Aan Kas,
Een doordenkertje.
Na de berekening van de afmetingen van de totale tuinzone en de totale verhardingen op mijn perceel, heb ik de volgende uitslagen verkregen:
Totale tuinzone = 343,68 m²
Totale verharding klinkers
Oprit 98,62m²
Overige verhardingen
46,63
Totaal : 145,25m²
Tuinzone 30% van 343,68= 103,10m²
Er is een teveel van:145,25m² -103,10m²= 42,15m²
Dus er is een teveel aan verhardingen.
Ook onder voorwaarden (zie hieronder) kan de aanleg van niet–overdekte constructies zoals terrassen, kunstgras, kiezelpaden, dolomiet, tuinpaden, op de grond geplaatste zonnepanelen, gemetste barbecues en een propaangastank vrijgesteld zijn van de vergunningsplicht.
Aan al deze voorwaarden moet dan voldaan zijn:
maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte. Ook zwembaden, siervijvers en zwemvijvers moeten meegeteld worden.
Wat betekent 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin.
En waarom wordt de voortuin niet vermeld?
Vrijstelling is enkel mogelijk als:
• Niet strijdig met voorschriften van een bijzonder plan van aanleg (BPA), gemeentelijk ruimtelijk
uitvoeringsplan (RUP) of minder dan 15 jaar oude verkavelingsvergunning, tenzij de gemeente dit plan
of de vergunning heeft opgenomen in een lijst waarbinnen de Vlaamse vrijstellingsregeling voorrang
krijgt op de voorschriften van het plan.
Wat versta jij precies onder deze beschrijving?
grtz,
gilberto
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alles staat of valt met de juiste positie van de rooilijn.
Het is niet gezegd dat de brievenbus correct staat of als indicatie kan gebruikt worden om te zeggen dat de rooilijn daar ligt. Zo werkt dat niet.
De enigste methode is de meting van 8 meter tot de rooilijn uitzetten vanaf de woning.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb niet de juiste maten opgegeven voor de rooilijn.
Na de opmerking van Kas over de rooilijn heb ik nog eens de afstand tussen de voorgevel richting voetpad aan de straat afgemeten
De rooillijn begint precies aan de buitenzijde van de voorhaag. Ik heb dus rekenig houdend met de rooilijn opnieuw de breedte van de oprit aan de ingang van het voetpad gemeten. Dit komt uit op 3,08 m dus 3 cm meer dan de eerste afmeting 3,05 OM HEEL PRECIES TE ZIJN.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar dan merken we dat er tussen rooilijn en weg er maar 2.15 meter overblijft. Nochthans is dit 3 meter volgens het inplantingsplan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om juist te zijn en na opnieuw nameten kom ik aan 2,91m van de voorhaag tot de rand van de betonnen baan.(Door de voorhaag heb ik geen preciese kijk op de perfecte meting, maar 9 cm duidt er op dat het wel degelijk 3 m is, en de voorhaag dit belemmert om heel juist af te meten.
Trouwens als ik kijk naar de afsluitingen van de geburen, staan die presies op dezelfde hoogte.
2 mogelijkheden :
Het huis staat correct ten opzichte van de rooilijn. De rooilijn ligt correct maar de straat is breder.
Het huis staat niet correct ten opzichte van de rooilijn en is 85 cm over de bouwlijn gezet. Met andere woorden de rooilijn ligt niet op 8 meter zoals het zou moeten maar op 7.15 en dan 3 meter openbare berm.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dus deze vaststelling klopt niet meer.
Bij volgend punten stel ik me wel vragen:
gilberto zegt dat de rechterzijde van de oprit evenwijdig loopt met de woning, maar enkele zinnen verder zegt gilberto wel dat de oprit verder naar de garage toe deze breder wordt.
Zit daar dan in de rechterzijde van de oprit een knik ?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Neen.
De gagage is niet geplaatst op dezelfde hoogte van de zijgevel van de bungalow.
Maar de boord van de oprit langs de zijgevel van het huis blijft gewoon doorlopen tot aan de voorkant van de garage.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een telefonische mededeling van een gemeentemedewerker is NIET bindend. Gilberto moet ofwel deze medeling op papier krijgen ... en dat mag en kan een medewerkster niet doen want dit moet bevestigd worden door het bestuur of gilberto moet een princiepsaanvraag indienen voor zijn ideen en vragen naar de slaagkans voor goedkeuring.
Volledig met akkoord. Maar vermits de architect op 5 september naar ons komt voor een eerste bespreking , zal ik hem inlichten over deze situatie.
grtz,
gilberto