ophoging buur
Het is hier waarschijnlijk al een paar keer vermeld en gevraagd maar ik schets deze situatie toch ook liever.
Ik heb een nieuwbouwwoning aangekocht in een verkaveling in Erpe-Mere. In deze verkaveling waren er sowieso wel al hoogteverschillen. Toen ik mijn woning aankocht was deze al casco en was het stuk bouwgrond ernaast al verkocht. Deze lag toen op gelijke hoogte met mijn perceel. De buur is begonnen met een volledige onderkeldering en heeft voor zijn woning een goedgekeurde vergunning gekregen voor een ophoging van 60cm (enkel voor zijn huis en niet de grond) (Hiervoor ben ik niet verwittigd, ik dacht dat je als aangrenzend perceel hiervan normaal verwittigd wordt, maar deze aanvraag kan ook gebeurd zijn voor ik eigenaar werd van de woning)
Nu heeft de buur natuurlijk alles opgehoogd, ook zijn tuin en bij onze eerste kennismaking was ik toch ongerust over deze ophoging en wou ik vragen hoe we het gingen doen voor de afsluiting. Hij zei dat hij alles op zijn deel ging doen en dat we dus geen gemeenschappelijke scheiding voorzien. De keer nadien had hij aan de andere kant van zijn perceel al keerwanden geplaatst (andere kant is niet bewoond), maar langs mijn kant niet. Hij zei dat het geld op was en dat nu de binnenkant van het huis prioriteit was. Ik ben toch eens gaan horen op de gemeente, daar zeiden ze dat ze niet veel kunnen doen, dat ze niemand kunnen verplichten om een afsluiting te voorzien en dat het moeilijk te bewijzen valt dat waterschade door hem zou komen, aangezien water altijd zijn eigen weg zoekt. Ze vertelde me wel dat keerwanden niet zomaar mogen geplaatst worden, dat deze ook moeten aangevraagd en vergund worden en dat de keerwanden die hij al staan had langs de andere kant niet vergund waren. Ze gingen alles onderzoeken. Ondertussen zijn we 6 maand verder, geen antwoord meer van de gemeente, ook niet na opnieuw contact. Met de buur valt moeilijk te praten en doet zijn eigen zin.
Ik mag op zich maar betonplaatjes voorzien van 40cm hoogte, maar daar komt zijn grond dan nog eens zeker 25 cm boven.
Ik hoorde van een advocaat dat ik het hier beter niet bij laat en mijn burgerlijke aansprakelijkheid moet aanspreken om hem ertoe te verplichten het water op zijn perceel te houden en drainages te voorzien.
Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Op zich is het niet aan mij om vergunningen voor keerwanden aan te vragen en kosten te doen hiervoor op mijn eigen deel, maar ik heb natuurlijk ook geen zin om telkens bij zware waterval een ondergelopen tuin en wie weet wat nog te hebben.