5

Afstand collector - ventiel

Bouwerke97
Bouwerke97
#Ventilatie · 3 jaren geleden

Beste,

Wij gaan zelf onze ventilatie D plaatsen.
Nu vroegen wij ons af of de afstand tussen collector en ventiel een impact heeft op de werking van de ventilatie?

Maakt het bv. uit dat de afstand voor de ene slaapkamer tot de collector 5m is en een andere slaapkamer 15m of heeft dit geen invloed?

Alvast bedankt.

Bouwerke97

Alle reacties

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
3 jaren geleden

Ik heb ook mijn D-systeem zelf geplaatst.

Natuurlijk zijn de lengte van de leidingen en bochten van belang voor de weerstand van de luchtflow.

Ik moest de lengte van de leidingen en het aantal bochten doorgeven aan de firma die het materiaal leverde en zei hebben dan restricties gegeven die ik in collector moest plaatsen.

Later is men dan ook het debiet van de luchtmonden komen meten omdat die volgens de grootte van de kamer moesten zijn voor het EPB verslag.

0
Nick 61
Nick 61
222 1624 Andere professioneel
3 jaren geleden

De verschillende lengtes zijn nu eenmaal wat ze zijn, de luchtstroom wordt geregeld in de ventielen die op het plafond of muur geplaatst worden, dus geen probleem

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
3 jaren geleden

De verschillende lengtes zijn nu eenmaal wat ze zijn, de luchtstroom wordt geregeld in de ventielen die op het plafond of muur geplaatst worden, dus geen probleem

Blijkt dus erg afhankelijk van het soort leidingen en ventielen, best vragen aan uw leverancier.

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Tuurlijk is dat een probleem. 
debiet is 1 ding, luchtsnelheid een ander. 
door de wrijving zal je hogere snelheid nodig hebben en dus dito lawaai en vermogen. 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden

In twee dezelfde kamers is het de bedoeling dat ze eenzelfde debiet aan luchtverversing krijgen via eenzelfde buisdoormeter. Door de ventielen of de restrictieringen juist af te stellen, wat uiteraard de bedoeling is, zou dus de luchtsnelheid in het lange kanaal exact hetzelfde moeten zijn als in het korte kanaal.

Dat lengteverschil hoeft dus inderdaad geen probleem te zijn.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ventilatie met warmteterugwinning: gezonde lucht én energiebesparing

Ventilatie met warmteterugwinning: gezonde lucht én energiebesparing

Ventilatie met warmteterugwinning combineert gezonde lucht met energiebesparing. Ontdek de soorten systemen, werking en kostprijs.

Lees meer

Welke soort afzuiging voor jouw badkamer? Alles over de soorten, prijs en plaatsing

Welke soort afzuiging voor jouw badkamer? Alles over de soorten, prijs en plaatsing

De juiste afzuiging voor je badkamer kiezen om vochtproblemen te vermijden? Ontdek het verschil tussen een badkamerventilator en centrale afzuiging.

Lees meer

Altijd frisse lucht in huis: zo werkt een ventilatiesysteem D

Altijd frisse lucht in huis: zo werkt een ventilatiesysteem D

Ontdek alles over ventilatiesysteem D: werking, prijs, premies, installatie, onderhoud en of het past in jouw woning.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag