Neem me niet kwalijk dat ik even voor advocaat van de duivel spreek.
Normaal als je een bod op een woning doet heb je die vooraf bezichtigd en de voor- en nadelen gewikt en gewogen.
Als de verkoper zegt dat er geen werk nodig is in het huis dan is dat relatief, er kan bedoeld zijn dat je er zo kunt intrekken zonder dat je de eerste jaren iets moet verbeteren of veranderen. Ook met de elektriciteit is dat zo, zelfs met een keuring die niet helemaal in orde is hoef je daar de eerste jaren niets aan te doen.
Te koop gestelde oudere woningen hebben trouwens zelden een positief keuringsattest.
De kostprijs om de elektriciteit binnen enkele jaren helemaal up to date te maken is in verhouding tot de kostprijs van de woning meestal een peulschil. Als de woning u voor de rest een goede keuze leek voor een goede prijs dan zou ik over die kleine tegenvaller niet vallen, er zullen wellicht binnen de 5 jaar nog wel veel grotere kosten komen om de woning geheel naar uw smaak te krijgen. Denk maar aan een nieuwe keuken, vloeren, badkamer enzovoort.
Soit, tenzij het bod is gedaan onder voorwaarde van onder andere een positief keuringsverslag vrees ik dat men u inderdaad bij terugtrekking van uw bod een fikse boete kan aanrekenen.