Hi,
Je uitleg over maatvoering op foto's is correct, echter dan vraag ik me wel af waarom je dan 8 blz zit te argumenteren dat een pdf ( of anders gezegd ) een digitale statische weergave van je getekend plan dan wel correct is om je bouwaanvraag op te tekenen ??? 
Dat hangt niet van mij af en het is niet mijn fout dat er in de plaats van een papieren plan, tegenwoordig een digitaal pdf file wordt verplicht door het Omgevingsloket.
En je weet net zo goed dat een architect eerst een papieren plan moet laten scannen om een digitaal pdf bestand te verkrijgen,dat hij in zijn autocad sinds 2017 kan converteren naar een vectorieel bestand.( dwg)
Rooilijn is de perceelgrens tussen prive- gronden en openbaar domein ( straat + berm + voetpad+ fietspad+ parkeerplaats en of + openbaar groen. Als deze volgens plan op 8 meter ligt van de voorgevel met 3 meter openbaar domein en dan de rand van de straat en u meet van de voorgevel tot rand straat en of betonbaan en je merkt dat dit 10.15 of 10.70 dan is daar een verschil van 85 cm of 30 cm . Met andere woorden de inplanting van je woning is niet volgens de vergunning. 
Ik ben een leek op dit gebied en zal dus niet de juiste afstanden hebben gemeten van de voorgevel toot de rooilijn.Dus in mijn situatie is de rooilijn de scheiding tussen het voetpad en mijn grondperceel.
Ik betrouw me volledig op het werk en de plannen die de architect toen heeft opgemaakt .
De opsplitsing van 80m² voortuin en 80 m² voor de achtertuin , heb ik nergens gezegd . Dit is fout. Deze wetgeving voor vrijstelling is een algemene federale wet. Je gemeente heeft deze echter een bijkomende restrictie opgelegd van maximaal 30% van het perceeloppervlak mag verhard worden. Misschien toch maar eens die architect zijn opmeting laten doen? raar
Blijf je onder de 80m² in totaliteit dan kan je vrijstelling bekomen mits nog te voldoen aan enkele bijkomende belangrijke regels.
Ook onder voorwaarden (zie hieronder) kan de aanleg van niet–overdekte constructies zoals terrassen, kunstgras, kiezelpaden, dolomiet, tuinpaden, op de grond geplaatste zonnepanelen, gemetste barbecues en een propaangastank vrijgesteld zijn van de vergunningsplicht.
Aan al deze voorwaarden moet dan voldaan zijn:
⦁ maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte. Ook zwembaden, siervijvers en zwemvijvers moeten meegeteld worden. 
⦁ De vrijstelling kan enkel gelden voor constructies die: 
⦁ geen bouwvolume hebben 
⦁ niet hoger dan 1,5 meter boven het maaiveld komen 
⦁ 1 meter van de perceelsgrens verwijderd blijven 
⦁ minder dan 30 meter van de woning verwijderd zijn 
⦁ niet in een kwetsbaar gebied liggen
⦁ De algemene checklist "vrijstellingen" bevat nog aanvullende voorwaarden.
Doorloop deze checklist grondig: ⦁ Checklist_Vrijstelling (137 kB)
Het gaat er hier om of je een vrijstelling van vergunning kunt krijgen als je voldoet aan deze regelgevingen. Ook de regelgeving van de RUP (ruimtelijk uitvoerings plan en Plan van Bijzonder Aanleg spelen mee.)
In de RUP staat bij artikel 2 de vermelding over de 30% verharding van de totale oppervlakte tuinzone op het perceel. 
Iets heel anders.
Is het verplicht als het om een kleine uitbreiding gaat van het gebouw om een voorontwerp van de architect te nemen?
Kan men een architect nemen zonder dat hij een voorontwerp of schetstekening maakt  van de toekomstige bouwwerken.
grtz,
gilberto