73

Lengte beukentrap naar de zolder

gilberto
gilberto
#Deuren en trappen · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Wij willen een rechte(steek) beukentrap plaatsen naar de zolder.

De trap komt langs de muur van een tussenruimte met de nieuwe living.

De hoogte bedraagte 2,74m. De breedte van de trap is 70 tot 90 cm.

De breedte van de kamer is 2,60m .

Hoe ver komt de  beukentrap vanaf de zolder opening tot beneden in de tussenruimte?

Grtz,

gilberto

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Die vraag kan je toch aan je architect vragen???

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Een trap die een hoogte van 2,74 moet overbruggen zal minstens 13 tredes moeten tellen met een hoogte van 20 cm (de optrede) . Een trede moet minimaal  26 cm plat vlak hebben (de aantrede).

De ganse trap heeft dus al een plaatslengte van 2,86 m nodig. Voeg daarbij nog minimaal 0,5 m bij als vertrekbasis aan de voet van de trap en je komt op een benodigde lengte van 3,36 meter terwijl je maar over 2,60 m beschikt.

Zelfs door onderaan de trap 90 ° te laten draaien ga je er nog niet komen.

Volgens mij is het enige veilige alternatief een draaitrap rond een spil.

1
Charel
Charel

Gilberto, mijn excuses, ik heb inderdaad een rekenfout gemaakt.

In de veronderstelling dat je de tredes 26 cm diep zou maken (mag iets minder of iets meer) dan krijg je inderdaad 3,38 meter.

Er is dan gerekend met een optrede (verticaal deel trede) van 21 cm wat aan de hoge kant is. Indien je plaats genoeg hebt kan je beter iets lagere optredes nemen zodat je dan bijvoorbeeld 14 of 15 tredes kunt krijgen. Met elke trede meer heb je ook weer 26 cm meer plaats nodig zoals je met elke trede minder dan weer 26 cm minder plaats nodig hebt.

1
Charel
Charel

Gilberto, iets is me nog onduidelijk.

Je spreekt van drie deuren terwijl ik er 4 zie. Wellicht wordt de rechtse verplaatst en moeten er dan vier worden dichtgeletseld of blijft de deur op de kop van de gang bestaan ?

Begint de onderkant van de trap vanaf die verplaatse deur of vanaf de deur op de kop van de gang ? In het laatste geval zou de trap dus boven de verplaatste deur nog wat verder kunnen doorlopen om zo enkele tredes te winnen.

Ik veronderstel echter dat de trap onderaan start aan de verplaatste deur om zo naar achter toe (op de foto) omhoog te gaan. In dat geval kan je wellicht nog minstens de bovenste trede laten vallen boven op de kopmuur van de gang om zo iets aan lengte te winnen.

Sowieso zal de lengte nog te beperkt zijn om een comfortabele normale binnenhuistrap te voorzien.

Je kan wel een open trap (zonder stootborden) plaatsen waarbij de aantredes zo ongeveer 17 cm breed kunnen zijn en de optredes zo ongeveer 20 cm hoog.

Het kan dus.

1
Charel
Charel

Een trap zonder stootborden (open trap) kan je wel nog achteraan dicht maken door aan de onderkant van de trapbomen (zijkanten trap) één of andere beplating aan te brengen. Op die manier kijk je er niet los door en kan je de achterliggende ruimte onder de trap bijvoorbeeld nog als bergruimte gebruiken.

Het voornaamste bij een trap met relatief smalle tredes is dat uw voet nog wat kan doorsteken en dat er dus liefst geen stootbord in de weg zit.

Je hoeft met uw trap geen rekening te houden met gemak van de schrijnwerker, die zijn wel andere toestanden gewoon, soms moeten ze alles via een gewone ladder op en neer brengen en dat gaat ook. Neen, je moet dat doen voor uw eigen gemak.

Trouwens, met open aantredes van 17 cm plus een aantal cm doorsteek onder de volgende trede plus nog wat open doorsteek door het ontbreken van een stootbord kan je alsnog bij het opstijgen een voetruimte van zowat 25 cm overhouden.

Ik zou nooit een trap naar bijkomende slaapkamers laten vertrekken in een reeds bestaande slaapkamer die hierdoor dan zou worden gedegradeerd tot doorloopruimte. Wie kan daar nog rustig slapen terwijl er regelmatig anderen kunnen passeren ?

Probeer die trap maar zo efficient mogelijk in de gang te plaatsen.

1
Feter
Feter

Toen ik in een e-mailbericht naar hem vroeg of de eerste kennismaking gratis was, kreeg ik de volgende dag reeds een antwoord dat dit inderdaad  vrijblijvend en gratis is. Nu niet meer.

Wat denk jij hierover?

Grtz,

gilberto

Geen antwoord is eigenlijk "ook" een antwoord, het lijkt mij dat hij er geen zin in heeft. Dus vraag aan Meerdere architecten een offerte 

1
Charel
Charel

Feter heeft gelijk, offerte vragen bij een andere architect, liefst ene met goede referenties.

Als het klikt met die architect en je komt een aanvaardbare prijs overeen dan kan je samen met hem een totaalvisie ontwikkelen over wat je verlangt en waarom. Hierop kan het definitieve plan dan worden gemaakt.

Nu loop je in je eentje het gevaar dat je telkens van idee moet veranderen en op het laatst nog blijft twijfelen aan de juiste aanpak.

1
Feter
Feter

Ons perceel is een verkaveling en in het verordende stedenbouwkundige voorschrift +grafisch plan staat geschreven:  De bouwdiepte op de verdieping mag max 12m bedragen.

Wat betekent dit precies?

Grtz,

gilberto

Dat afstand van de voorgevel t/m de achtergevel maximaal 12 meter mag zijn

1
Charel
Charel

Gilberto,

Voor zover ik het goed begrepen heb gaat het voor een deel over werken in de woning die niet vergunningsplichtig zijn. Daar moet je dus niets voor doen, je hoeft het zelfs niet te melden. Je hebt hiervoor ook geen architectenplan nodig, een paar eenvoudige zelf gemaakte schetsen voor eigen gebruik kunnen volstaan.

Voor een ander deel gaat het over een aanbouw van ongeveer 20 m² waarvoor je wellicht ook geen bouwvergunning, met de bijhorende plannen en documenten, moet aanvragen. Wellicht kan een melding hier volstaan.

Nodig of niet, verplicht of niet verplicht, een architect hierbij betrekken is voor u zeker een goed idee, echter die rompslomp van officiele plannen, documenten en aanvragen is daarbij wellicht allemaal niet nodig waardoor je een boel onnodige kosten kunt laten wegvallen.

Als ik u was zou ik voor mezelf een paar ruwe tekeningetjes maken met daarop de maten en oppervlaktes en hiermee naar de dienst ruimtelijke ordening van uw gemeente stappen met de vraag op welke manier je dit werk kunt of moogt aanvatten. Of dat werk dus vergunningsplichtig, meldingsplichtig of totaal vrijgesteld van vergunning is.

Met het antwoord dat je daar krijgt kan je vervolgens de architect contacteren om hem eventueel een beperkte opdracht te geven met veel minder romplomp en kosten dan bij een normale volledige opdracht met vergunningsplicht.

POWERED

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks.

Een bestaande toestand van de bebouwing in pdf of jpg ( dus ingescant of foto) is voor de gemeente voldoende als bestaande toestand.

Voor de architect echter die aan de hand van de bestaande toestand zijn ontwerp en verbouwingen moet uittekenen, is  PDf of jpg NIET voldoende ! 

Dus de architect kan het digitale bestaande plan niet in zijn computer tekenprogramma invoegen en bewerken?

Raar. Digitale tekstbestanden,afbeeldingen kun je invoeren of inladen in een computerprogramma zoals Microsoft Word of Microsoft Works en opnieuw bewerken.

Zoals muziekbetanden mp3 en wav in muziekprogramma's zoals Steinberg Cubase 12  of Windows Audacity.

En het Windows programma Paint en 3 dimensioneel Paint heeft ook mogelijkheden om foto's of bestaande plantekeningen(weliswaar op kleine schaal) in te laden en bewerken. 

Een pdf of jpg is niet vectorieel. Met andere woorden als je bv je trap wil intekenen en daardoor moet er een deur of muur gewijzigd worden kan dit niet met pdf of jpg file maar moet dit met een tekenprogramma gebeuren. Om dit dus te kunnen uitwerken MOET de architect de bestaande plannen gaan ' verwerken ' naar vectoriele bouwplannen waar hij op kan werken. Deze uren worden geraamd op die 1400 of 1800€.

Dit is dan de tweede raming van de architect aan de prijsopgave van €1800.

En vermits een architect met 35 jaar ervaring de hoogste prijsopgave mag aanbieden, is de som van €1800 vermeld in zijn raming.

Toezicht , meetstaten , bestekken opstellen, werfcontroles, werfverslagen opvolgen en controle van offertes .... (niet beperkend in opsomming ) zijn NIET inbegrepen in jouw offerte.

Dat is correct.

Dat is ook niet VERPLICHT.

Autocad of analoog: ik heb je een opsomming gegeven van mogelijk tekenprogramma's die bestaan.

Het is niet aan u om te bepalen of te eisen in welk bewerkbaar tekenprogramma de architect moet werken.

Dat doe ik ook niet. Ik bedoel alleen dat hij geen TWEEMAAL  met de autocad een plan moet maken.

Dus een digitaal plan van het bestaande plan en daarna nog een tweede digitaal plan  met de uitbreiding, die moet gebeuren op het gelijkvloerse langs de achtergevel van de bungalow.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meer nog je zal zelf geen bewerkbare versie krijgen maar wel een digitale versie waar jij niets in kunt veranderen.

Dit hoeft niet, omdat het omgevingsloket tevreden is  met een digitaal plan van de bestaande toestand. 

Je hebt enkel een plan in afdruk, dit wil je via kopijcenter gaan digitaliseren aan 5 €: vraag aan het copycenter of je dan deze digitale versie kunt bewerken , het antwoord zal NEE zijn. IDem voor de gemeente met hun kopy.

______________________________________________________________________________Dat is heel juist.

Alleen begrijp jij nog altijd niet dat dit digitale  plan met de bestaande toestand ALLEEN  is  bedoeld en wordt gevraagd door het omgevingsloket.

En NIET voor de architect.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

De architect zal het wel nodig hebben voor de juiste afmetingen en inplanting en doorsnede,

maar hij moet wel zelf een volledig nieuw plan ontwerpen met de nieuwe verbouwing in autocad.

Tsja sorry maar als je niet begrijpt dat een architect met een kopy weinig verder kan, dan is dit niet mijn fout maar het gebrek aan jouw kennis in deze materie. Vandaar dat ik schrijf dat wat een gemeente nodig heeft voor de aanvraag anders is dan wat de archtiect nodig heeft voor zijn werk te kunnen doen. Tekenen op computer dus.

Sorry maar je zit op een volledig dwaalspoor over mijn kennis in deze materie. Dit is natuurlijk  te wijten doordat de geschreven en gevraagde gegevens niet altijd door jou goed worden begrepen.

Ik hoop dat je stilaan de situatie beter begint te verstaan en begrijpen na dit antwoord.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het getuigt van weinig respect en een vooringenomenheid dat je schrijft dat ik de regels niet zou kennen van het omgevingsloket. Als ontwerper /deskundige neem ik je dit zeer kwalijk.

Het korte lontje is weer ontstoken.  Ik kan alleen maar vaststellen dat je geen reactie of antwoord heeft op mijn vragen, wat het maken van een nieuw digitaal project  in zich houdt en over het addentum B26 van de architect. Daar blijf je muisstil over.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is de taak juist van de architect om het ontwerpdossier klaar te maken voor de omgevingsvergunning. DIT IS VERDOMME ZIJN TAAK EN HOORT TOT ZIJN VERANTWOORDELIJKHEID. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat zal ik in geen geval betwijfelen. 

Als jij dus verbouwingen en een aanbouw wil realiseren aan je bestaande woning dan kom je er niet met wat foto's en een digitaal plan van een papieren ontwerp !!! Je zal de oplijsting van hierboven moeten aanreiken. 

Dit beaam ik ook en ik hoop dat je nu een beter inzicht zal hebben hoe de vork in de steel zit.

grtz,

gilberto

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Mijn excuses,

ik heb , uit mijn dagdagelijkse ervaring met ontwerpers: zowel bouw, binnenhuis als tuin en met mijn contacten met de overheid , je proberen wegwijs te maken in onder andere : bewerkbare digitale plannen die vectorieel worden opgebouwd en kopys die digitaal zijn maar niet bewerkbaar.

Ik ben na 2 bladzijden daar nog steeds niet in geslaagd.

Ik hoop dat de aangesproken architecten je daar beter in kunnen verder helpen.

Oja

en het addendum B26 heeft niets te maken met het indienen van de plannen bestaande toestand , nieuwe toestand en zo meer maar wel met de verantwoording die je schriftelijk overhandigd en dit is zeker van belang als je afwijkt van de geldige verkavelingsvergunningen. Je architect zal wel weten of het de 26a of de 26c zal worden.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Algemene regels over vrijstelling en melding (Vlaams niveau)Melding

kan voor de aanbouw van bijgebouwen aan de woning zoals een veranda, een terrasoverkapping, een carport tegen de zijgevel, een annex met bijkeuken of  een KLEINE GELIJKVLOERSE UITBREIDING de vergunningsplicht onder voorwaarden vervangen worden door een .

Tot zover deze quote uit de richtlijnen van de Vlaamse Overheid. 

Enkele aandachtspunten heb ik in hoofdletters geplaatst.

Het belangrijkste is: INFORMEER U BIJ DE GEMEENTE , EERDER DAN OP DIT FORUM, want je ziet dat de meningen hier blijkbaar uiteenlopend zijn.

1
kas
kas

U moet hiervoor niet roepen

Op het moment dat er aan de stabiliteit van de woning wordt geraakt om de aanbouw te integreren met de woning (uitbreiding van de woning en dus niet aanbouw aan de woning) is een vergunning met architect verplicht.

Lees je quote helemaal in plaats van weerom selectief te quoten.

1
Charel
Charel

De man zou dan wel moeten weten waarover het gaat, (gedeeltelijke) werken met vergunningsplicht, (gedeeltelijke) werken met enkel meldingsplicht...

Al kan men hieraan later bij meer duidelijkheid nog aanpassingen (verminderingen of vermeerderingen) doen.

Het is een aanbod om een prijsvoorstel te doen, ik zou dan ook niet weten waarom ik daar niet op in zou gaan. Lijkt het aanbod u interressant dan kan je het verder doorspreken bij een bezoek ter plaatse.

1
Charel
Charel

Dat is heel juist. 

Wanneer een uitbreiding zal gebeuren moet er rekening worden gehouden met de stabiliteit van het gebouw. Hiervoor is een architect vereist.

grtz,

gilberto

Dat klopt Gilberto. Maar wat ik al heel de tijd wil zeggen is dat een uitbreiding niet altijd wil zeggen dat er ook iets veranderd aan de stabiliteit.

Ik weet niet hoe het bij u gepland is maar laat mij een voorbeeld geven:

Stel dat die uitbreiding kan verbonden worden met de rest van de woning via een bestaande gevelopening en dat er dus geen nieuwe opening met poutrel moet worden gemaakt dan wordt er dus niet aan de stabiliteit van de woning geraakt en hoeft er ook niets aan gewijzigd te worden.

1
kas
kas

U maakt een grapje ?

Heb ik reeds van mijn eerste bericht en volgende met hand en tand uitgelegd.

Maar goed

Kort:

een digitale kopy van een planafdruk is NIET bewerkbaar in eender welk cadprogramma. Je moet dit vectorieel inbrengen. Dus lijn per lijn overtekenen van een bestaand plan of van een pdf IN het cadprogramma.

1
Charel
Charel

Aan Charel,

Bedankt voor de bereidwillige hulp.

Je hebt volkomen gelijk wanneer het een aanbouw betreft die de woongelegenheden in de bungalow NIET wijzigen.

De uitbreiding van de slaapkamer op het gelijkvloers aan de achtergevel is bedoeld om er een nieuwe living van te maken.

De reden is dat deze nieuwe living zal dienen voor mijn dochter die alleenstaand is met haar minderjarige zoon.

Maar ook omdat mijn mindervalide zoon die momenteel in een studio woont, en wordt  begeleid door een team van Promente,geestelijke gezondheidszorg,later ook in onze bungalow kan komen wonen.Dan kan mijn dochter hem ook beter bijstaan in de dagelijkse behoeften.

Hij zal dan in de huidige living wonen en mijn dochter en haar zoon in de nieuwe aangebouwde living. 

Daarom dat er ook 2 nieuwe slaapkamers moeten worden ingericht op de zolder.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

grtz,

gilberto

Men bedoelt dat het aantal aparte wooneenheden niet mag wijzigen. Dat wil zeggen dat er na de verbouwing geen twee zelfstandige  aparte adressen mogen ontstaan ipv één. Dat er mensen komen bijwonen is op zich geen probleem zolang iedereen dan wel op één en hetzefde bestaande adres gedomicilieerd blijft. 

1
Charel
Charel

Aan Charel,

Dus aangebouwd is niet hetzelfde als een uitbreiding van een bestaande ruimte in de woning.

Voorbeeld: een veranda die is aangebouwd aan de achtergevel van de woning,en gescheiden is door een deur in de achtergevel van de bungalow is niet gebonden aan de medewerking van een architect.

Maar van zo gauw er een opening of een gedeelte van de  achtergevel wordt afgebroken is de medewerking van een architect verplicht. 

Enfin zo versta ik het toch.

grtz,

gilberto

Zie mijn vorige opmerkingen. Het zal er vooral van afhangen hoe de verbinding tussen de aanbouw en de bestaande woning kan worden gemaakt en of die werken kunnen worden geinterpreteerd als werken die de stabiliteit van de woning kunnen veranderen. Maar als ik de teksten letterlijk interpreteer dan lijkt het me nog altijd niet zeker dat je een bouwvergunning zult moeten aanvragen maar dat een melding volstaat al dan niet met architect.

Allemaal vragen en opmerkingen die je met uw architect grondig zult moeten doornemen.

1
Charel
Charel

Gilberto,

Op het internet staat heel veel wat daarom nog geen waarheid is. 

Ik heb nog nooit gehoord van verplichte afmetingen voor een living, dat bestaat niet.

Een tweede living wil niet zeggen dat er dan twee aparte wooneenheden zijn. Bij twee aparte wooneenheden gaat het over een bestemmingswijziging waardoor je dan twee aparte woningen krijgt met twee verschillende adressen en dus twee verschillende huisnummers.

Ik weet niet of dat bij u de bedoeling is. Zo ja, dan moet je niet twijfelen dan heb je een bouwvergunning en architect nodig.

Een hellend dak of een plat dak, dat maakt geen verschil voor de kwaliteit of eventuele problemen, beiden kunnen goed of slecht gemaakt worden. Een plat dak zal wel veel eenvoudiger en goedkoper zijn.

1
Charel
Charel

Gilberto,

Aantal woongelegenheden of ook wooneenheden in een gebouw gaat altijd om zelfstandige delen voor aparte bewoningen zoals bijvoorbeeld meerdere appartementen in één gebouw

Die verschillende wooneenheden zijn dan ook niet met elkaar verbonden en hebben elk dus ook een aparte toegangsdeur, aparte huisnummer en aparte brievenbus.

Dat heeft niets te maken met twee of meerdere woonkamers of livings.

Daar ben ik dus wel zeker van.

1
kas
kas

Halleluja,

eindelijk na 7 bladzijden kom je tot het inzicht wat het verschil is tussen een vectorieel bestand van cadprogramma's en een archiefbestand zoals PDF bestanden

Als je dan nog even weet dat voor het transformeren van een pdf bestand naar een vectorieel bestand je moet beschikken over een A0plotter met scanfunctie en dat dit toestelletje toch een klein 100.000€ kost.

Dat de aankoop van professionele programma's zich situeren tussen de 10 tot 50.000€ met daarbovenop de jaarlijkse licentie kost van 3000-5000€ 

En voor de rest: Veel succes met je architect .

1
Charel
Charel

Gilberto, 

Vooraleer hier over door te redeneren zou je je toch eerst en vooral eens moeten informeren over het feit of je al dan niet een bouwvergunning nodig hebt. Een architect zou u dan zo je het wenst kunnen bijstaan met uw verbouwingen maar hoeft misschien in uw geval geen aanvraag met alle daarbij horende formaliteiten in te dienen.

Tot hier toe heb ik nog altijd niets gelezen dat er op zou duiden dat je een bouwvergunning dient aan te vragen en of dat met een architect zou moeten gebeuren.

Je bent je nu dus druk aan het maken voor iets wat misschien niet nodig is. Probeer dat eerst uit te klaren.

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Halleluja,

eindelijk na 7 bladzijden kom je tot het inzicht wat het verschil is tussen een vectorieel bestand van cadprogramma's en een archiefbestand zoals PDF bestanden  

Ja misschien dat jij ook 7 bladzijden nodig hebt voordat je begrijpt hoe een DAW Steinberg Cubase Elements 10,5 werkt. Daar heb je ook ervaring voor nodig om alle begrippen en mogelijkheden te leren kennen. Zoals een overdubbing maken in Windows Audacity en een audio song of midi song optimaliseren met effects,equalizer enz...

Als je dan nog even weet dat voor het transformeren van een pdf bestand naar een vectorieel bestand je moet beschikken over een A0plotter met scanfunctie en dat dit toestelletje toch een klein 100.000€ kost.

https://plotterwinkel.be/online/hp-designjet-z9-dual-roll-44-inch-postscript-with-vertical-trimmer/https://plotterwinkel.be/online/.be/online/hp-designjet-z9-24-inch-postscript/

HP Designjet Z9+ 44 inch postscript

€4.525,00 excl. btw

€5.475,25 incl. btw

Dat de aankoop van professionele programma's zich situeren tussen de 10 tot 50.000€ met daarbovenop de jaarlijkse licentie kost van 3000-5000€ 

Dit geldt voor grote bedrijven in de druk-en reclamewereld waar deze sommen normaal zijn.

De standaard architect stelt zich tevreden met de minder dure exemplaren zoals hierboven aangegeven.

Vermits de moderne architect nu Autodesk AutoCAD  zoals Architecture toolset 2023 kostprijs licentie voor 36/m ongeveer €5650  gebruikt, om digitale pdf bestanden te converteren en te bewerken als vector bestand, zal hij deze meerkost ook verrekenen in de offerte prijs voor de bouwheer. Daar twijfel ik niet aan! 

Ik heb Librecad open source gratis gedownload.

https://www.hoekman-rvs.nl/gratis-cad-programma-2d-tekenpakket-dxf-en-dwg

LibreCAD

Gratis 2D CAD software, geschikt voor het lezen, aanpassen en wegschrijven van DXF-bestanden, bestaand uit snijcontouren en graveringen. LibreCAD is een open source platform geschikt voor Windows, Apple en Linux

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/77834/gil-hpdesignjetz944inchpostscript1jpg-voor-kas-27-juli-2022.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6336f7440742a3899a65c522921424de
1
kas
kas

Moest ge nu uw relaas over de SCANPLOTTER A0 gehad hebben.

Alle reacties

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Aan Charel,

Dat was ook mijn eerste gedacht. Er zijn twee slaapkamers op het gelijkvloers die naast elkaar liggen.

Maar wat bedoel je met een bestaande gevelopening?

Voorzover ik het weet is dat een opening in een woonhuis met een ovale gevelboog in de binnenmuur, die twee woonplaatsen scheidt. Zoals in de huurwoning van mijn schoonmoeder.

Maar als ik de 2 slaapkamers wil verbinden moet er een opening worden gemaakt in de biinenmuur voor een opening zoals bij mijn schoonmoeder.

En dan krijg te weer te maken met de stabilisatie door de werken, die moeten worden uitgevoerd bij de afbraak voor de opening in de binnenmuur.

En het omgevinsloket is zeer streng dat de stabilisatie wordt nageleefd bij nieuwe bouwwerken.

Natuurlijk is dit wel verschillend van een opening die in de achtergevel moet worden gemaakt.

Dit zal ik dus weer moeten aanvragen op het omgevingsloket.

grtz,

gilberto

Met een bestaande gevelopening bedoel ik een bestaande deur- of raamopening. Zo zou je bij een raamopening het onderste stuk onder de raamdorpel kunnen verwijderen om de opening vanaf de vloer te laten beginnen.

Verder lees ik bij vrijstellingen het volgende:

Quote:

Voor een aantal ingrepen geldt een vrijstelling van de verplichte medewerking van een architect. Voorwaarde is wel dat deze ingrepen noch de oplossing van een constructieprobleem met zich meebrengen, noch de stabiliteit van het gebouw wijzigen.

Het gaat ondermeer om:

Einde Quote.

Vooral dat laatste puntje lijkt me van belang voor jou.

0
Charel
Charel

Aan Charel,

Dus aangebouwd is niet hetzelfde als een uitbreiding van een bestaande ruimte in de woning.

Voorbeeld: een veranda die is aangebouwd aan de achtergevel van de woning,en gescheiden is door een deur in de achtergevel van de bungalow is niet gebonden aan de medewerking van een architect.

Maar van zo gauw er een opening of een gedeelte van de  achtergevel wordt afgebroken is de medewerking van een architect verplicht. 

Enfin zo versta ik het toch.

grtz,

gilberto

Zie mijn vorige opmerkingen. Het zal er vooral van afhangen hoe de verbinding tussen de aanbouw en de bestaande woning kan worden gemaakt en of die werken kunnen worden geinterpreteerd als werken die de stabiliteit van de woning kunnen veranderen. Maar als ik de teksten letterlijk interpreteer dan lijkt het me nog altijd niet zeker dat je een bouwvergunning zult moeten aanvragen maar dat een melding volstaat al dan niet met architect.

Allemaal vragen en opmerkingen die je met uw architect grondig zult moeten doornemen.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Charel,

Op het internet staat dat de oppervlakte van een living voor 2 personen 26m² moet bedragen.

Aan de achtergevel van de bungalow zijn er twee ramen van de slaapkamer voor mijn zoon, als hij vanaf donderdag tot maandagavond naar huis komt.Dit moet zo blijven en mag niet verbouwd worden.

Daarnaast is dan een vlakke muur zonder ramen en dat is de plaats waar de muur moet worden opengebroken, voor de uitbreiding van de andere gelijkvloerse slaapkamer.

Ook omdat het een tweede living wordt en er dus een wijziging optreedt van het aantal woongelegenheden in de bungalow,is er een bouwvergunning vereist door het omgevingsloket.

De medewerking van een architect wordt vereist omdat het een uitbreiding is van de bestaande bungalow,en er rekening moet worden gehouden met de stabiliteit van de woning door de bouwwerken die er zullen plaats vinden.  

Ik zou wel graag een hellend dakje hebben in de plaats van een plat dak.

Maar ik weet niet of dit aan de achtergevel mogelijk is. Ik heb ook gelezen dat verschillende huizen met een plat dak scheuren vertonen, door de uitzetting van de obs platen onder de randen van het plat dak. Deze scheuren treden meestal trapsgewijs op in de 2 hoeken onder de dakrand.

Daarom zou ik een hellend dakje verkiezen.

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/77787/dsc009781-640x480.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e4821b119319ada941cf1ff70dbd6e6a
0
Charel
Charel

Gilberto,

Op het internet staat heel veel wat daarom nog geen waarheid is. 

Ik heb nog nooit gehoord van verplichte afmetingen voor een living, dat bestaat niet.

Een tweede living wil niet zeggen dat er dan twee aparte wooneenheden zijn. Bij twee aparte wooneenheden gaat het over een bestemmingswijziging waardoor je dan twee aparte woningen krijgt met twee verschillende adressen en dus twee verschillende huisnummers.

Ik weet niet of dat bij u de bedoeling is. Zo ja, dan moet je niet twijfelen dan heb je een bouwvergunning en architect nodig.

Een hellend dak of een plat dak, dat maakt geen verschil voor de kwaliteit of eventuele problemen, beiden kunnen goed of slecht gemaakt worden. Een plat dak zal wel veel eenvoudiger en goedkoper zijn.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Kas,

Vermits je geen antwoord meer heeft op mijn vraag zal ik proberen uit te leggen wat een vectorieel bestand is.

Als je een digitaal bestand dus pdf bestand van jouw bestaande plan hebt, kan dit worden geconverteerd naar een vector bestand.

Info: een digitaal pdf plan bestaat uit pixels,bitmap en wordt bij het verkleinen of vergroten wazig. 

Een vector bestand met de extensies pdf,EPS, SVG,AI,DWG daarentegen kan worden gemaakt door het digitaal pdf bestand in te voeren in het programma Adobe illustrator of Inkscape,dus software zoals autocad.

Daar kan het worden geconverteerd naar een vector bestand,dat bestaat uit paden (lijnen) van begin punt tot eindpunt. Het resultaat is goed omdat bij het verkleinen en vergroten het beeld altijd even zuiver en duidelijk blijft.

Met zo een vector bestand kan de architect verdere wijzigingen aanbrengen in de autocad.

De nummer één CAD-software voor het maken van 2D- en 3D-ontwerpen

Architecture toolset

Deze toolset is speciaal voor architecten

Raster Design Toolset

De Raster Design toolset biedt de mogelijkheid om gescande tekeningen te bewerken en rasterafbeeldingen te converteren naar DWG™-objecten. Gebruik standaard AutoCAD-opdrachten voor rasterregio's en basisvormen (REM - Raster Entity Manipulation). Wis eenvoudig rasterafbeeldingen, lijnen, cirkels en bogen. Creëer lijnen en polylijnen uit rasterafbeeldingen en converteer naar vectortekeningen. Of ontspikkel, verteken, spiegel en retoucheer afbeeldingen.

Hier staat dus duidelijk dat de architect deze Architecture toolset: Raster Design Toolset nodig heeft voor het kunnen bewerken van mijn digitaal pdf bouwplan op zijn computer.

Ik kan heel goed begrijpen dat hij daar €1800 voor rekent.  Maar €1450 rekenen als je geen bestaand digitaal pdf bestand hebt is onbegrijpelijk.

grtz,

gilberto

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks again.

een digitale kopy van een planafdruk is NIET bewerkbaar in eender welk cadprogramma. Je moet dit vectorieel inbrengen. Dus lijn per lijn overtekenen van een bestaand plan of van een pdf IN het cadprogramma

Voor een leek als ik in deze materie blijft het nog altijd een vage beschrijving om het goed te kunnen begrijpen of vatten.

Dit ervaar ik dikwijls in antwoorden van professionals.

Ik heb ondertussen begrepen dat ik het digitale pdf bestand van mijn bestaand papieren plan zal ontvangen van de dienst Huisvesting van het stadhuis Lokeren in mijn e-mail postbus.

Dit digitaal pdf bestand moet door de architect worden geconverteerd of omgezet naar een vector bestand.(DXF).Ook AI, SVG, PDF,EPS,DWG. Eps wordt het meest gebruikt.

Dit kan hij doen met het programma Adobe illustrator(ai) of Inkscape of de software Architect toolset (autocad)2023.

Dan pas kan hij met het nieuwe vector bestand het plan overtekenen( image trace) of met de pen tool.

Na de voltooïng van het tekenen van het bestaande plan + de nieuwe uitbreiding kan hij het bestand opslaan als een EPS bestand, dat reeds bestaat van 1982, en dat met vele andere tekenprogramma's kan worden uitgewisseld.

Daarna kan hij het nieuwe EPS bestand bezorgen aan het omgevingsloket dat hij terug heeft geconverteerd als digitaal pdf bestand.Misschien ook als DXF bestand)

Ik heb begrepen dat de licenties voor de abonnementen van de tekensoftware autodesk autoCAD een dure zaak zijn, voor 36 m of 3 jaar moet je €5650 betalen.

Voor leraars,leraressen en studenten is het circa €20/m.

Daar is dan nog niet de prijs inbegepen van de opleidingen(cursussen) die je kunt volgen.

In vergelijking met vroeger toen er nog geen verplichte digitale pdf moest worden afgeleverd aan het omgevingsloket(vroeger Stedenbouwkundige Dienst),en de architect de plantekening maakte op zijn tekentafel is er heel wat veranderd en veel duurder geworden voor beginnende zelfstandige architecten.

Daarom dat je ook veel team architect bureau's in hun portfolio's ziet staan op het internet.

Wat ik wel raar vind  is dat de extensie pdf zowel een digitaal bestand wordt genoemd, als dat het ook een extensie is voor een vector bestand.

Voilà het grapje is opgelost.

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Charel

Stedenbouwkundige handelingen

Een omgevingsvergunning is vereist:

- voor het bouwen, verbouwen, herbouwen van gebouwen

- voor het plaatsen, afbreken, herbouwen of uitbreiden van constructies

- voor het wijzigen van de hoofdfunctie van een gebouw

- voor het wijzigen van het aantal woongelegenheden in een gebouw

- voor het vellen van grote bomen

Blijkbaar is "woongelegenheden" niet hetzelfde als "woonheden" zoals jij het schrijft.

En omdat men schrijft over het AANTAL woongelegenheden in een gebouw zal het dus wel betrekking hebben op de 2 livings die er zullen zijn na de bouwwerken.

Maar ik weet het  ook niet zeker.

grtz,

gilberto

0
Charel
Charel

Gilberto,

Aantal woongelegenheden of ook wooneenheden in een gebouw gaat altijd om zelfstandige delen voor aparte bewoningen zoals bijvoorbeeld meerdere appartementen in één gebouw

Die verschillende wooneenheden zijn dan ook niet met elkaar verbonden en hebben elk dus ook een aparte toegangsdeur, aparte huisnummer en aparte brievenbus.

Dat heeft niets te maken met twee of meerdere woonkamers of livings.

Daar ben ik dus wel zeker van.

0
kas
kas

Halleluja,

En voor de rest: Veel succes met je architect .

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Charel:

Wat denkt u hier over.

Ik heb een offerte gekregen van een architecte uit de regio  die het volgende schrijft:

Architecte: quote :Ik zal ook de riolering en de verharding meoten bestuderen, want daar zijn strenge regels op.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik:

Vermits de bestaande riolering en verharding volledig in orde zijn, moet er niets gebeuren en is dit niet nodig.

Dit is allemaal al aangeduid in de dossiers van onze bungalow.

Architecte:

Daar zijn elk jaar weer nieuwe regels voor en dus moeten nu alle verhardingen en groen en riolering getekend worden en kan het zelfs zijn dat ze u gaan opleggen om verharding uit te breken als u er teveel heeft. 

Dat is nu eenmaal de wetgeving tegenwoordig vanwege de overstromingen en bosbranden, wordt het elk jaar strenger, 

Ze bekijken heel je grond vanuit de luchtfoto. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Is dat juist? Ik vraag een offerte over een uitbreiding van de gelijkvloerse slaapkamer aan de achtergevel van de bungalow en zij begint hierover.

grtz,

gilberto

Vraag gratis offertes aan voor nieuwe binnendeuren

Vraag gratis offertes aan voor nieuwe binnendeuren

Een prachtige afwerking begint met de juiste deuren. Laat jouw binnendeuren plaatsen door ervaren specialisten. Vraag gratis offertes aan en ontdek jouw mogelijkheden!

Offertes aanvragen
Trap plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Trap plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van ervaren vakmensen en ontdek de mogelijkheden.

Offertes aanvragen

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe kies je de juiste trap voor jouw woning?

Hoe kies je de juiste trap voor jouw woning?

Vind de ideale trap voor jouw woning. Lees alles over soorten, materialen en hoe je je trap functioneel en stijlvol integreert in je interieur.

Lees meer

Binnendeuren: het juiste materiaal voor de juiste sfeer

Binnendeuren: het juiste materiaal voor de juiste sfeer

Deuren hebben een aanzienlijke invloed op het uitzicht van je interieur. Denk daarom goed na over de materialen die je gebruikt.

Lees meer

Je binnendeuren renoveren? Zo geef je ze een nieuwe look

Je binnendeuren renoveren? Zo geef je ze een nieuwe look

Met een likje verf en nieuwe klinken kan je je bestaande binnendeuren renoveren. Met deze tips geef je ze een make-over!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag