Als er geen voldoende duidelijkheid is bij het eerste advies , dan vraag je een bijkomende vrijblijvend gesprek om de ontwerpstudie te bespreken.
Je gaat er al van uit dat dit tweede gesprek betalend is, dat heb ik nergens gezegd . Ik schreef zelfs dat de architect bij dat 2de gesprek op dat moment wel zijn erelonen zal overhandigen ter goedkeuring. Indien je niet akkoord gaat dan stopt het voor de architect en u.
Ik heb ook duidelijk gezegd en ik citeer me zelf : ....
Ik kan niet voor de desbetreffende architect spreken maar normaal wordt er nogmaals een voorbespreking uitgevoerd waar ermeer gedetailleerd zal ingegaan worden op de opdracht dat u geeft. Meestal zal tijdens die bespreking al ruwweg worden uitgeschets welke denkrichting de architect denkt te werken. ...
En wat u schrijft : ....
Met andere woorden hij wil alleen de werking zoals het percentage of ereloon bekend maken als je hem eerst betaald.
Daar trap ik niet in. ....
Heb je hem dat gevraagd bij je eerste gesprek? Want juridisch kan dit dus NIET !! De architect kan geen opdracht uitvoeren zonder mandaat of zonder een handtekening onder het contract. En in dat contract moet duidelijk vermeld staan wat jij betaalt voor welke diensten.
Je maakt door mijn uitleg over schetsen en voorontwerpen de conclusie dat je als opdrachtgever niet kunt zeggen dat 1 schets of 1 voorontwerp voldoende is ... waar maak je dat nu weer uit op?
Ik geef alleen maar door dat je moet afspreken hoeveel schetsen en voorontwerpen gemaakt worden.
MET EEN SCHETS en of EEN VOORONTWERP KAN JE GEEN STEDEBOUWKUNDIGE VERGUNNING AANVRAGEN !!!
Een schets en daaruit het voorontwerp dienen alleen maar om aan de opdrachtgever te tonen hoe dat het eindresultaat er uit ziet.
Voor de aanvraag van je vergunning heb je dus sowieso meer nodig dan het voorontwerp !!!
Dus ja je kunt stoppen na het voorontwerp en NEE je kan met dat plan NIET voor de vergunning gaan.
En jij beslist nog altijd dat het plan voor JOU is goedgekeurd.
De goedkeuring door de gemeente, tot de archtect zijn taak behoort JUIST om alle nodige parameters op te vragen bij de gemeente zo dat het definitief ontwerp voldoet aan de eisen van zijn klant maar ook aan die van de gemeente.
.....
Je maakt nogal veel wilde en ongegronde veronderstellingen.
Je gaat uit van zaken die ik helemaal niet geschreven heb of waarbij je een belangrijk onderscheid niet kunt of wil maken.En je haspelt enkele basisbegrippen dooreen.
Ik heb getracht om het eerste stuk van je opmerkingen te duiden en je hiervoor een ander inzicht te geven gebaseerd op mijn werkervaring met verschillende architecten.
Echterar bij het verder aandachtig lezen van jouw laatste bericht ( en deze voorafgaand) merk ik op dat je daar helemaal niet voor open staat, laat staan dat je de moeite wil nemen om hetgeen geschreven staat te willen begrijpen.
Ik wens je veel succes in je bouwplannen.
Maar ik kan je echter niet meer verder helpen met advies .