raming) weg.

Indien niet:

Bestaande toestand digitaal: 1.450€ max.

Opmaak nieuwe aanvraag = 1.800€ max.

Ik heb de architect ingelicht dat ik het bestaande plan nog heb.

Hij vraagt daarop of deze digitaal zijn en hij denkt van niet. Dat is goed gedacht van hem.

Hij licht me in dat er alleen nog maar digitale plannen kunnen worden ingediend op het Omgevingsloket.

Tot hiertoe is alles correct.

Maar.... dan schrijft hij: Dit betekend dus dat dit allemaal moet getekend worden in Autocad of analoog.

U vergeet dit werk dus.

Dat begrijp ik niet. Hij bedoelt dus dat  het bestaande plan opnieuw moet worden hertekend in autocad of analoog omdat het niet digitaal is. 

En dan schrijft hij: Indien u over bestaande digitale plannen beschikt valt inderdaad deze 1.450€ (raming) weg.

Hij schrijf took nog:Indien er geen plannen zijn, dient er opgemeten te worden; scheelt gauw 1000 €.

Wat betekent dit precies: digitaal overgenomen worden?

Sorry maar ik ben een leek in deze materie.

In zijn portfolio op het internet staat dat hij 35 jaar ervaring heeft.

Als hij zoveel jaren ervaring heeft waarom licht hij me dan niet in dat mijn bestaande plan in een copycenter kan worden gescand, en dus in een bestand worden opgeslagen zoda thet digitaal wordt?

-------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb bericht gekregen van het copycenter <frederic@printenco.be>.

Mijn vraag was:

Plankopie / planafdruk / digitaliseren

Geachte,

Ik heb een plan dat ik wil laten digitaliseren voor de architect.(Lengte 1310mm en breedte 655 mm.

Is het mogelijk om dit plan te digitaliseren en wat is de kostprijs hiervan?

Dank bij voorbaat.

Mvg,

Gilbert

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Het antwoord van het copycenter Print&Co is:

Beste,

Dit is zeker mogelijk ! De kostprijs hiervoor bedraagt 5,00€.

Met vriendelijke groeten,

Frederic Droesbeke

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus voor 5 euro kan ik mijn bestaande plan digitaal laten maken.

Ik heb ook de dienst Huisvesting van het stadhuis gecontacteerd en deze hebben me een formulier "Openbaarheid van Bestuur" opgestuurd.

Ze hebben me ingelicht dat er op het stadhuis een copy van mijn plan is gearchiveerd, en dat na het terugzenden van het  ingevulde formulier het digitale plan per e-mail naar mij wordt opgestuurd.

Dit zijn dus twee mogelijkheden om mijn bestaande plan digitaal te laten maken.

Waarom licht de architect mij hier niet van in?

Hij schrijft wel als ik een digitaal plan heb de €1450 niet meer worden aangerekend.

Ik begrijp er niets van.

Rekend hij op mijn onwetendheid zodat ik denk dat hij opnieuw mijn bestaande plan moet tekenen in autocad of analoog? En dat ik niet weet hoe ik het bestaande plan kan laten digitaliseren?

Wat denkt u hierover?

grtz,

gilberto

0
Feter
Feter
3 jaren geleden

Maak hier een nieuw topic van

Laatste bericht verwijderen. En dat in een nieuw topic zetten. Krijg je misschien betere reactie op je topic, want dit gaat niet meer over de lengte van de trap.

Dan zal iemand met verstand van zaken eerder reageren op je vraag over je architect 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Ik denk dat hier sprake is van een ernstig misverstand.

Je kan dit enkel maar uitklaren in een gesprek met de architect.

0
kas
kas
3 jaren geleden

Een getekend plan digitaliseren voor op computer en dit voor autocad, vectorworks, robodraw, helixcad, designer, coreldraw of andere TEKENPROGRAMMA's is niet hetzelfde als naar een copycenter gaan en daar vragen voor digitalisering naar computer.

Autocad en in andere tekenprogramma's wordt het plan vectorieel ingebracht ( je tekent als het ware de bestaande toestand weer uit ) Het grote voordeel hiervan is dat je deze digitale plannen kunt aanpassen, wijzigen of veranderingen kunt aanbrengen.

Bij copycenter of gemeente krijg je een kopie van je plan maar dan digitaal en dit plan is onbewerkbaar. Je kan daar dus geen metingen automatisch mee laten doen,je kan geen veranderingen doorvoeren en je moet ook rekening houden dat met het kopieren er schaalverbastering kan optreden. 1cm op plan in werkelijkheid 50 cm kan met een digitale kopij als je dit herafdrukt of afplot een meting geven dat 1 cm op plan ( afdruk) mee geeft dat dit GEEN 50 cm is.

Om een plan digitaal in een tekenprogramma over te zetten zo dat dit verder bewerkbaar en bruibaar is , moet je dit lijn vor lijn hertekenen.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Bij copycenter of gemeente krijg je een kopie van je plan maar dan digitaal en dit plan is onbewerkbaar. Je kan daar dus geen metingen automatisch mee laten doen,je kan geen veranderingen doorvoeren en je moet ook rekening houden dat met het kopieren er schaalverbastering kan optreden. 1cm op plan in werkelijkheid 50 cm kan met een digitale kopij als je dit herafdrukt of afplot een meting geven dat 1 cm op plan ( afdruk) mee geeft dat dit GEEN 50 cm is.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor de technische uitleg .

Ik heb aan het Omgevingsloket gevraagd of de foto's van het plan die ik zelf heb gemaakt kunnen worden ingediend, en geldig zijn voor de aanvraag van een vergunning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zie antwoord:

We hebben je melding met nummer M2207 0383 kunnen afhandelen.

Bekijk je melding via onderstaande knop.

Onze reactie:

Beste,

U mag foto's van het plan indienen in het omgevingsloket als plan van de bestaande toestand.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En blijkbaar heerst er hier een misverstand over het bestaande plan en het nieuwe plan, dat moet worden getekend voor de uitbreiding van de gelijkvloerse slaapkamer aan de achtergevel van de bungalow.

Zoals u kunt lezen in het antwoord van het Omgevingsloket(ferale stedebouw)is het voldoende dat je afzonderlijke foto's van het bestaande plan intekend.

Hetzelfde geld voor een papieren plan dat werd gedigitaliseerd.

Dus de eerste raming van €1450 is niet nodig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De tweede raming €1800 is wel nodig en moet met autocad of een ander tekenprogramma worden uitgetekend voor de nieuwe bouwwerken die er zullen plaats vinden. 

Ik weet niet of je reeds een nieuw project voor het Omgevingsloket hebt ingevuld, en de gegevens en mogelijkheden kent die in dit project aan bod komen. Dit nieuwe project heb ik ingevuld, alleen het addendum B26 van de architect voor de gegevens en het nieuwe plan ontbreken nog.

grts,

gilberto

0
kas
kas
3 jaren geleden

En hoe ga de architect een fotokopie of een pdf plan gebruiken in zijn uitwerking van de aanpassingen die JIJ vraagt?

Die fotokopy of pdf van de gemeente kan hij alleen maar gebruiken in de verbouwingsplannen als hij deze overtekent.

of hij zou moeten werken met een HP plotscanner die de scan ( of fotokopie) vectorieel kan vertalen naar een tekenprogramma )

Maar dan zit je wel met een rekening die wat meer ga zijn dan een fotoke.

Een tekenprogramma is een computerprogramma waarbij de tekeningen kunnen bewerkt worden voor aanpassingen, wijzigingen of meetstaten.

Een kopie programma is een programma die datagegevens ( zoals papieren bouwplannen) digitaliseerd maar die NIET bewerkbaar zijn.

Bij de bouwaanvraag dien je plannen van de bestaande toestand in te dienen maar ook de plannen met de wijzigingen op vermeld . Het is duidelijk dat de wijzigingen of verbouwingen of aanbouwplannen MOETEN gebaseerd worden op de bestaande toestand.

Je maakt de ernstige vergissing tussen wat de gemeente nodig heeft voor de aanvraag en wat de archtiect nodig heeft om zijn werk naar behoren te doen.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Die fotokopy of pdf van de gemeente kan hij alleen maar gebruiken in de verbouwingsplannen als hij deze overtekent.

Dat klopt.

Maar kunt u me uitleggen waarvoor de €1800 wordt aangerekend? 

Want daar zit het beperkte toezicht niet inbegrepen,noch meetstaaf en bestek? en nog andere kosten zoals verzekering enz.

Hij schrijft over autocad of analoog. Dus op één van beide manieren kan hij het huidige plan tekenen of copiëren en de nieuwe uitbreiding erbij tekenen.

Maar het is niet zijn werk maar de wijze waarop hij naar mij schrijft die me in verwarring brengt.

Hij start met de vraag of ik nog het plan of plannen van mijn woning bezet?

Dat is correct.

Ik antwoord ja.

Dan schrijft hij:is het plan of zijn de plannen digitaal?

Ik denk van niet.

Hij heeft geen enkele suggestie hoe ik een plan kan laten digitaliseren.

Waarom?

Daarop schrijft hij dat een papieren plan niet meer wordt toegelaten.

Heb je geen digitaal plan dan is de som €1450.

Heb je wel een digitaal plan dan vervallen deze kosten.

Heb je geen digitaal plan dan is de totale raming €1450 +€1800 = €3250.

Dus de €1450 staat voor het ontbreken van een bestaand papieren of -digitaal plan bij de bouwheer.

Vermits ik een digitaal pdf bestand heb van mijn bestaand plan, kan hij dit indienen bij het Omgevingsloket voor de aanvraag van een bouwvergunning.

Nu blijft er nog de vraag waarvoor de €1800 wordt geraamd ?

Ik denk dat dit bedoelt is voor het geen jij hier neerpent, en hij de plantekening opnieuw moet tekenen met de autocad of analoog.

En misschien het beperkte toezicht.

Een tekenprogramma is een computerprogramma waarbij de tekeningen kunnen bewerkt worden voor aanpassingen, wijzigingen of meetstaten.

Je bedoelt dus de autocad.Maar dat staat niet vast,want hij schrijft in zijn antwoord dat het autocad of analoog kan worden getekend.

Blijkbaar heb je de keuze om te zeggen welke methode je verkiest.

Een kopie programma is een programma die datagegevens ( zoals papieren bouwplannen) digitaliseerd maar die NIET bewerkbaar zijn.

Nogmaals ik weet niet of hij zal werken met een autocad dus zodat er wijzigingen kunnen worden aangebracht of hij analoog zal werken?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar dit is dan wel in de ramingsprijs van €1800 inbegrepen.

Bij de bouwaanvraag dien je plannen van de bestaande toestand in te dienen maar ook de plannen met de wijzigingen op vermeld . Het is duidelijk dat de wijzigingen of verbouwingen of aanbouwplannen MOETEN gebaseerd worden op de bestaande toestand.

Daarvoor zal de prijsopgave (raming) van €1800 zijn aangeduid.

De opmaak van de nieuwe aanvraag vraagt doorgaans 16 à 20 Hr werk (tekeningen & formulieren)=                   20x80Hr=            1.600€

Het indienen van het dossier vraagt doorgaans 2Hr;                                                                                                                    2x 100€ =             200€

Kunt u mij inlichten waar uit deze nieuwe aanvraag bestaat?

Wat wordt er tussen de haakjes bedoelt met tekeningen & formulieren ?

Als deskundige kunt u volgens mij wel antwoorden op deze vraag.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Zie antwoorden federaal Omgevingsloket:

Je maakt de ernstige vergissing tussen wat de gemeente nodig heeft voor de aanvraag en wat de archtiect nodig heeft om zijn werk naar behoren te doen.

Neen, ik maak die ernstige vergissing niet, maar jij zelf maakt een foutief inzicht tussen de geldende regels van het Omgevingsloket en de taak van de architect.

De architect moet zich ook schikken naar de voorwaarden en verplichtingen die door het Omgevingsloket wettelijk is opgelegd.

Vermits je geen enkel reactie hebt gegeven op hetgeen ik schreef over een nieuw project dat ik heb aangemaakt, en enkel nog het addendum B26 van de architect ontbreekt, besef ik dat je geen kennis hebt van de werking van het federaal Omgevingsloket.

Als het Omgevingsloket tevreden is met foto's of een digitaal plan van het oude papieren plan,verkregen van de dienst Huisvesting van het stadhuis, dan heeft de architect hier geen enkele inspraak meer in.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Over de raming van €1800 heb ik geen opmerkingen.

De opmaak van de nieuwe aanvraag vraagt doorgaans 16 à 20 Hr werk (tekeningen & formulieren)=                   20x80Hr=            1.600€

Het indienen van het dossier vraagt doorgaans 2Hr;                                                                                                                    2x 100€ =             200€

Kunt u mij inlichten waar uit deze nieuwe aanvraag bestaat?

Wat wordt er tussen de haakjes bedoelt met tekeningen & formulieren ?

Als deskundige kunt u volgens mij wel antwoorden op deze vraag.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Zie antwoorden federaal Omgevingsloket:

We hebben je melding met nummer M2207 0768 kunnen afhandelen.

Bekijk je melding via onderstaande knop.

Onze reactie:

Beste,

U architect mag het bestaande plan indienen, dit moet niet opnieuw getekend worden.

Goed gelezen!!!!!!!!!

Onze reactie:

Beste,

Indien u verplicht dient samen te werken met een architect dan dient de architect ook de aanvraag te doen.

Het is toegestaan om de gescande plannen toe te voegen op het omgevingsloket

Goed gelezen!!!!!!!!!!!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste,

Het is niet verplicht om een meetstaaf en bestek door de architect te laten opmaken.

Goed gelezen!!!!!!!!

Dat klopt.

Maar kunt u me uitleggen waarvoor de €1800 wordt aangerekend? 

Want daar zit het beperkte toezicht niet inbegrepen en nog andere kosten zoals verzekering enz.

Hij schrijft overautocad of analoog. Dus op één van beide manieren kan hij het huidige plan tekenen of copiëren,en de nieuwe uitbreiding erbij tekenen.

Nogmaals ik weet niet of hij zal werken met een autocad dus zodat er wijzigingen kunnen worden aangebracht of hij analoog zal werken?

Daarvoor zal de prijsopgave (raming) van €1800 zijn aangeduid.

Neen, ik maak die ernstige vergissing niet, maar jij zelf maakt een foutief inzicht tussen de geldende regels van het Omgevingsloket en de taak van de archtect.

De architect moet zich ook schikken naar de voorwaarden en verplichtingen? die door het Omgevingsloket wettelijk is opgelegd.

Vermits je geen enkel reactie hebt gegeven op hetgeen ik schreef over een nieuw project dat ik heb aangemaakt, en enkel nog het addendum B26 van de architect ontbreekt, besef ik dat je  totaaal geen kennis hebt van de werking van het federaal Omgevingsloket.

Als het Omgevingsloket tevreden is met foto's of een digitaal plan van het oude papieren plan,verkregen van de dienst Huisvesting van het stadhuis, dan heeft de architect hier geen enkele inspraak meer in.

grtz,

gilberto

0
kas
kas
3 jaren geleden

Kun je je vragen kort bondig en to the point weergeven !?

Een bestaande toestand van de bebouwing in pdf of jpg ( dus ingescant of foto) is voor de gemeente voldoende als bestaande toestand.

Voor de architect echter die aan de hand van de bestaande toestand zijn ontwerp en verbouwingen moet uittekenen, is  PDf of jpg NIET voldoende ! 

Een pdf of jpg is niet vectorieel. Met andere woorden als je bv je trap wil intekenen en daardoor moet er een deur of muur gewijzigd worden kan dit niet met pdf of jpg file maar moet dit met een tekenprogramma gebeuren. Om dit dus te kunnen uitwerken MOET de architect de bestaande plannen gaan ' verwerken ' naar vectoriele bouwplannen waar hij op kan werken. Deze uren worden geraamd op die 1400 of 1800€.

Toezicht , meetstaten , bestekken opstellen, werfcontroles, werfverslagen opvolgen en controle van offertes .... (niet beperkend in opsomming ) zijn NIET inbegrepen in jouw offerte.

Autocad of analoog: ik heb je een opsomming gegeven van mogelijk tekenprogramma's die bestaan.

Het is niet aan u om te bepalen of te eisen in welk bewerkbaar tekenprogramma de architect moet werken.

Meer nog je zal zelf geen bewerkbare versie krijgen maar wel een digitale versie waar jij niets in kunt veranderen.

Je hebt enkel een plan in afdruk, dit wil je via kopijcenter gaan digitaliseren aan 5 €: vraag aan het copycenter of je dan deze digitale versie kunt bewerken , het antwoord zal NEE zijn. IDem voor de gemeente met hun kopy.

U vertrekt dat een plan digitaal is als het op de computer staat . Dat is hetzelfde als een fysiek archief waar plannen op papier liggen. Je kan zo'n plan niet hertekenen wel overtekenen.

Het overnemen van je papieren plan naar een bewerkbaar digitaal op computer plan is dus wat de archtiect bedoelt met digitaliseren, niet het archieveren (of fotokopy ) van een plan in pdf.

Je nieuwe aanvraag zal alle verbouwingen bevatten waartoe jij opdracht geeft.

Zo'n dossier is normaal een funderingsplan met leidingen en regentoets, gelijkvloers, verdiepingen, zijzichten en inplantingsplan. Hier zullen ook de zichtfoto's zijn op aangeduid. Formulieren; er zal moetne nagegaan worden wat de verkavelingsvergunning zegt, wat de totale oppervlaktes zijn van de uitbreiding, of het perceel voldoet aan de watertoets en welke bouwmaterialen er worden gebruikt. Opgelet : deze opsomming is algemeen en kan per project verschillen.

Tsja sorry maar als je niet begrijpt dat een architect met een kopy weinig verder kan, dan is dit niet mijn fout maar het gebrek aan jouw kennis in deze materie. Vandaar dat ik schrijf dat wat een gemeente nodig heeft voor de aanvraag anders is dan wat de archtiect nodig heeft voor zijn werk te kunnen doen. Tekenen op computer dus.

Het getuigt van weinig respect en een vooringenomenheid dat je schrijft dat ik de regels niet zou kennen van het omgevingsloket. Als ontwerper /deskundige neem ik je dit zeer kwalijk. 

Het is de taak juist van de architect om het ontwerpdossier klaar te maken voor de omgevingsvergunning. DIT IS VERDOMME ZIJN TAAK EN HOORT TOT ZIJN VERANTWOORDELIJKHEID. 

Maar om dit te kunnen doen met hij wel kunnen verder tekenen .

Als jij dus verbouwingen en een aanbouw wil realiseren aan je bestaande woning dan kom je er niet met wat foto's en een digitaal plan van een papieren ontwerp !!! Je zal de oplijsting van hierboven moeten aanreiken. 

Ik hoop dat je de weergave van je volgend gesprek met je opdracht hier plaatst.

Succes

Vraag gratis offertes aan voor nieuwe binnendeuren

Vraag gratis offertes aan voor nieuwe binnendeuren

Een prachtige afwerking begint met de juiste deuren. Laat jouw binnendeuren plaatsen door ervaren specialisten. Vraag gratis offertes aan en ontdek jouw mogelijkheden!

Offertes aanvragen
Trap plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Trap plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van ervaren vakmensen en ontdek de mogelijkheden.

Offertes aanvragen

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Binnendeuren maken je interieur af: uit deze types kan je kiezen

Binnendeuren maken je interieur af: uit deze types kan je kiezen

Ga je voor een draai-, pivot- of schuifdeur? We zetten de voor- en nadelen van de verschillende types binnendeuren op een rij.

Lees meer

Levenslang thuis wonen: een lift op maat van je woning

Levenslang thuis wonen: een lift op maat van je woning

Met een lift kan je de hoogtes aan de voordeur, naar de verdieping(en) of de kelder overwinnen. Ontdek de verschillende liftoplosingen.

Lees meer

Hoe kies je de juiste trap voor jouw woning?

Hoe kies je de juiste trap voor jouw woning?

Vind de ideale trap voor jouw woning. Lees alles over soorten, materialen en hoe je je trap functioneel en stijlvol integreert in je interieur.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag