schakelschema
Hallo,
Voor in mijn tuinhuis wil ik 2 aparte stopcontacten en 1 lichtpunt met schakelaar . er zit reeds een schakeldoos waar de stroomdraden binnen komen .
Graag jullie duiding aub ?
mvg
Louwagie johny
schakelschema
Hallo,
Voor in mijn tuinhuis wil ik 2 aparte stopcontacten en 1 lichtpunt met schakelaar . er zit reeds een schakeldoos waar de stroomdraden binnen komen .
Graag jullie duiding aub ?
mvg
Louwagie johny
Gewoon aansluiten en klaar.. Meer valt er ni over te vertellen..
ik veronderstel dat hiervoor toch een schema bestaat , je kunt toch niet lukraak draden met elkaar verbinden !!
Als alles op dezelfde stroombaan staat moet je alles in 2,5 mm2 uitkableren en een automaat van max 16A plaatsen. Wil je 20A voor de stopkontakten dan moet je een tussenzekeringskastje plaatsen met max 16A voor de berlichting. Ook deze oplossing moet volledig in 2,5 mm2 uitgekableerd worden.
Als alles op dezelfde stroombaan staat moet je alles in 2,5 mm2 uitkableren en een automaat van max 16A plaatsen. Wil je 20A voor de stopkontakten dan moet je een tussenzekeringskastje plaatsen met max 16A voor de berlichting. Ook deze oplossing moet volledig in 2,5 mm2 uitgekableerd worden.
Gemengde kring op 20A is toegelaten sinds nieuw AREI van juni 2020.
Dit is wat FOD er over zegt:
Sinds 1 juni 2020 (onderafdeling 5.3.5.4 Boek 1 nieuw AREI – b. Onderbreking): De schakelaars met scheidingsfunctie verzekeren de gelijktijdige onderbreking van alle fasegeleiders. Als een tweepolige onderbrekingsinrichting met scheidingsfunctie stroomopwaarts voorzien is in de elementaire stroombaan, is het gebruik van enkelpolige besturingsinrichtingen stroomafwaarts van deze onderbrekingsinrichting toegelaten.
Het is dus toegelaten om een gemengde stroombaan met een automaat van 20A te beveiligen. De schakelaars en andere bedieningstoestellen in de stroombaan moeten geschikt zijn voor de te onderbreken stroom.
De voorschriften van toepassing op de gemengde stroombanen zijn deze betreffende de stroombanen met contactdozen, zoals bv. : De elektrische leiding moet over een doorsnede van 2,5mm² beschikken. De regel van 8 punten is van toepassing (Elk verlichtingstoestel wordt gelijkgesteld met een contactdoos).
Er staat dat schakelaars moeten geschikt zijn voor de te onderbreken stroom. Dus als er een lamp of een ventilator achter de schakelaar zit die maar 5A trekt is er geen probleem voor de keuring met schakelaars met opdruk 10A. Vanaf je boven de 16A achter u schakelaar gaat moet het een schakelaar met opdruk 16A zijn.
En dus kan je vanuit die aftakdoos, in de veronderstelling dat daar draden van 2,5 mm² binnenkomen, vertrekken met draden van 2,5 naar een eerste stopkontakt, doorverbinden naar een tweede stopkontakt, doorverbinden naar een schakelaar om van daaruit verder te gaan naar de lamp(en).
Als je ,,,,zoals ik vermoed ( je kan nog geen lamp aansluiten ) er niets van kent,, laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft..
Hallo Compulo,
om u hierbij goede raad te geven is volgende informatie nog noodzakelijk:
- check eerst welke draaddoorsnede aankomt in schakeldoos. 1,5 mm2 of 2,5mm2
- check op welke stroombaan deze draden zijn aangesloten, hoe deze stroombaan beveiligd is (automaat 20A?) en hoeveel contactdozen op deze stroombaan reeds aangesloten zijn.

Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.
Lees meer
Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.
Lees meer
Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen