20

Gutex multitherm

Kennyyy89
Kennyyy89
#Isolatie · 3 jaren geleden

Hallo, 

Wij hebben een houtsteletbouw met als isolatie plaat aan de buitenzijde een gutex multitherm van 60mm. Door problemen met de aannemer zijn deze platen ongeveer 1,5 jaar blootgesteld aan weer en wind. Binnen enkele weken komt een andere aannemer de gevelsteen plaatsen. Kunnen deze platen rotten of zijn ze nog ok? Ze lijken in ieder geval nog goed en zijn ook droog.

Alvast bedankt 

Mvg 

Kenny 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Bedankt voor uw reactie. 

Begin augustus komt ier iemand va de fabrikant kijken. 

Er komt een gevelsteen voor. 

Laten we hopen dat ze nog goed zijn. 

Ik hoop het met u, laat je ons iets weten over zijn bevindingen ?

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden

@ Charel,

Ik zou inderdaad ook niet klakkeloos en zonder nadenken de richtlijn van de fabricant volgen doch zoals TS bevestigde het advies van de fabricant vragen.  Richtlijnen zijn altijd (terecht) zeer conservatief opgesteld.  Al zeker advies vragen als de plaatser failliet is en vervanging dus op kosten van TS zou zijn.

De arrogantie van radiodinges stoort mij ook enorm. Fouten moeten rechtgezet worden maar wel respectvol.

0
Vilis
Vilis
17 239 Verbouwer
3 jaren geleden

Voor sommige is de THT datum heilig.

Onze grootouders gebruikte hun gezond verstand, nu voor sommige de THT datum.

Andere gaan informatie zoeken, en nemen dan Wellverwogen hun  beslissing

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

@ Charel,

Ik zou inderdaad ook niet klakkeloos en zonder nadenken de richtlijn van de fabricant volgen doch zoals TS bevestigde het advies van de fabricant vragen.  Richtlijnen zijn altijd (terecht) zeer conservatief opgesteld.  Al zeker advies vragen als de plaatser failliet is en vervanging dus op kosten van TS zou zijn.

De arrogantie van radiodinges stoort mij ook enorm. Fouten moeten rechtgezet worden maar wel respectvol.

tis maar wat je arrogant noemt: iemand in de miserie storten omdat jij vindt dat een technische fiche van een fabrikant niet moet gevolgd worden?

Als je ooit -zoals wij dat beroepsmatig moeten doen- voor een rechtbank staat als deskundige en de rechter moet adviseren waarom de hsb dermate gekrompen door vochtinfiltratie dat er scheuren zijn ontstaan in de isolatie of crepi, dan moet je niet afkomen met het excuus dat "richtlijnen conservatief zijn".

Die richtlijnen worden dan normen en zullen bepalen of TS het proces wint of verliest.

Of ben jij zo iemand die als ie betrapt wordt op dronken rijden, zegt: "maar mijnheer de agent, die promille dat is toch zeer conservatief hoor, daar zit best wat rek op".

Je bent te laat of je bent op tijd, je kan niet een beetje te laat zijn.

Zo en niet anders wordt dat spel voor een rechtbank gespeeld (of buitengerechtelijk als het via arbitrage of bemiddeling gaat).

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Of ben jij zo iemand die als ie betrapt wordt op dronken rijden, zegt: "maar mijnheer de agent, die promille dat is toch zeer conservatief hoor, daar zit best wat rek op".

Je bent te laat of je bent op tijd, je kan niet een beetje te laat zijn.

🤣🤣🤣🤣🤣dank voor de humor. 

Radiodetection weet jij waarom er ooit voor de maximale termijn 4 weken onbeschermd is gekozen?

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden

@ radiodinges :  als je met een inductieve vochtmeter (geen contactvochtmeter) meet dat de platen qua vocht ok zijn en visueel volgens de fabricant alles ok is dan zie ik alvast geen reden om alles te vervangen.

Volledig akkoord dat er bij gerechtsexpertise ongelijk gegeven wordt als dat "OK" rapport er niet is maar als de aannemer failliet is ben je r niets mee ...

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Het is niet 4 weken maar 4 maanden. 
Ik vind dat op zich al zeer lang. 

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

@ radiodinges :  als je met een inductieve vochtmeter (geen contactvochtmeter) meet dat de platen qua vocht ok zijn en visueel volgens de fabricant alles ok is dan zie ik alvast geen reden om alles te vervangen.

Volledig akkoord dat er bij gerechtsexpertise ongelijk gegeven wordt als dat "OK" rapport er niet is maar als de aannemer failliet is ben je r niets mee ...

Ik zeg ook nergens dat ie moet vervangen worden. 
maar het is een goede gewoonte om af te gaan op de expertise van de fabrikant. 
Mij advies is een advies aan TS opdat ie zou weten wat de mogelijke implicaties naar de toekomst zouden zijn. 

En dan kijk ik vooral ook naar de hsb zelf.

Los van het al dan niet aanwezige vocht heb je mogelijks ook deformatie van de platen. 
Ook  uitspoeling en verwering zullen optreden.  

Er zitten vaak ook additieven voor schimmel tegen te gaan, maar die zijn maar beperkt in omvang en tijdsduur. 
We weten ook niet of de bouw beschermd was met een folie tegen regen. 
dat hoort nochtans absoluut zo te zijn bij een HSB en elke andere houtbouw (zoals CLT). 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

volgens mij zijn hier veel ' experten ' die zelden voor de rechtbank moeten getuigen en hun bevindingen moeten waarmaken. 

Niet voor niets dat een fabrikant stelt dat de maximum termijn voor blootstelling  4 maand is. 

Begot er zijn er die zelf voorschrijven dat produkten binnen de 48 uur moeten verwerkt worden. 

Wie denk je, als dit tenminste voor de rechtbank komt, dat de rechter MOET geloven . 

de fabrikant die in zijn plaasingsregels voorschrijft dat er maximum 4 maand blootstelling mag zijn of een of andere onbekende op een of ander forum dat wat uit het ijle zijn grote gelijk wil verkondigen ?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Er werd simpelweg aangeraden om de fabrikant de toestand van die platen ter plaatse te laten beoordelen. De afspraak hiervoor is al gemaakt en een vertegenwoordiger van de fabrikant gaat dus ter plaatse komen. Mij lijkt dat een goede aanpak.

Om te vermijden dat de discussies hier weer eens nodeloos worden opgeklopt en uit de hand zou kunnen lopen stel ik voor om nu even de bevindingen van die man af te wachten.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag