5

Elektrische keuring niet in orde

Vrager694
Vrager694
#Regelgeving · 3 jaren geleden

Ik heb een bod gedaan op een woning en moet nu het compromis nog ondertekenen. Nu  heb ik de elektrische keuring ontvangen en deze is niet in orde en er is wel wat werk aan. Terwijl ik volgens de verkoper geen werk meer had in het huis. 

Ik teken dus liever niet het compromis, want deze informatie heb ik nooit gehad. Kan dit? Of waag ik mij aan fikse boete? 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Neem me niet kwalijk dat ik even voor advocaat van de duivel spreek.

Normaal als je een bod op een woning doet heb je die vooraf bezichtigd en de voor- en nadelen gewikt en gewogen.

Als de verkoper zegt dat er geen werk nodig is in het huis dan is dat relatief, er kan bedoeld zijn dat je er zo kunt intrekken zonder dat je de eerste jaren iets moet verbeteren of veranderen. Ook met de elektriciteit is dat zo, zelfs met een keuring die niet helemaal in orde is hoef je daar de eerste jaren niets aan te doen.

Te koop gestelde oudere woningen hebben trouwens zelden een positief keuringsattest.

De kostprijs om de elektriciteit binnen enkele jaren helemaal up to date te maken is in verhouding tot de kostprijs van de woning meestal een peulschil. Als de woning u voor de rest een goede keuze leek voor een goede prijs dan zou ik over die kleine tegenvaller niet vallen, er zullen wellicht binnen de 5 jaar nog wel veel grotere kosten komen om de woning geheel naar uw smaak te krijgen. Denk maar aan een nieuwe keuken, vloeren, badkamer enzovoort.

Soit, tenzij het bod is gedaan onder voorwaarde van onder andere een positief keuringsverslag vrees ik dat men u inderdaad bij terugtrekking van uw bod een fikse boete kan aanrekenen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Vaak gemaakte fout. Je had dit als opschortende voorwaarde moeten zetten. Nu zijn dit vijgen na Pasen, tenzij de verkoper hier alsnog mee akkoord gaat.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
3 jaren geleden

Opschortende voorwaarden kan je niet eenzijdig opleggen.  Verkoper moet akkoord gaan. Zo heb ik systematisch bv de opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening geweigerd of in t beste geval beperkt tot enkele weken.  Ook een opschortende voorwaarde "conforme electriciteit" zou ik weigeren: als je r zo n schrik van hebt dan vraag je een tweede bezoek met iemand erbij die expert is om de kosten in te schatten. 

zoals hierboven geschreven kan het al met al meevallen.  

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Opschortende voorwaarden kan je niet eenzijdig opleggen.   

Eenzijdig opleggen kan dat idd niet, maar de TS had wel wat hij wilde nu.  

Had de verkoper dit voorwaardelijk bod aanvaard dan had deze de keuze ofwel de verkoop met wederzijdse toestemming kostenloos verbreken ofwel de installatie conform laten maken op zijn kosten.

Had de verkoper die voorwaarden niet aanvaard dan was er gewoon geen koop afgesloten en wist de koper ook dat hij nooit een afgekeurd huis zou krijgen

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Omschrijf : ' ... er is wel wat werk aan .... "

Heb attesten gezien waar het met een simpele vervanging van de zekeringen in orde was gebracht of waarbij de aardingspen moest verzwaard worden , tot electrische voorzieningen waarbij alle aftakpunten, kabels en borden moest vervangen worden.

Van een paar 100€ tot een 10-15.000 euro.

Om een inschatting van de REELE kosten te maken kunt u het attest voorleggen aan een electricien die , na plaats bezoek, een raming kan opstellen. 

Niets belette je om bij de bezichting u te laten bijstaan door een architect of bouwdeskundige.

Je zal moeten afwegen of de schadevergoeding die je zal moeten betalen voor het eenzijdig verbreken van het contract ( ja er is een contract) opweegt tegen de kosten voor de electrische renovatie.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Ontdek de veranderingen die sinds 1 januari 2025 van kracht zijn voor appartementbewoners in Vlaanderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag