Bouwfirma weigert informatie te geven over het dak

12

Bouwfirma weigert informatie te geven over het dak

Vaewen
Vaewen
#Dak · 3 jaren geleden

Ik heb een sleutel op de deur woning gekocht. Oplevering is voorzien voor eind november. Dit is zonder zonnepanelen. Status van het huis: ruwbouw volledig klaar, de chape is nu aan het drogen. 

Graag wil ik wel zonnepanelen plaatsen. Gezien de lange wachttijden, wil ik nu de bestelling plaatsen wetende dat het zeker 6 maanden zal duren vooraleer ze effectief beschikbaar zijn. 

Omdat het een plat dak is, vroeg ik de bouwfirma om de praktische details van het dak: afmetingen, hoe breed de rand is, waar exact de wachtbuis is geplaatst, etc. 

De bouwfirma weigert me nu die informatie te geven. Die is zogezegd "nog niet beschikbaar". Dit terwijl het dak al maanden is afgewerkt. Ze verwijzen naar het postinterventiedossier, dat ik pas 6 maanden na oplevering ga krijgen. 

Kan een bouwfirma zomaar weigeren om gewoon praktische informatie te geven die men sowieso ter beschikking heeft (hoe kan men anders het huis uberhaupt gebouwd hebben)? Wat zijn mijn mogelijkheden hier? 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden

Beschik je niet over de plannen met alle afmetingen ?

Zo neen , dan is dat eigenaardig, maar dan zou ik het gewoon zelf opmeten en hiervan een schets maken.

Of degene bij wie je de bestelling wilt plaatsen de maten laten opnemen.

Wellicht ben je dan ook zekerder van de juistheid der informatie dan wanneer je de informatie van de aannemer zou afwachten.

0
Vaewen
Vaewen
0 3 Andere particulier
3 jaren geleden

Dag Charel, 

Ik heb plannen, maar die bevatten enkel de afmetingen van binnen. Ik heb geengeen detailafmetingen van het dak gekregen. En na navraag krijg ik die dus ook niet.

Het huis ligt binnen een grotere werf, ik kan er niet zomaar naartoe gaan en gaan opmeten. De site is volledig omheind. Maar ik geloof dat ik wel kan eisen om het huis te mogen bezichtigen, ook al is het onder begeleiding van de bouwfirma? En dan zelf de nodige opmetingen doen. 

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Fotogrammetrie met een drone. 
geeft je een nauwkeurigheid tot op 1 cm2. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Je architekt raadplegen, die heeft de bouwtekeningen en de nodige vergunningen moeten aanvragen..

Indien deze je niet tegemoet komt De " orde van architekten " aanspreken.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je bent GEEN opdrachtgever voor het bouwen van de woning. Je bent KOPER van een kant en klare woning dat jij op plan hebt gekocht. Dit is juridisch een groot verschil, als bouwheer ( opdrachtgever) ben je vanaf het begin eigenaar en ook eindverantwoordelijke voor het optrekken van de woning.

Als koper echter ben je pas eigenaar NA de betaling van alle verschuldigde bedragen en de volledige overdracht en ben je NIET de bouwheer . De bouwheer is de makelaar of de bouwfirma. Dat is de reden waarom je geen toelating hebt om vrij in je toekomstige woning rond te lopen.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

"Of degene bij wie je de bestelling wilt plaatsen de maten laten opnemen"

Is de beste en eenvoudigste oplossing.

0
kas
kas
3 jaren geleden

Ik vrees ervoor dat die man ook niet op de werf mag. 

Bouwheer/ eigenaar is de bouwfirma, niet topic starter. Dus bouwfirma is niet verplicht om een opdracht van de TOEKOMSTIGE eigenaar te laten doorgaan.

Ik raad TS aan om zijn aankoopovereenkomst toch maar eens te laten nakijken door een advocaat want hij eigent zich rechten toe die hij nog niet heeft.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Idd u bent geen bouwheer, u bent koper van een goed zijnde een SOD. Als u opdrachten/werken laat uitvoeren vooraleer er een volledige overdracht is geweest (= voorlopige dan wel definitieve oplevering) en er worden fouten gemaakt (werken in uw opdracht) door eender wie dan kan dat niet. Om die reden weigert de bouwfirma u die informatie. Want als die fouten leiden tot schade, dan euhhhh.......... tja die verhalen en eindeloze discussies kennen we al jaren. Dus bouwfirma neemt gewoon zekerheid voor alles. Het goed is tot nade rorder van hen en niet van u. Eenmaal van u kan en ùag u doen wat u wil. Maar zelfs dan zou ik mij behoeden als bouwbedrijf voor "fouten die verband kunnen houden met werken uitgevoerd door derden" die bovenkomen tussen voorlopige en definitieve oplevering.

0
Vaewen
Vaewen
0 3 Andere particulier
3 jaren geleden

Het klopt dat ik geen bouwheer ben. Maar ik ben wel eigenaar. In mijn notariële akte is vastgelegd dat de grondeigendom onmiddellijk naar mij is overgegaan. En dat per schijf die ik betaal, ik onmiddellijk eigenaar wordt van de opstal. In de compromis is ook alleen bepaald dat ik niet zonder begeleiding toegang mag nemen tot de werf, omwille van veiligheid. 

Ik vraag voor alle duidelijkheid ook alleen informatie op. Ik ben niet van plan die zaken te laten installeren alvorens de voorlopige oplevering heeft plaatsgevonden. Ik had niet expliciet gezegd, maar dacht dat het duidelijk was door te zeggen oplevering in november is en ik zeker 6 maanden moet wachten op mijn panelen.

Ik weet ook dat dit qua aansprakeljkheid een absoluut kluwen wordt, en ik begrijp absoluut dat de bouwfirma hier niet aan wil beginnen. Voor mezelf zou ik hier ook niet willen beginnen. Maar aan objectieve info geven, zodat je bepaalde zaken kan gaan plannen voor na de voorlopige oplevering (die binnen 4 maanden plaatsvindt), lijkt me bezwaarlijk een probleem te hangen... tenzij misschien afgunst omdat ik niet via hen zonnepanelen heb besteld. Vind dit gewoon straf - je betaalt enorm veel geld maar eenmaal je je zelf vastgebonden hebt met een overeenkomst wil men gewoon niets meer doen voor jou. 

Nu, ik heb wat hulp gehad van een buur in de buurt die foto's kon nemen. Dat is al een begin. de rest bezie ik wel met de leverancier van de zonnepanelen. 

0
kas
kas
3 jaren geleden
Pas bij betaling van de laatste schijf bent u eigenaar, niet eerder.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Wat kost een dakrenovatie? We lijsten de prijzen op per type dakwerken, bieden je meer inzicht in hoe de prijs wordt bepaald en geven bespaartips.

Lees meer

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Mos nestelt zich op bijna elk dak. Gelukkig kan je mos en algen op verschillende manieren verwijderen én voorkomen. Ga aan de slag met deze tips!

Lees meer

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Alles over de opbouw van hellende en platte daken: soorten structuren, onderdelen en tips voor de beste keuze.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag