13

Rookgaskanaal in ventilatieschacht

Anthony Van Hamme
Anthony Van Hamme
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

Situatie 3 appartementen, waarvan 2 een 10-tal jaar geleden (vorige) eigenaars een condensketel plaatsten in de badkamers (op eigen initiatief en op eigen kosten). Nu wil ik mijn atmosferische ketel vervangen door een condensketel maar er is geen plaats meer in de gemeenschappelijke schoorsteenschacht voor mijn rookgasbuis.

Door de gevel is geen optie, badkamer zit midden in het appartement. Buren willen nu dat ik het naastliggend ventilatiekanaal gebruik voor mijn rookgasbuis, volledig door mij betaald.

Dit lijkt mij geen goed idee omdat ventilatie toch zal beperkt worden in de badkamers. Buren maken daar geen punt van. We stelden voor om 1 gemeenschappelijke buis met 3 aansluitingen te plaatsen maar buren weigeren dit omdat het dan gemeenschappelijke werken zijn en ze uiteraard moeten bijdragen.

Kan ik mijn 1/3 eigendom in de schoorsteen opeisen, of is het omgekeerd en kunnen de buren mij 'verbannen' naar de ventilatieschacht? Hopelijk is dit zelfs een 'verbouwovertreding' zodat we op die manier deze oplossing kunnen afvoeren..

Nog een bijkomend probleem is het feit dat de buis van de ketel in een soort bocht (?) naar het ventilatierooster moet geraken, wat een bricolage gaat dat worden.. ik mag er niet aan denken. Dank alvast voor uw advies.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/77584/7a9d7ea4-2069-4fbf-8c7a-8e407dcf37e9.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=36f4a456eb05af18814d412c2483fa4a

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Antony,

Heb je de situatie en de mogelijkheden al eens goed laten bestuderen door een installateur verwarming ?

Het zou me namelijk verbazen dat er geen degelijke en wellicht veel goedkopere oplossing bestaat zonder de demontage van de kanalen van de twee andere appartementen. En dus zonder al dat juridische gedoe met verzuurde relaties tot gevolg. Je riskeert een processie van Echternach of een stoet van Waas en Maal.

Ik denk dan in de eerste plaats aan de ruimte die het huidige kanaal inneemt en die wellicht ruim genoeg is om dit nieuwe systeem van rookafvoer te plaatsen.

Maar er zijn buiten dat ook nog andere mogelijkheden.

0
Anthony Van Hamme
Anthony Van Hamme
0 4 Verbouwer
3 jaren geleden

Opties gaan zeker nog bekeken worden. Maar even naar de essentie van de vraag... kunnen de buren ons verbannen naar de ventilatieschacht met ons rookgaskanaal?

Iets wat wij totaal niet zien zitten want dat gaat in ons badkamertje allerlei buizen en bochten veroorzaken zodat wij bijna verplicht worden om heel de badkamer te renoveren. Met het oog op toekomstige verkoop is een mooie nette badkamer toch essentieel.

Het beste nieuws zou zijn dat afvoer cv verboden is in ventilatiekanaal, zodat we een sterk argument hebben op de volgende vergadering VME..

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De essentie van de vraag: Niemand kan u verplichten om een werkend (en nodig) ventilatiekanaal te gebruiken als schouwdoorvoer. Men zou het u zelfs kunnen verbieden.

Onafgezien daarvan zou ik eerst alle andere opties bestuderen. Uw vraag zal dan wellicht overbodig worden.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Benieuwd welke centrale verwarming het meest geschikt is voor nieuwbouw of renovatie? Ontdek de verschillende soorten cv-installaties en hun prijs.

Lees meer

Wel of niet kiezen voor de warmtepomp: 3 gezinnen over hun keuze

Wel of niet kiezen voor de warmtepomp: 3 gezinnen over hun keuze

Kiezen tussen een warmtepomp of gasketel? Drie gezinnen delen hun persoonlijke ervaringen en afwegingen bij deze belangrijke energiebeslissing.

Lees meer

Elektrisch vuurtje of centrale verwarming: wat is het minst nadelig voor je energiefactuur?

Elektrisch vuurtje of centrale verwarming: wat is het minst nadelig voor je energiefactuur?

Is het een goed idee om in bepaalde ruimtes de verwarming lager of uit te zetten en waar nodig (bij) te verwarmen met een elektrisch toestel?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag