20

Gutex multitherm

Kennyyy89
Kennyyy89
#Isolatie · 3 jaren geleden

Hallo, 

Wij hebben een houtsteletbouw met als isolatie plaat aan de buitenzijde een gutex multitherm van 60mm. Door problemen met de aannemer zijn deze platen ongeveer 1,5 jaar blootgesteld aan weer en wind. Binnen enkele weken komt een andere aannemer de gevelsteen plaatsen. Kunnen deze platen rotten of zijn ze nog ok? Ze lijken in ieder geval nog goed en zijn ook droog.

Alvast bedankt 

Mvg 

Kenny 

Alle reacties

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

beste,

deze houtvezelplaten mogen doorgaans 4 mnd onbeschermd zijn (dixit Gutex). 
1,5jr lijkt mij dus ruimschoots teveel. 

maar je HSB mag ook niet zolang onbeschermd zijn...

meer detail kan je via pm verkrijgen. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Kenny, er is een verschil in toepassing van die platen, ingeval ze als onderdak dienen dan kunnen ze veel gemakkelijker schade oplopen na zo'n tijd dan wanneer ze verticaal aan de wand staan. 

Het feit dat je er zelf niets aan merkt en ze nog droog zijn is sowieso een goed teken.

Er komt dus geen crépi op de platen maar een gevelsteen die naar ik veronderstel met een spouw zal worden gemetseld of gelijmd ? In dat geval kan ik me, gezien de huidige nog gave toestand van de beplating, moeilijk voorstellen dat er later nog problemen van zouden komen.

In ieder geval, voor je nog maar zou overwegen om ze te vervangen zou ik er zeker eerst de fabrikant of verdeler van die platen bij halen om ze te beoordelen.

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Ik had eerder al eens gereageerd maar blijkbaar is er iets misgelopen waardoor die reactie niet meer te zien is.

Tweede poging dus:

Beste Kenny,

Er is een groot verschil in toepassing van die platen. Indien ze op het dak zijn aangebracht als onderdak bijvoorbeeld dan zouden die eerder schade kunnen ondervinden van het vocht dan wanneer ze verticaal tegen een wand gemonteerd staan.

Als je zelf al geen schade merkt en ze lijken droog te zijn dan is dat al een goed teken.

In de veronderstelling dat er geen crépi rechtstreeks op wordt gezet maar een gevelsteen met wellicht een spouw kan ik me overigens niet goed voorstellen hoe de platen, die er nu nog onbeschadigd uitzien, later problemen zouden kunnen geven.

Sowieso, alvorens nog maar te overwegen om ze te vervangen zou ik eerst zeker de fabrikant of leverancier er bijhalen om hierover te oordelen.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Ik had eerder al eens gereageerd maar blijkbaar is er iets misgelopen waardoor die reactie niet meer te zien is.

Tweede poging dus:

Beste Kenny,

Er is een groot verschil in toepassing van die platen. Indien ze op het dak zijn aangebracht als onderdak bijvoorbeeld dan zouden die eerder schade kunnen ondervinden van het vocht dan wanneer ze verticaal tegen een wand gemonteerd staan.

Als je zelf al geen schade merkt en ze lijken droog te zijn dan is dat al een goed teken.

In de veronderstelling dat er geen crépi rechtstreeks op wordt gezet maar een gevelsteen met wellicht een spouw kan ik me overigens niet goed voorstellen hoe de platen, die er nu nog onbeschadigd uitzien, later problemen zouden kunnen geven.

Sowieso, alvorens nog maar te overwegen om ze te vervangen zou ik eerst zeker de fabrikant of leverancier er bijhalen om hierover te oordelen.

weer een geweldig (fout) advies.  

je had beter eens de moeite gedaan om iets op te zoeken of het advies van anderen te respecteren. 
Dan zou je weten dat gutex multitherm maar 4 mnd onbeschermd mag blijven. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Vermits de platen blijkbaar nog in onbeschadigde toestand zijn is mijn advies om ze te laten beoordelen door de fabrikant of leverancier alvorens ze klakkeloos te vervangen omwille van een overschreden datum. Dit om eventueel nodeloze kosten en ingrepen te vermijden.

Ik zie niet in wat daar zo geweldig fout aan is. Na zulk nazicht kunnen ze zonodig nog vervangen worden.

Dat heeft ook niets te maken met respect voor het advies van anderen. Mijn mening is daar zelfs niet mee in tegenspraak. Uw beledigend toontje is dus ongepast.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

De vraag is misschien ook, waarom is er ooit gekozen voor 4 maanden onbeschermd. 

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Vermits de platen blijkbaar nog in onbeschadigde toestand zijn is mijn advies om ze te laten beoordelen door de fabrikant of leverancier alvorens ze klakkeloos te vervangen omwille van een overschreden datum. Dit om eventueel nodeloze kosten en ingrepen te vermijden.

Ik zie niet in wat daar zo geweldig fout aan is. Na zulk nazicht kunnen ze zonodig nog vervangen worden.

Dat heeft ook niets te maken met respect voor het advies van anderen. Mijn mening is daar zelfs niet mee in tegenspraak. Uw beledigend toontje is dus ongepast.

Je kan onmogelijk de staat van de gutex kennen, laat staan zeggen dat ze in goede staat zijn. 
En TS een "advies" geven dat ingaat tegen dat van de fabrikant getuigt niet alleen van arrogantie maar ook van een gebrek aan kennis ter zake. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Nergens is geadviseerd om zich te keren tegen het advies van de fabrikant, er is integendeel gezegd dat men dit best laat beoordelen door de fabrikant of verdeler.

Maar goed: Op deze manier heeft het weereens geen zin om hier verder over te discuteren want wat als een aanvullende suggestie was bedoeld wordt aangegrepen om mij voor de zoveelste maal weer eens te beschuldigen van arrogantie, respectloosheid, gebrek aan kennis van zaken ....

Waar is de tijd dat men hier op een respectvolle manier van gedachten kon wisselen ? 

Ik wou dat het forumbeheer hier iets aan zou kunnen veranderen.

0
Kennyyy89
Kennyyy89
0 2 Bouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor uw reactie. 

Begin augustus komt ier iemand va de fabrikant kijken. 

Er komt een gevelsteen voor. 

Laten we hopen dat ze nog goed zijn. 

0
Kennyyy89
Kennyyy89
0 2 Bouwer
3 jaren geleden

Door problemen met de aannemer. Dit is via advocaat moeten gaan.... 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag