14

Regularisatie bouwovertredingen?

JoW@n
JoW@n
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Dag allemaal,

Ik bereid me voor om mijn woning uit de hand te verkopen en vraag me af of het vooraf noodzakelijk is om gemaakte bouwovertredingen te regulariseren, of enkel te vermelden in de verkoopakte?
Het gaat om volgende overtredingen, welke reeds 20 jaar geleden werden uitgevoerd. (Woning zelf is 31 jaar oud)

1-aanbouw aluminium veranda aan woning (=uitbreiding van 1,5m x 6m)

2-gemetselde garage van 4x3m in tuin

3-houthok in hout/betonplaten

Deze zaken zijn reeds verscheidene jaren gekend bij het kadaster. Er werd nooit bezwaar aangetekend door de aanpalende buren.

Dank alvast voor jullie hulp!

Met vriendelijke groeten,
Johan

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Spijtig.

Gaat het dan over één van de bijbouwen en vallen de twee andere bouwsels dan binnen de vrijstellingsvoorwaarden? Blijkbaar zou die 3 meter mogen overschreden worden indien het aanpalende gebouw van de buren tot op die perceelsgrens staat.

0
JoW@n
JoW@n
0 5 Andere particulier
3 jaren geleden

Dag Charel,

De 'overtreding' van de veranda valt volgens mij te regulariseren. Garage in de tuin met daarachter het houthok echter niet, daar deze op slechts 30cm van de perceelsgrens werden gebouwd. Er is ook geen aanpalend gebouw van de buren...

Mvg,

Johan

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Oké, in dat geval lijkt mij uw idee over die twee opties dan het verstandigste.

Veranda regulariseren en voor de rest de keuze laten aan de koper. Als die er voor kiest om de gebouwtjes te laten staan kan hij die later desgewenst ook altijd nog zelf afbreken. 

Op dit moment kan dat ook geen beletsel voor de verkoop zijn.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Aangezien er nooit een strafrechtelijke procedure noch herstelvordering is ingesteld geweest, betekent concreet dat op dat vlak elke vordering is verjaard gezien het verstrijken van de termijn van 23 jaar."

"Indien door de gemeente een eventuele regularisatie wordt geweigerd, betekent dit geenszins dat u dient over te gaan tot afbraak. De constructie mag volledig behouden blijven. Het is enkel wanneer u nieuwe vergunningsplichtige werken laat uitvoeren aan dit aspect, u allicht geen nieuwe vergunning krijgt. U mag wel werken tot instandhouding uitvoeren."

"Concreet: er kan geen afbraak of boete gevorderd worden, u mag het in stand houden, maar bij aanpassingswerken of renovatiewerken waarvoor een nieuwe vergunning nodig is, zal de gemeente deze allicht weigeren." 

(kandidaat-kopers krijgen immers vaak geen lening voor woningen met bouwovertredingen);

Beantwoord   door: Gert Damiaans, Dirk Vandecasteele en Bart Quanten , Advocatenkantoor Argus

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

De Vlaamse regering schaft de EPC-labelpremie af. Deze premie kan oplopen tot 7.000 euro. Hierdoor zal de regering 32 miljoen euro besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag