61

Hoe kan ik mijn oprit berekenen?

gilberto
gilberto
#Voorbereidende werken · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Voor het  omgevingsloket moet ik de oppervlakte van mijn oprit aangeven

Ik kan mijn oprit niet opmeten omdat die geen rechthoekige vorm heeft, zodat ik alleen maar lengte x breedte moet berekenen.

De breedte van de oprit aan de ingang vanaf de straat is 3,05 m.

Ongeveer 10 m verder is de breedte al 4,15m. 

Aan de garage is de breedte van de oprit 5,2m.

Mijn perceel is een verkaveling  en verwijdt naarmate de lengte van de oprit groter wordt.

Moet ik de oppervlakte berekenen zoals de oppervlakte voor een trapezium of is er nog een andere manier om de oppervlakte van de oprit met klinkers te berekenen?

Volgens de regelgeving van het omgevingsloket van het stadhuis Lokeren -RUP (ruimtelijk uitvoerings plan) Stedenbouwkundige voorschriften en verordenend grafisch plan  staat onder Artikel 2: Tuinzone: Verhardingen, (wandelpaden, opritten en terrassen )mogen max.30 % van de totale oppervlakte tuin innemen.

Ik ben dus verplicht eerst de opervlakte van de verhardingen waaronder de oprit aan te geven,vooral ik toestemming krijg om te verbouwen.

Kan iemand mij hiermee helpen hoe ik de oppervlakte van mijn oprit kan berekenen?

Grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/78396/gil-inplanting-tekening-op-het-papieren-plan-van-de-percelen-15-aug-2022-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1676d7fb06529c7ce55c429f02baccb1https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/78396/gil-foto-van-oprit-voor-livios-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6e661bba807402d645c54bed12b8ef3e
1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Maak een aantal vierkanten en driehoeken zodat je van je oprit een "puzzel" maakt. Bereken dan van elk van die oppervlakten en tel dat bij elkaar op. 

1
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Gilberto,

Je telt de breedte aan de straat op bij de breedte achteraan en dat getal deel je door twee.

Dus 3,05 m + 5,20 m = 8,25 m gedeeld door 2 is 4,125 m.

Die 4,125 m is de gemiddelde breedte van uw oprit. Als je die 4,125 m nu vermenigvuldigt met de lengte dan heb je de exacte oppervlakte van uw oprit.

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel

Klopt niet, zie foto

voor de rooilijn is de oprit breder dan achteraan.

Vanaf de rooilijn heb je een driehoekig stukje dat wegvalt . 

Vanaf x meter achter de rooilijn loopt de oprit tot achteraan over meer dan 10 meter over nagenoeg de zelfde breedte.

Zoals feter al zei: je tekent ( eventueel met koord of krijt rechthoeken , vierkanten en driehoeken op je oprit en andere verhardingen , reken deze apart uit en dan tel je alles op.

De oprit voor de rooilijn moet je niet berekenen voor de totale oppervlakte MAAR al wat breder is dan 3 meter ( toegestane breedte) dan weer wel.

Het kan zijn dat bij opritten die breder zijn dan 3 meter dat je de verplichting opgelegd krijgt om deze  terug te brengen naar de effectief 3 meter vergunde breedte.

Volgende punten moeten meegeteld worden :

ALLE verhardingen ! Let op ook kunstgras, dolomiet, kiezel MOET meegeteld worden.

Maar ook vijvers en zwembaden, zonnepanelen  en die gemetste bbQ of de gastank moet meegeteld worden. 

Blijf je onder de 80m² in totaliteit dan kan je vrijstelling bekomen mits nog te voldoen aan enkele bijkomende belangrijke regels.

Het is dus van kapitaal belang om een correcte en accurate oppervlakte berekening te maken en zeker niet met maten die 'ongeveer ' zijn of foutieve oppervlakteberekeningen.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Kas, volgens mij vroeg Gilberto enkel: hoe bereken ik de oppervlakte van mijn oprit ? 

Hij gaf hierbij aan dat de oprit breder wordt naargelang je verder van de straat gaat, dus vooraan 3,05 m breed en uitlopend naar 5,2 m breed achteraan.

Ik gaf enkel weer hoe je hiervan de oppervlakte moet berekenen.

Uw opmerking over de rooilijn is terecht, het gedeelte van de oprit op openbaar terrein hoort namelijk niet bij uw eigendom en moet daarom ook niet meegeteld worden. Dus meten vanaf de rooilijn.

1
kas
kas
3 jaren geleden
Met wat rekenkunde van het 5 de leerjaar kom je al een heel eind. Omdat je maten doorgaf ( 1ste bericht ) ging charel er van uit dat dit trapezevorm had. Echter zowel feter als ludo als ik gaven door dat aan de hand van de foto's je beter met rechthoeken en driehoeken werkt . JE uitleg over maatvoering op foto's is correct, echter dan vraag ik me wel af waarom je dan 8 blz zit te argumenteren dat een pdf ( of anders gezegd ) een digitale statische weergave van je getekend plan dan wel correct is om je bouwaanvraag op te tekenen ??? Je argumenteert dat het logisch is dat bij een trapezevorm van het perceel de oprit dan in jouw geval ook deze vorm zou hebben. Dat is niet altijd logisch , ik kan je opritten laten zien die perfect rechthoekig zijn en dus geen trapeze. En je spreekt je zelf tegen: ..... het is toch logisch als je naar de afbeelding van de drie percelen kijkt, dat de oprit steeds uitwijdt naarmate hij de garage nadert. .... De boordrand van de oprit is recht meegaand met de zijgevel van de bungalow.... Voor alle duidelijkheid recht meegaand interpreteer ik als evenwijdig met de zijgevel. Rooilijn is de perceelgrens tussen prive- gronden en openbaar domein ( straat + berm + voetpad+ fietspad+ parkeerplaats en of + openbaar groen. Als deze volgens plan op 8 meter ligt van de voorgevel met 3 meter openbaar domein en dan de rand van de straat en u meet van de voorgevel tot rand straat en of betonbaan en je merkt dat dit 10.15 of 10.70 dan is daar een verschil van 85 cm of 30 cm . Met andere woorden de inplanting van je woning is niet volgens de vergunning. De opsplitsing van 80m² voortuin en 80 m² voor de achtertuin , heb ik nergens gezegd . Dit is fout. Deze wetgeving voor vrijstelling is een algemene federale wet. Je gemeente heeft deze echter een bijkomende restrictie opgelegd van maximaal 30% van het perceeloppervlak mag verhard worden. Misschien toch maar eens die architect zijn opmeting laten doen? raar
1
Charel
Charel

Ik vrees dat hier misverstanden in de maak zijn.

Voor de duidelijkheid: Indien de linkse lange zijde van de oprit evenwijdig loopt met de woning en de rechtse lange zijde evenwijdig met de schuine perceelsgrens (zo had ik het begrepen) dan lopen de boorden van de oprit niet evenwijdig aan elkaar en dan heeft die oprit dus wel degelijk de vorm van een trapezium.

En in dat geval is het simpel: dan kan je de oppervlakte hiervan in één keer berekenen op de manier zoals ik die eerder aangaf.

1
kas
kas

Inderdaad,

en dan de oppervlakte van de paadjes rond het huis, het terras, driehoek stukje vooraan + rechthoek 

en dan even checken waar nu eigenlijk de rooilijn effectief ligt.

En nakijken of de oprit op openbaar domein voldoet aan de 3 meter breedte.

1
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks.

Het zal gemakkelijker zijn om met rechthoeken dan vierkanten te werken. Dan moet je telkens geen rekening houden met 4 gelijke zijden.

Enkel breedte en lengte om de oppervlakte te berekenen van een rechthoek.

grtz,

gilbertro

1
kas
kas

Huh ?

Rechthoek of vierkant, je zal steeds moeten nagaan /nameten of de overstaande zijdes evenwijdig lopen hoor.

zie opmerking charel

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Sorry Gilberto, ik heb me vergist met die basissen.

De kleine basis is inderdaad vooraan op de rooilijn en de grote basis achteraan.

En dus klopt uw berekening.

1
kas
kas
3 jaren geleden

Alles staat of valt met de juiste positie van de rooilijn.

Het is niet gezegd dat de brievenbus correct staat of als indicatie kan gebruikt worden om te zeggen dat de rooilijn daar ligt. Zo werkt dat niet.

De enigste methode is de meting van 8 meter tot de rooilijn uitzetten vanaf de woning. 

Maar dan merken we dat er tussen rooilijn en weg er maar 2.15 meter overblijft. Nochthans is dit 3 meter volgens het inplantingsplan.

2 mogelijkheden :

Het huis staat correct ten opzichte van de rooilijn. De rooilijn ligt correct maar de straat is breder.

Het huis staat niet correct ten opzichte van de rooilijn en is 85 cm over de bouwlijn gezet. Met andere woorden de rooilijn ligt niet op 8 meter zoals het zou moeten maar op 7.15 en dan 3 meter openbare berm.

2 oplossingen

grenspalen opzoeken op de hoeken van het perceel.

afpaling laten uitvoeren door een landmeter.

Bij volgend punten stel ik me wel vragen:

gilberto zegt dat de rechterzijde van de oprit evenwijdig loopt met de woning, maar enkele zinnen verder zegt gilberto wel dat de oprit verder naar de garage toe deze breder wordt.  

Zit daar dan in de rechterzijde van de oprit een knik ?

Een telefonische mededeling van een gemeentemedewerker is NIET bindend. Gilberto moet ofwel deze medeling op papier krijgen ... en dat mag en kan een medewerkster niet doen want dit moet bevestigd worden door het bestuur of gilberto moet een princiepsaanvraag indienen voor zijn ideen en vragen naar de slaagkans voor goedkeuring. 

1
Charel
Charel

Tja kas, er kan maar één oplossing de juiste zijn hé.

Om 30 % te berekenen van een getal moet je simpelweg dat getal delen door 100 en vermenigvuldigen met 30.

En dus: 343,68 : 100 = 3,4368 x 30 = 103,104

De berekening van Gilberto was dus correct.

De 30 % die jij als proef op jouw manier van berekenen op het laatst toevoegt is 30 % van het foute getal, dat moet 30 % van 343,68 zijn. En dan zal uw proef uitwijzen dat uw berekening niet klopt.

Als je veel omwegen neemt dan is de kans groot dat je hier en daar een verkeerd straatje indraait 😊.

1
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Charel & kas,  vecht het in privé berichten uit als het enigzins kan??? 

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Dit is geen gevecht hé Ludo ! Als er een misverstand dreigt dan kunnen we dat toch best meteen hier proberen uit te klaren. Hoeven we niet voor te vechten hoor.

1
ludo segers
ludo segers
3 jaren geleden

TS heeft er niets aan , als het dit maar ook dat kan zijn....,  mijn gedacht...

Kom eerst overeen en post het juiste... 

1
kas
kas

A+B=C   

A= B-C of B=C-A 

100-30% = 100-((100/100)*30) = 70

70+30% = ?

70 + ((70/100)*30) = 70+21 = 91.

Wiskunde toepassen volgens de regels .

1
Charel
Charel

Kas, laat ons nog even doordenken hierover.

Procent wil lettterlijk zeggen per honderd. Dus 30 % (per honderd) van 100 is dan uiteraard 30.

Als je 3 maal 100 neemt (=300) dan is 30 % daarvan ook 3 keer zoveel, dus 3 x 30 = 90.

Als je 3,4368 maal 100 neemt (=343,68) dan is 30% daarvan ook 3,4368 keer zoveel, dus 3,4398 x 30 = 103,1.

Dat klopt dus met de gebruikelijke formule om 30 % van een getal te berekenen: getal/100 x 30.

Als je nog twijfelt dan kan je ook nog je rekenmachientje of gsm gebruiken: je tikt 343,68 x 30% =

Of 343,68 x 0,3 =

Of doe het op dezelfde manier zoals je bijvoorbeeld 21 % berekent op uw fakturen.

1
kas
kas

242 = van 200 +21% (btw)= 200+ (200/100 *21)= 200+(2*21)= 242 = 200+42=242.

Haal uit 242 je 21%  dan zeg jij dus 242 gedeelt door 100 maal 21 geeft dus je btw bedrag  van 42 zie bovenstaande regel. 

Ff uitrekenen 242 /100*21= 50.82

Tjiens klopt niet en toch gedaan zoals jij zegt.

1
Charel
Charel

Kas, in uw laatste berekening (242/100 x21) zit nu twee maal 21 %. Eerst in die 242 en dan nog eens als je op het einde nog eens maal 21 doet.

Correct zou zijn: 200 (getal zonder btw)/100 x 21 = 42. Klopt als een bus.

Heb je de proef ook al eens gedaan met het rekentoestel ?

Moest ik je nog steeds niet overtuigd hebben dan laat ik het nu graag aan anderen over om dat te proberen. Anders blijven we bezig vrees ik.

1
kas
kas

man in wiskunde ben je echt geen held.

en als zeker niet als je dit toepast op btw

Als je jouw rekenwijze toepast met kortingen of btw of percentages van oppervlakte dan scheur je je broek.

Mij niet gelaten hoor.

1
ludo segers
ludo segers

allééé,  t'is nu al goe geweest met al die berekeningen..

1
Charel
Charel

man in wiskunde ben je echt geen held.

en als zeker niet als je dit toepast op btw

Als je jouw rekenwijze toepast met kortingen of btw of percentages van oppervlakte dan scheur je je broek.

Mij niet gelaten hoor.

Dat is nu wel het toppunt. Ik probeer met hand en tand en veel geduld op een fatsoenlijke manier en op verschillende manieren uit te leggen hoe men het percentage moet berekenen van een som, zijnde 30% van 343,68 = 103,104. In feite is dat poepsimpel.

Maar als men het dan blijkbaar niet snapt ben ik plots de dommerik ?? Want 30 % van 343,68 = 91 ?? 

Als je dit nochtans met het rekenmachientje doet (probeer dat nu) komt men niet bij 91 uit maar bij 103,104. Dom rekenmachientje wellicht.

Ik zal nog eens mijn best doen.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

TS heeft er niets aan , als het dit maar ook dat kan zijn....,  mijn gedacht...

Kom eerst overeen en post het juiste... 

Voor Gilberto is het van het grootste belang dat hij van juiste berekeningen vertrekt Ludo. Vandaar dat foute berekeningen moeten tegengesproken worden, hoe vervelend men dit ook vindt. De zijne was trouwens de juiste.

1
kas
kas

Haal uit 242 je 21%  dan zeg jij dus 242 gedeelt door 100 maal 21 geeft dus je btw bedrag  van 42 zie bovenstaande regel. 

Heb je nu dit al eens nagerekend??

Want als je 21% uit het bedrag of oppervlak van 242 haalt dan kom je op 50,82 en toch ziet iedereen dat 200 +21% gelijk is aan 242 , dus 42 

Soit, hopelijk rekent de architect het uit in het voordeel van TS .

1
Charel
Charel

Heb je nu dit al eens nagerekend??

Want als je 21% uit het bedrag of oppervlak van 242 haalt dan kom je op 50,82 en toch ziet iedereen dat 200 +21% gelijk is aan 242 , dus 42 

Soit, hopelijk rekent de architect het uit in het voordeel van TS .

Kas, wat je hier doet is iets totaal anders dan gewoon bepalen hoeveel 30 % van een getal is.

Jij telt eerst een percentage bij het getal 200 om later een percentage van het getal 242 er weer af te trekken. Je zal toch wel begrijpen dat 21 % van 200 lang niet hetzelfde is als 21% van 242. Want het eerste percentage (van 200) is 42 terwijl het tweede (van 224) 50,82 is. Als je zo begint te rekenen klopt er niets meer en raak je hopeloos in de war. De architect moet niet in het voordeel rekenen maar die moet juist rekenen met de juiste formule. 

Kijk dit nu rustig na, slaap er desnoods een nachtje over maar begin me aub niet weer als een dommerik voor te stellen. Ik probeer dat bij jou ook niet te doen.

En vooral, reken het na met de rekenmachine, die is op dat gebied slimmer dan wij samen. Moest je dat eerder al gedaan hebben dan was deze vrij ridicule discussie helemaal overbodig geweest.

1
kas
kas

Percentage,

laat ik over aan de gemeentelijke diensten om deze toe tepassen.

Het uithalen van een percentage brengt teveel discussie. 

ik citeer :

"...opsplitsing van achtertuin en zijtuin max 80m² is omdat je voor de voortuin een vrijstelling kunt bekomen voor het pad naar de voordeur en voor de oprit naar de garage . MAAR als deze paden breder zijn dan 1.5 voor het voordeur pad en meer dan 3 meter voor de oprit MOET je dit wel uitrekenen in totaliteit en dan de zone de oppervlak verminderen met respectievelijk 1.5 x XX lm en 3x XX lm..."

Hier staat de x voor maalteken en de XX voor de afstand in lm of lopende meter.

Als het pad naar de voordeur dus 1.5 m breed is en de lengte 8 meter mag je de verkregen oppervlakte aftrekken.

Als de oprit naar de garage 4.5 m breed is en 10 meter lang mag je dus van het aantal vierkante meter (45m) dus 3 maal 10 = 30m² aftrekken

Opgelet bij inpandige of tegen de woning aangebouwde garage moet de gemeente dit aanvaarden. Sommige gemeentes durven wel eens beweren dat de garage niet aangesloten is op de bouw of dat deze is benoemd als tuinhuis of berging of dat deze achter de achterste gevel van de woning is gezet. Ook weerom kijken of deze garage regelmentair staat. Als deze meer dan 30 meter van de woning is gezet dan wordt dit geweigerd.

Veel kans dat je verkavelingsvoorwaarden van 1974 niet meer gelden, vraag dit zeker na.

De wetgeving die stelt dat je maximaal 80m² van een perceel mag verharden is federale wetgeving, deze heeft voorrang ten opzichte van plaatselijke wetgeving. Kijk dit na.

Waarom je nu de vergelijking maakt met andere percelen , snap ikniet.

Je kan niet nu een deel klinkers plaatsen en dan een paar jaar later bijkomend nog klinkers plaatsen, het is de totaliteit van alle verhardingen die telt. Dus nu bijvoorbeeld 70m² leggen en dan binnen enkele jaren nog eens 60m² dan mag je er niet van uitgaan dat beide oppervlaktes onder de regel van 80m² vallen en dus kunnen uitgevoerd worden zonder vergunning. 

Nee je moet de beide oppervlaktes steeds optellen , dus 70+60 = 130 is dus vergunningsplichtig.

1
kas
kas

*) Je oprit valt samen met het pad naar de voordeur ?

Dan vervalt de vrijstelling. Pad en oprit moeten duidelijk gescheiden zijn om te genieten van deze vrijstelling van 1.5 m x lengte of 3 xlengte. Bij een samenvallende oprit en voordeurpad moet er gerekend worden met 3 meter. 

*) Je neemt als lengte tot de garage 26.8 lm. Echter alles staat of valt of deze garage op het kadaster/gemeente is erkend en goedgekeurd als garage ! 

Tuinberging of poolhouse telt NIET.

De opmerking dat niemand je kan verplichten om jouw auto in een bergopslagplaats te parkeren is niet relevant.

*) Medewerkers kunnen alleen maar je adviseren. Enkel als je een principe -aanvraag indient dan pas zal je offcieel een antwoord krijgen. Daarom verwijzen ze natuurlijk naar een architect, die weet hoe hij wettelijk de regels moet volgen en kan bij afwijking of twijfel een principe- vraag schriftelijk stellen. 

*) Je moet eerst weten of de verkavelingsvergunning nog van toepassing is op JOUW perceel. Wat andere percelen hebben gedaan of hoeveel meter dat die hebben is niet relevant .

JE redenering dat je dan 20meter niet kunt klinkeren is absurd. JE kan in plaats van 4.50 meter breed netjes 3 meter breed gaan, je kan je pad rond het huis vergroenen, je terras van X m² kan je verkleinen, je pad naar ... in je tuin dat je maar 2 keer op een jaar gebruikt kan je inzaaien. MAAR DAARVOOR MOET JE GANS DE SITUATIE BEKIJKEN. 

Want je moet ALLE verhardingen en baden en duivenkoters optellen.

En heb je nu al nagegaan of die 30% nog geldig is ?

Heb je nu al nagegaan of die 30% genomen wordt op gans het perceel ?

Of is dit effectief oppervlakte perceel - oppervlakte vergunde woning en daar 30%

Ik begrijp de wetgeving, de geplogenheden en de regels waar je met rekening mee houden me dunkt een pak beter dan jij. Dus de vraag of ik het nu begrijp zou ik beter aan jou kunnen stellen want je hangt soms redeneringen of e breidt soms conclusies er aan vast die kant nog wal geraken.

Als ik jou was, zou ik eerst een verkennend gesprek houden met een architect voor je verbouwingen. 

Maak een duidelijk lijstje van je wensen en verlangens. Geef hem de betalende opdracht om bestaande toestand van je woning op te meten en zijn nieuw ontwerp van de verbouwing af te toetsen bij de gemeente naar de haalbaarheid. 

Alle reacties

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Sorry Gilberto, ik heb me vergist met die basissen.

De kleine basis is inderdaad vooraan op de rooilijn en de grote basis achteraan.

En dus klopt uw berekening.

0
kas
kas
3 jaren geleden

Het is niet gezegd dat de brievenbus correct staat of als indicatie kan gebruikt worden om te zeggen dat de rooilijn daar ligt. Zo werkt dat niet.

De enigste methode is de meting van 8 meter tot de rooilijn uitzetten vanaf de woning. 

Maar dan merken we dat er tussen rooilijn en weg er maar 2.15 meter overblijft. Nochthans is dit 3 meter volgens het inplantingsplan.

2 mogelijkheden :

Het huis staat correct ten opzichte van de rooilijn. De rooilijn ligt correct maar de straat is breder.

Het huis staat niet correct ten opzichte van de rooilijn en is 85 cm over de bouwlijn gezet. Met andere woorden de rooilijn ligt niet op 8 meter zoals het zou moeten maar op 7.15 en dan 3 meter openbare berm.

2 oplossingen

grenspalen opzoeken op de hoeken van het perceel.

afpaling laten uitvoeren door een landmeter.

gilberto zegt dat de rechterzijde van de oprit evenwijdig loopt met de woning, maar enkele zinnen verder zegt gilberto wel dat de oprit verder naar de garage toe deze breder wordt.  

Een telefonische mededeling van een gemeentemedewerker is NIET bindend. Gilberto moet ofwel deze medeling op papier krijgen ... en dat mag en kan een medewerkster niet doen want dit moet bevestigd worden door het bestuur of gilberto moet een princiepsaanvraag indienen voor zijn ideen en vragen naar de slaagkans voor goedkeuring. 

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Charel,

Ik heb een tekening gemaakt van de oprit.

Een eerste stuk( 5,09m²)van de oprit met de schuine kant langs de voortuin met gras.

Vorm trapezium.

Dan een tweede langer stuk(93,53m²)  van de rest van de oprit met klinkers.

Ook volgens de vorm trapezium zoals u hebt aangeraden.

Zie printshot.

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Kas,

Een doordenkertje.

Na de berekening van de afmetingen van de totale tuinzone en de totale verhardingen op mijn perceel, heb ik de volgende uitslagen verkregen: 

Totale tuinzone = 343,68 m²

Totale verharding klinkers

Oprit 98,62m²

Overige verhardingen

46,63

Totaal : 145,25m²

Tuinzone 30% van 343,68= 103,10m²

Er is een teveel van:145,25m² -103,10m²= 42,15m²

Dus er is een teveel aan verhardingen.

Ook onder voorwaarden (zie hieronder) kan de aanleg van niet–overdekte constructies zoals terrassen, kunstgras, kiezelpaden, dolomiet, tuinpaden, op de grond geplaatste zonnepanelen, gemetste barbecues en een propaangastank vrijgesteld zijn van de vergunningsplicht.

Aan al deze voorwaarden moet dan voldaan zijn:

maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte. Ook zwembaden, siervijvers en zwemvijvers moeten meegeteld worden. 

Wat betekent 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin.

En waarom wordt de voortuin niet vermeld?

Vrijstelling is enkel mogelijk als: 

• Niet strijdig met voorschriften van een bijzonder plan van aanleg (BPA), gemeentelijk ruimtelijk

Opgelet!

uitvoeringsplan (RUP) of minder dan 15 jaar oude verkavelingsvergunning, tenzij de gemeente dit plan 

of de vergunning heeft opgenomen in een lijst waarbinnen de Vlaamse vrijstellingsregeling voorrang 

krijgt op de voorschriften van het plan.

Wat versta jij precies onder deze beschrijving?

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Charel:

Thanks,dat is al een geruststelling.

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Kas,

Een doordenkertje.

Na de berekening van de afmetingen van de totale tuinzone en de totale verhardingen op mijn perceel, heb ik de volgende uitslagen verkregen: 

Totale tuinzone = 343,68 m²

Totale verharding klinkers

Oprit 98,62m²

Overige verhardingen

46,63

Totaal : 145,25m²

Tuinzone 30% van 343,68= 103,10m²

Er is een teveel van:145,25m² -103,10m²= 42,15m²

Dus er is een teveel aan verhardingen.

Ook onder voorwaarden (zie hieronder) kan de aanleg van niet–overdekte constructies zoals terrassen, kunstgras, kiezelpaden, dolomiet, tuinpaden, op de grond geplaatste zonnepanelen, gemetste barbecues en een propaangastank vrijgesteld zijn van de vergunningsplicht.

Aan al deze voorwaarden moet dan voldaan zijn:

maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte. Ook zwembaden, siervijvers en zwemvijvers moeten meegeteld worden. 

Wat betekent 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin.

En waarom wordt de voortuin niet vermeld?

Vrijstelling is enkel mogelijk als: 

• Niet strijdig met voorschriften van een bijzonder plan van aanleg (BPA), gemeentelijk ruimtelijk 

uitvoeringsplan (RUP) of minder dan 15 jaar oude verkavelingsvergunning, tenzij de gemeente dit plan 

of de vergunning heeft opgenomen in een lijst waarbinnen de Vlaamse vrijstellingsregeling voorrang 

krijgt op de voorschriften van het plan.

Wat versta jij precies onder deze beschrijving?

grtz,

gilberto

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb niet de juiste maten opgegeven voor de rooilijn. 

Na de opmerking van Kas  over de rooilijn heb ik nog eens de afstand tussen de voorgevel richting voetpad aan de straat afgemeten

De rooillijn begint precies aan de buitenzijde van de voorhaag. Ik heb dus rekenig houdend met de rooilijn opnieuw de breedte van de oprit aan de ingang van het voetpad gemeten. Dit komt uit op 3,08 m dus 3 cm meer dan de eerste afmeting 3,05 OM  HEEL PRECIES TE ZIJN.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om juist te zijn en na opnieuw nameten kom ik aan 2,91m van de voorhaag tot de rand van de betonnen baan.(Door de voorhaag heb ik geen preciese kijk op de perfecte meting, maar 9 cm duidt er op dat het wel degelijk 3 m is, en de voorhaag dit belemmert om heel juist af te meten.

Trouwens als ik kijk naar de afsluitingen van de geburen, staan die presies op dezelfde hoogte.

2 mogelijkheden :

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus deze vaststelling klopt niet meer.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Neen.

De gagage is niet geplaatst op dezelfde hoogte van de zijgevel van de bungalow.

Maar de boord van de oprit langs de zijgevel van het huis blijft gewoon doorlopen tot aan de voorkant van de garage.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volledig met akkoord. Maar vermits de architect op 5 september naar ons komt voor een eerste bespreking , zal ik hem inlichten over deze situatie.

grtz,

gilberto

0
kas
kas
3 jaren geleden

* uw percentage berekening is fout 

30% van 343,68  is geen 103,10m² maar 79.32m²

Je zit er dus niet 42.5 m² teveel maar eerder 65 +m²

* Je moet niet alleen de verhardingen tellen maar ook bijkomende constructies zoals terrassen, kunstgras en .... zie oplijsting zonder limitatief te zijn.

* opsplitsing van achtertuin en zijtuin max 80m² is omdat je voor de voortuin een vrijstelling kunt bekomen voor het pad naar de voordeur en voor de oprit naar de garage . MAAR als deze paden breder zijn dan 1.5 voor het voordeur pad en meer dan 3 meter voor de oprit MOET je dit wel uitrekenen in totaliteit en dan de zone de oppervlak verminderen met respectievelijk 1.5 x XX lmm en 3x XX lm

* je zal moeten nagaan hoe oud de verkavelingsvergunning is. 

Want dit zal van belang zijn om ofwel te werken met de 30% van de tuin ( kijk na of er niet perceel staat vermeld)

ofwel met de huidige wetgeving , dus de 80m².

Maar eigenlijk ben ik nu het werk van je architect aan het doen, mag ik mijn ereloon opsturen?

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Kas, hier maak je volgens mij een rekenfout: 30% van 343,68 is wel degelijk 103,10 m² en geen 79,32 !

0
kas
kas
3 jaren geleden

343.68 - 30% = 240.576     

343.68 -240.57 = 30%

343.68 -240.57 = 103,10

of

100% -30%= 70%

100%-70%= 30% 

100% = 70%+30%

oftewel = 240.57 +30% =   en dan loop je vast want de uitkomst is 312.7411

want 240.57 +(240.57/100*30)= 312.74 en uitkomst moet 343,68

nemen we echter mijn resultaat 

343.68-79.32 = 264.36

en we passen daar de 30% terug bij dan krijgen we

264.36 +(264.36 /100 *30 ) = 343.68

0
Charel
Charel

Tja kas, er kan maar één oplossing de juiste zijn hé.

Om 30 % te berekenen van een getal moet je simpelweg dat getal delen door 100 en vermenigvuldigen met 30.

En dus: 343,68 : 100 = 3,4368 x 30 = 103,104

De berekening van Gilberto was dus correct.

De 30 % die jij als proef op jouw manier van berekenen op het laatst toevoegt is 30 % van het foute getal, dat moet 30 % van 343,68 zijn. En dan zal uw proef uitwijzen dat uw berekening niet klopt.

Als je veel omwegen neemt dan is de kans groot dat je hier en daar een verkeerd straatje indraait 😊.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag