6

Richting goot hemelwater wijzigen

Kurt H.
Kurt H.
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Hallo, ik woon in een rijhuis waardoor het hemelwater van de helft ons (schuin) dak rechtstreeks wordt afgevoerd afgevoerd naar de riool en de andere helft (achterkant) naar onze regenput (10.000L). De afvoerpijp naar de riool zit rechts. Het stuk grond (links) naast ons huis hebben wij ondertussen bijgekocht. Wij zouden graag het hemelwater van de voorkant van ons huis opvangen en eveneens laten afvloeien naar onze regenput. De richting van de goot aan de voorkant zal daarvoor gedraaid moeten worden om via een afvoerpijp langs de zijkant van ons huis naar ons platform achteraan te worden afgevoerd en zodoend3 naar de regenput. Iemand ook al zoiets gedaan? Kent iemand betaalbare oplossing? Thx.

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Foto? Tekening?

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als het huis een zolder heeft waarvan de vloer lager ligt dan de goot dan kan je binnen op zolder de aansluiting naar achter maken.  Door slaapkamers zou k zelfs met uitkasten niet doen wegens t gorgellawaai als t regent.

0
Kurt H.
Kurt H.
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt, zeker goeie tip, maar zou idd doorheen een slaapkamer moeten dan

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel

Als dit over een bakgoot gaat dan is wellicht de binnenbekleding in zink en zal de bodem lichtjes afhellend naar rechts gemaakt zijn. Als het een wat oudere goot betreft dan zou je nu kunnen opteren om de zinken bekleding te vervangen door opnieuw zink of ook door een ander materiaal. Op dat moment kan je de houten bodem zodanig uitvullen dat de afwatering naar links gebeurt. Meet eerst ook eens de afwatering na want er zijn vele van die goten die, indien ze relatief kort zijn, gewoon waterpas zijn gemaakt. In dat geval moet je enkel een nieuw tapgat maken en het oude afdichten.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect

een afvoerbuis langs binnen zou ik zeker niet doen.  Als er iets mis gaat met de afvoerbuis, dan heb je bij een stortbui veel water binnen.  Heb ik zelf al meegemaakt.

www.arcopolo.com

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Verschillende mogelijkheden om die regenafloop naar achter te brengen :

- via de zolder , zoals reeds aangehaald niet aan te raden

- via de dakgoot zelf met deze van links naar rechts te laten aflopen . Kostprijs ?

- via de bodem waarbij in de voortuin ( als er een voortuintje aanwezig is)   de regenafloop ondergronds naar de zijde brengen waar je wel ondergronds naar achter kan.

- via de kelder en of kruipruimte waarbij de regenpijp in het voetpad ( openbaar domein) naar binnen wordt gehaald en dan zo naar achter toe.

- even de berekening maken hoe groot dit dakgedeelte is en hoeveel liter water dit afgeeft naar de riolering toe en of dit dan financieel wel haalbaar is om al die kosten te maken om bv 25 liter / vierkante meter dakprojectie op te vangen in de regenput. 

Stel dat het grondoppervlak van je woning 9x10 metre is, waarbij je een zadeldak hebt , dan mag je voor de voorkant 9x5 meter als horizontale dakprojectie nemen. 

Met 25 liter /m² dak ( gemiddeld) kom je dan op 1125 liter water opvang .

Bij stortregen zal je dit kunnen optrekken naar 2250 liter .

1 m³ stadswater (incl. rioleringskost en verwerking van afvalwaters ) komt op een slordige 5€/m³ 

U verdient dus 11€.

gemiddeld valt er per jaar een 700 liter water per vierkante meter.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Van 11 tot en met 19 januari kan je je hart ophalen tijdens Bouw&reno. Ontdek zo'n 200 exposanten in Antwerp Expo en krijg gratis advies op maat.

Lees meer

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag