Thanks.
Laat dat maar in vertouwen over aan architect en aannemer. Zij kunnen de toestand ter plaatse evalueren.
Dat is in vele gevallen juist, maar als ik sommige topic starters op dit Livios forum hun verhaal lees, dan heb ik toch mijn twijfels.
Het is mogelijk om de fundering voor je aanbouw te verankeren aan de bestaande fundering. Dit wordt echter sterk afgeraden. Als de nieuwe fundering iets verzakt, blijft de aanbouw hangen aan het bestaande huis. De constructie is hierop niet berekend.
Als er sleuven voor de fundering worden gegraven die worden verankerd op de bestaande fundering,is er risico dat de oude woning na een x aantal jaren begint te hellen of te verzakken naar de nieuwbouw.
Dit wordt echter sterk afgeraden.
Dit wordt toch zomaar niet geschreven.
Maar dan vraag ik me af wat je er dan wel kan worden gedaan met de nieuwe fundering opdat dit niet zal gebeuren.
Wat betreft het vertrouwen in een architect, dan heb ik wel ervaren dat dit niet tenvolle moet worden toegepast. Je bent verplicht om een architect te nemen wanneer de constructie of de stabiliteit van het gebouw in gevaar komt.
Dat wil niet zeggen dat hij dan ook altijd perfect zijn job uitvoert. De verhalen en beschrijvingen op de forums Bouwinfo en Livios brengen dit genoeg naar boven.
De aannemer die de schuld op de architect steekt en de architect die de schuld verwijst naar de aannemer.
Ik herinner me nog toen de ruwbouw van onze bungalow bezig was, en toen ik kwam kijken naar de opstaande muren met de isolatie die was geplaatst in de spouwruimte, er meerdere spouwankers los hingen en niet waren doorgeprikt door de glaswollen panelen die waren geplaatst.
Wat denk je? Dat de architect daar ooit iets heeft van opgemerkt? Staan praten en lachen met de aannemer,dat wel.
Ik spreek gewoon uit ervaring en dat is altijd de beste leerschool.
Toen er een u metalen-of stalen balk enkele weken bleef liggen, moest ik de aannemer gaan verwittigen en vragen wanneer die eindelijk zou worden geplaatst.
De metsers braken ook een eindkap voor op de nokrand. Ik heb toen een nieuwe eindkap besteld en aan hen gegeven. Een tijd later zag ik dat ze het afgebroken stuk terug aan de kapotte eindkap hadden aangebracht met mortel en zo op de vorstrand hadden geplaatst. De nieuwe eindkap hebben ze gestolen en meegenomen.
Ze hebben ook nieuw materiaal zolas een nieuwe grijptang, schroevendraaiers en nog wat ander gerief gestolen uit mijn badkamer, toen ze het nieuwe bad kwamen inmetsen.
Dit heb ik wel aan de aannemer gemeld en de kostprijs voor het gestolen materiaal afgetrokken van zijn faktuur.
Wat de architect betreft: deze zei dat we een contract kregen met volledig toezicht aan de prijs van 64000 fr.
Ik merkte wel dat er met potlood maar 1/4 toezicht stond vermeld in het contract.
Ik vond dit verdacht, temeer daar ik op mijn werk een collega hoorde vertellen dat hij voor volledig toezicht voor zijn nieuwbouw 110000 fr had moeten betalen.
Door de mensen wijs te maken dat hij volledig toezicht deed voor een goedkopere prijs, en in potlood 1/4 toezicht invulde, zodat hij dat pas na onze handtekening met stylo of vulpen kon doen voor hij het naar de gemeente bracht, verkreeg hij meer klanten.
En het toeval wilde dat ik jaren later in een café door de cafébazin hoorde vertellen aan iemand terwijl ze zijn naam vernoemde, dat haar dochter waar hij ook de architect van was hem voor het gerecht bracht,bewijst nogmaals dat niet alle architecten te vertrouwen zijn.
En nu dat een architect probeerde om mij 1450 euro te laten betalen voor een digitaal pdf plan van mijn oude papieren plan,terwijl ik dit gratis heb gekregen van de dienst Huisvesting van het stadhuis Lokeren,dat er nog altijd wolven in schaapskleren rondlopen.
Toen ik hem schreef dat ik een digitaal pdf plan van mijn papierenplan gratis kon krijgen of ook laten scannen in een copy center voor 5 euro, raadde hij mij aan om een confrater te zoeken, omdat hij een dure archtitect is, en hij opmerkte dat ik een goedkope architect wilde die hij niet was. Hij eindigde Met Hoogachting!!!
Ik hoop dat je nu begint in te zien dat mijn wantrouwen terecht is. Natuurlijk zijn alle architecten niet zo, maar opletten is de boodschap .
grtz,
gilberto